Huippunopeiden junien verkot

Ovathan ne kai jo Espanjassa liikennöineet leveällä raiteella (vielä suomalaistakin leveämmällä), tosin raideleveyden vaihtolaitteiden kanssa.

Niin no miten noita raideleveyksiä kutsuukin. Iberian raideleveydellä (1668mm) ja standardilla (1435mm) raideleveyden vaihdon avulla toimivan kaluston käyttäminen myös 1520mm ja muilla välissä olevilla raideleveyksillä ei ole mitenkään automaattisesti selvää. Riippuu ihan teknisistä ratkaisuista.
 
Ovathan ne kai jo Espanjassa liikennöineet leveällä raiteella (vielä suomalaistakin leveämmällä), tosin raideleveyden vaihtolaitteiden kanssa.

Käsittääkseni Espanjassa uudet nopeat radat on yleensä rakennettu 1435 mm raideleveydelle. Menossa on siis ainakin jonkinasteinen raideleveyden vaihto.
 
Käsittääkseni Espanjassa uudet nopeat radat on yleensä rakennettu 1435 mm raideleveydelle. Menossa on siis ainakin jonkinasteinen raideleveyden vaihto.

Kyllä, totta kai. Mutta tuo kyseinen juna on nimenomaan ajanut niillä vanhoilla leveilläkin raiteilla.
 
New York Timesin kolumnikokoelma aiheesta "Does California Need High-Speed Rail?" Koko hanke on taas luiskalla kustannusten paisuttua. Kirjoittajien argumentit puolesta ja vastaan ovat enimmäkseen samoja vanhoja, mitä nyt rahoituskiemuroista on jotain uutta.

http://www.nytimes.com/roomfordebate/2012/01/26/does-california-need-high-speed-rail

Vähän kummalta kuulosta rutina siitä, että suurnopeusjunassa välillä San Francisco - Los Angeles ei ole järkeä, koska perillä ei ole toimivia julkisia. Tällä periaattella ei kai sitten ole järkeä lentoliikenteessäkään. San Franciscon kaupunkialueen joukkoliikenne ei ole yhdysvaltalaisella mittapuulla mitenkään heikoimmasta päästä ja LA on myös panostanut metroonsa ja suunnitelmat ovat suurisuuntaiset.
 
Ranskan valtiollinen operaattori SNCF on aloittamassa OuiGo-nimellä halvan hintaluokan TGV-vuorot. Lippu Pariisita Välimeren rantakaupunkeihin maksaa ilmeisesti halvimmillaan kymmenen euroa. Junista on vähennetty henkilökuntaa ja niihin on pakattu enemmän istumapaikkoja poistamalla ykkösluokka ja ravintola. Halpalentoyhtiötyyliin junat pysähtyvät muualla kuin ruuhkaisimmilla keskusasemilla ja kaikki maksaa erikseen, kuten toinen pakaasi ja virtapistokkeen käyttö. Alkuvaiheessa käytössä on ilmeisesti vain neljä junayksikköä ja muutama matkakohde. Englanninkielinen juttu:

http://www.thetransportpolitic.com/2013/02/24/in-france-a-truly-low-cost-high-speed-rail-option/
 
Takaisin
Ylös