Pohjimmiltaanhan joukkoliikenteen asiakkaat eivät varmaankaan haluaisi maksaa noita pidentyneitä ajoaikoja, vaikka saattaisivat samaan hengenvetoon kaahamisesta valittaakin. Saatika että haluaisivat harkita sellaiseen kaupunkirakenteeseen muuttamista, jossa joukkoliikenne toimii luontaisesti tehokkaammin.
Tämä on asia joka voidaan selvittää, ei mielipidekysymys. Jos nyt unohdetaan laki, liikeneturvallisuus, melu ja imago (miksiköhän bussikatuja vaikka Vallilanlaakossa vastustetaan?) hetkeksi, niin ahtaasti matkustajien kannalta tarkasteltuna kyse on siitä haluavatko he:
a) Keskimäärin nopeammat yhteydet vaikka se tarkoittaa kaahailua.
VAI
b) Paremman matkustusmukavuuden sekä täsmällisemmän liikenteen eli väljemmät aikataulut, vaikka se tarkoittaa suurempia keskimatka-aikoja.
Olen vahvasti sitä mieltä että b, mutta turha tätä spekuloida kun asian voi helposti tutkia. Nopeuksista voi kerätä dataa linja-autoihin sijoitettavalla laitteella, periaatteessa tallentava GPS-paikannin riittää. Epämukava ajotyyli näkyy tärinänä ja kiihtyvyyksinä, nämä voidaan myös mitata.
Lisäksi tarvitaan vuorokohtaiset matkustajamäärät (sekä nousut että poistumiset), sekä vuorokohtaista asiakastyytyväisyystietoa. Tämän voi kerätä kyselytutkimuksilla.
Sitten tutkitaan onko korrelaatiota, ja jos on niin mihin suuntaan.
Täsmällisyyden vaikutusta voi arvioida esim. kysymällä kuinka suuren marginaalin lähtöaikaan matkustaja varaa tullessaan pysäkille, todellinen matka-aika on tämä + bussissa vietetty aika. Vertaamalla tätä ylikireillä aikatauluilla säästettyyn aikaan saadaan selville kumpi on todellisuudessa nopeampi. Veikkaan että täsmällinen on tosiasiassa nopeampi.
Voin vaikka toteuttaa tuon tutkimuksen jos joku siitä maksaa, tiedän sopivan kyselytutkimusten tekijän ja teknisesti tuossa ei ole mitään kovin ihmeellistä. Jotain 5000 - 20 000 riiipuen siitä kuinka hyvä halutaan. Eli ei puhuta mistään massiivista kuluista.
Ongelma on siinä että ketään ei kiinnosta. Minusta vaikuttaa että ainoa data mitä HKL saa on keskinopeudet ja matkustajamäärät, ja tästä seuraa että se on ainoa mitä tuijotetaan. Ja muutenkin jos matkustajat on lähinnä kuluerä, niin toki ne kannattaa minimoida.