Lopetettaisiinko politiikan puhuminen?
Poliitikot näistä päättävät. Helsingin rikkaan, miljoonaomaisuutta hallitsevan vihervasemmistoeliitin johdolla.
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Lopetettaisiinko politiikan puhuminen?
On kuitenkin selvää, että 2000-luvun puolivälissä tehdyt suunnitelmat eivät päde enää tänä päivänä (valtuuston ensimmäinen päätös asiasta on kesäkuulta 2008, siis 13 vuoden takaa; suunnittelu on aloitettu yleiskaavan perusteella vuonna 1999). Keskustan merkitys niin ostos- kuin työpaikka-alueena on vähentynyt olennaisesti, kun keskustaan pääsyä on hankaloitettu, yritykset ovat siirtyneet muualle ja kaupankäynti on vähentynyt aluekeskusten ja ostosparatiisien rakentamisen myötä;
Helsingin ydinkeskusta ja sitä ympäröivä kantakaupunki muodostavat koko Helsingin seudun samoin kuin
koko maan elinkeinotoiminnan ylivoimaisesti vahvimman alueen noin kolmasosan koko seudun ja kymmenyksen koko maan työpaikoista sijaitessa siellä.
(https://www.hel.fi/hel2/tietokeskus/julkaisut/pdf/19_04_30_Tilastoja_5_Salorinne.pdf)
Pakko myös sanoa, että harvoin vihervasemmisto seisoo näin yhtenäisenä siirtääkseen massiivisen määrän veronmaksajien rahoja siltaan, joka hyödyttää vain suurpääomaa (tonttirahastot, kiinteistösijoitusyhtiöt ja asset management -yhtiöt, rakennusliikkeet)
Poliitikot näistä päättävät. Helsingin rikkaan, miljoonaomaisuutta hallitsevan vihervasemmistoeliitin johdolla.
Salomaa voitko lopettaa sen viherhörhöpropagaroskan jauhamisen täällä ja mennä muualle esittelemään sun valheellisia fantasioitas?
Eiköhän tämän keskustelun ongelma ole se että moni ei tee edes vähäistä ajattelutyötä tai katso vaikka karttaa miettien. Totuushan ei ole tuollaisessa lapsellisessa Pietarin trollitehdas-tyyppisessä keskustelun estämisessä vaan pitäisi olla ideoita nykyhetkeen, jos joku haluaa vaikka pidentää Espoon laiturit mahdollistaen pidemmät metrot kertoo sen sitten ja laskee hinnan sille. Ei näin kuitenkaan aikuisten paikassa selvästi osata.
Salomaa voitko lopettaa sen viherhörhöpropagaroskan jauhamisen täällä ja mennä muualle esittelemään sun valheellisia fantasioitas?
Kommenttisi ei aiheuta toimenpiteitä.
---------- Viestit yhdistetty klo 14:46 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 14:32 ----------
Poliitikon tehtävä nimenomaan on selvittää projektien hinta kaikin käytettävissä olevin keinoin ja ottaa kantaa asiaan. Samalla hänen täytyy pitää kannattajansa ajan tasalla . Tietysti tämä on vaikeampaa Helsingissä kuin Mäntyharjussa, mutta sähköistä viestintää olemassa monessa muodossa.
Olin Lauttasaaressa koululla, jonne Antero saapui yksityisautolla kertomaan Tramwest suunnitelmasta. Se oli täysin savikiekkona alas ammuttava esitys, esim Lauttasaari oli vedetty täyteen raitioteitä, samoin Sipoon liitosalue. Se siitä suunnitelman tarkkuudesta.
On aivan oikein arvostella esimerkiksi aiempia poliitikkoja, kun laiturit vuonna 2008 päätettiin rakentaa Espoossa lyhyemmiksi. Vuosi 2050 oli tuolloin 40 vuoden, nyt enää 30 vuoden päässä. Jokainen voi tarkistaa, ketkä näitä päätöksiä (enemmistönä) tuolloin nuijivat. Ja näiden päätösten vuoksi metron kapasiteetti loppuu jo ennen vuotta 2050.
Samoin on aivan oikein arvostella Helsingin nykyistä vihervasemmistojohtoa siitä, että yli 100 miljoonan euron (SADAN MILJOONAN, HYVÄNEN AIKA) lisäys Kruunusiltojen menoihin on "ilmoitusasia".
Se, että näitä päätöksiä ei nähdä osana suurempaa keskustaliikenteen ideologista haittaamisprojektia on samaa puusilmäisyyttä, kuin sen jankkaaminen, että "perussuomalaiset eivät ymmärrä, että kuntavaalit eivät ole hallitusvaalit". Kruunuvuorenrannan rakentamiseen on koplattu yhteen se, että jo ruuhkaista Herttoniemen suuntaa ruuhkautetaan entisestään (ei rakenneta tunnelia Linnanrakentajantieltä Itäväylälle ja poistetaan Laajasalon "Smith-Polvinen" eli 70 km/h moottorikatuosuus muuttamalla sen liittymät tasoliittymiksi) ja samalla rakennetaan suit sait sukkelaan Hakaniemeen livahtava raitiovaunu hinnalla millä hyvänsä.
Vihervasemmiston tavoitteena on katkaista keskustan yksityisautoliikenne "keskeltä kahtia" tukkimalla Kaivokatu ja Esplanadit. Tämä on nähtävissä kaikesta 20 viimeisen vuoden aikana tehdyistä liikennettä keskusta-alueella haitanneista projekteista kaistojen poistamisineen, jotka eivät aina ole osuneet joukkoliikenteenkään kannalta optimiinsa (esimerkiksi Kampin muutokset ruuhkauttivat alueen moneksi vuodeksi ja vanhan metroaseman edustan päätepysäkkiterminaali oli erittäin vaarallinen jalankulkijoiden kannalta). Samalla esimerkiksi linjat 65A ja 66A, jotka ennen hurauttivat Salomonkatua Länsiväylän suulta Rautatientorille alle 10 minuutissa, sumppuuntuivat nyt pahimmillaan puoleksi tunniksi Porkkalankadun ja Kampin ruuhkiin.
Kaupunkiympäristön toimialaa johdetaan vihreiden toimesta. Liikennettä hankaloittavat, hidastavat ja haittaavat projektit etenevät vihreiden ohjauksessa olevalla toimialalla.
Vihervasemmistolla on aiemmin linkkaamani selvityksen mukaan huomattavaa asuntovarallisuutta niillä alueilla, joihin pääsyä yksityisautoilla on hankaloitettu, ja joista halutaan tehdä "viihtyisiä, bulevardimaisia kävelyalueita" tai jonne ei jatkossa saisi rahvas ajaa kuin kitkarenkailla ja maksamalla tietullia/miten sitä ikinä halutaankaan kutsua.
Vihervasemmisto ja suurpääoma kulkevat Helsingissä, joka on "eduskunta pienoiskoossa", käsi kädessä. Vihervasemmistolla on kiinteitä yhteyksiä rakennus- ja infrarakennusalalle, ja tämä nähdään myös Kruunuvuoressa. Kun tontit on myyty tai vuokrattu rakennusliikkeille, ei helsinkiläisen veronmaksajan rahoilla ole pienintäkään väliä, kun hinnalla millä hyvänsä on saatava alue raitiovaunuyhteyden piiriin. Eikä todellakaan mitään "prolesporaa" Herttoniemen metroasemalle, vaan ydinkeskustaan ja keskelle Kaivokatua.
Vaihtoehtoja nykyisiin ehdotuksiin? Jätetään Kruunusillat rakentamatta ja rakennetaan sen sijaan tehokas raitiovaunurunkolinja Yliskylän kautta Herttoniemeen. Tai rakennetaan Kruunusillat ja sitä kautta myös henkilöautoyhteys Laajasaloon. Vähenee samalla hiilidioksidipäästöt ja polttoaineen kulutus, kun autotkin saavat vapaan baanan, eikä tarvitse seisoa Itäväylän ja Laajasalon viihtyisen kaupunkibulevardien punaisissa liikennevaloissa. Ja päästöjäkään ei itse asiassa tule, kun vihreä ministeri lupasi kaikille valtiontakaukset Tesloihin, ja vihreitähän ei tippaakaan kiinnosta, missä olosuhteissa ja minkälaisilla päästöillä kobolttia louhitaan näiden autojen akkuihin nykyteknologialla. :lol:
Toinen asia on se, että kuntalainen harvoin voi laskea täsmällisiä hintoja, joita lainaamani keskustelija edellytti laskettavaksi ennen kirjoittamista. Ei kunnan päätöksentekokaan mene niin, että poliitikot räknäävät yömyöhään jotain maansiirtourakan yksikköhintalaskelmia tai miettivät eri urakkamuotoja, urakoiden alistamisia, alliansseja sun muita, vaan näissä merkittävissä hankkeissa insinööri- ja suunnittelutoimistot hoitavat kyllä tämän suunnittelupuolen. Kuntalaisella ei ole salaista, viranomaisen työasiakirjan tasolla olevaa materiaalia käytössään, poliitikoilla toki tämä on päätöksentekovaiheessa. Siksi vaihtoehtolaskelmien tekeminen on lähes mahdotonta tai vaatii suurta ammattitaitoa; tässä nostankin hattua erityistä ammattitaitoa 2000-luvun alkupuolella osoittaneelle Antero Alkun ja kumppaneiden TramWest-projektille, jossa suunnittelijat pystyivät esittämään Länsimetrolle vaihtoehtoisen pikaraitiotiejärjestelmän ja hyvi tarkasti ja tehokkaasti laskemaan sen kustannukset.
Olin Lauttasaaressa koululla, jonne Antero saapui yksityisautolla kertomaan Tramwest suunnitelmasta. Se oli täysin savikiekkona alas ammuttava esitys, esim Lauttasaari oli vedetty täyteen raitioteitä, samoin Sipoon liitosalue. Se siitä suunnitelman tarkkuudesta.
...
Pointtini olikin se, että kuntalainen ei pysty näitä laskemaan. Alku on teknillisen ylemmän korkeakoulututkinnon suorittanut ja hän oli osa työryhmää. Mutta kun Siilitiellä asuva merkantti Liisa sanoo, että "minun rahoillani ei Kruunusiltaa rakenneta, tulee liian kalliiksi", niin hänelle ei voida vain sanoa, että "laske itse parempi".
Kommenttisi ei aiheuta toimenpiteitä.
Matkustin jokin aika sitten Tukholman Tvärbanalinja päästä päähän.
Tunnelma on siinä vaiheessa mahtava kun vaunu nousee meren ylle, jolloin näkymät vaunusta ovat todella mahtavat. Saattaa olla että jotkun poliitikot ovat inspiroituneet tästä ja ovat sen jälkeen ajatelleet että tällainen pitää saada myös Helsinkiin. Tämä on olettamus, en pysty asiaa aukottamasti todistamaan.
Olin Lauttasaaressa koululla, jonne Antero saapui yksityisautolla kertomaan Tramwest suunnitelmasta.
Noissa suurissa hankeissa on loppujen lopuksi kysymys siitä, tarvitaanko jotakin vai ei. Jos hinnannousun perusteella lähdetään hylkäämään hankkeita, niin ei toteutettaisi mitään. Monissa hankeissa on kustannustekijöitä, joita ei pysty etukäteen ennakoimaan, vaikka niitä laskisi viiden korkeakouluntutkinnon suorittaneet miehet.
Niinkö todella on? Jos näin on, miten voidaan tehdä mitään kustannusarvioita?
....