Tässä kannattaa/pitää tarkastella tilannetta koko liikennejärjestelmän näkökulmasta, kyse ei ole vain Laajasalosta. Metro on aika ruuhkainen idän suunnassa. Jos idässä halutaan täydennysrakentaa suunnitellusti, väyläkapasiteettia keskustan suuntaan on saatava lähivuosikymmeninä jostain lisää. Laajasalon raitiotie on ihan varteenotettava vaihtoehto helpottamaan metron kuormitusta. Ehkä myös ilmeisin ja kokonaisuudessaan paras, koska en muista ainakaan itse lukeneeni järkevämmästä ja kustannus/hyöty -suhteeltaan paremmasta.
Metron automatisointi, joo, mutta siinäkin on rajansa. Jos automatisoinnin lisäksi joku keksisi, miten idästä pystyisi ajamaan keskustaan täyspitkiä junia, niin se voisi olla parempi ratkaisu kuin raitiotie Hakaniemestä Laajasaloon.