Hurjastelevat bussit

Näistä hurjastelevista kuskeista on sitten toinen ääripää; alinopeuksia ajavat. Siinäkään ei ole mitään järkeä. Ymmärrän itse pienen ylinopeuden jos aikataulu on tiukka, joskin aikataulua ei millään saa väljemmäksi jos aina ylinopeutta ajetaan. Kierre on jatkuva silloin jos aina ajetaan vähän ylinopeutta, että ollaan aikataulussa. Aikataulu ei miksikään muutu jos ei anneta palautetta ja ajeta hiljempaa.. Mutta kyllä on ihme, jos ei pystytä tekemään aikatauluja sen mukaan nykytekniikalla että ajetaan rajoituksen mukaisesti, ja otetaan huomioon liikennevalot ja pysäkeille pysähtymiset. Välipisteaikoja voi sitten pistää kyllä järkevästi aina..
 
Kuljen paljon bussilla (matkustajana) ja täytyy sanoa, että hieman vauhdikkaamman bussin kyydissä meno tuntuu sujuvammalta. Ehkä se on vain harhaa, mutta jos bussi matelee ihan vaan siksi, että kuski ajaa alinopeutta ja kiihdyttää verkkaisesti, niin ison auton kyydissä tuntuu kuin ajoneuvo ei liikkuisi ollenkaan.

Runsas ylinopeus ei tietenkään ole koskaan hyvä asia, mutta silti luotan ammattikuljettajan reippaaseen ajotyyliin enemmän kuin henkilöauton kuljettajien. Koskaan ei ole pelottanut kovemmassa menossa, mutta monta kertaa kyllä ärsyttänyt, jos bussi matelee.

Palasin juuri lomalta Italiasta Gardajärveltä. Käytin siellä paljon bussia kulkiessani kylästä toiseen. Kapealla ja varsin mutkaisella rantatiellä bussit ajoivat vauhdista päätellen jonkinasteista ylinopeutta, mutta silti meno tuntui turvalliselta. Reitti oli kuljettajille ilmeisesti niin tuttu, että jokainen mutka osattiin ennakoida ajoissa. Rantatiellä kuulin sattuneen lukuisia onnettomuuksia henkilöautoille johtuen juuri suurista ylinopeuksista ja kyvyttömyydestä hallita ajoneuvoaan, mutta bussionnettomuuksista kukaan ei maininnut mitään...
 
Kuljen paljon bussilla (matkustajana) ja täytyy sanoa, että hieman vauhdikkaamman bussin kyydissä meno tuntuu sujuvammalta. Ehkä se on vain harhaa, mutta jos bussi matelee ihan vaan siksi, että kuski ajaa alinopeutta ja kiihdyttää verkkaisesti, niin ison auton kyydissä tuntuu kuin ajoneuvo ei liikkuisi ollenkaan.

Runsas ylinopeus ei tietenkään ole koskaan hyvä asia, mutta silti luotan ammattikuljettajan reippaaseen ajotyyliin enemmän kuin henkilöauton kuljettajien. Koskaan ei ole pelottanut kovemmassa menossa, mutta monta kertaa kyllä ärsyttänyt, jos bussi matelee.

Palasin juuri lomalta Italiasta Gardajärveltä. Käytin siellä paljon bussia kulkiessani kylästä toiseen. Kapealla ja varsin mutkaisella rantatiellä bussit ajoivat vauhdista päätellen jonkinasteista ylinopeutta, mutta silti meno tuntui turvalliselta. Reitti oli kuljettajille ilmeisesti niin tuttu, että jokainen mutka osattiin ennakoida ajoissa. Rantatiellä kuulin sattuneen lukuisia onnettomuuksia henkilöautoille johtuen juuri suurista ylinopeuksista ja kyvyttömyydestä hallita ajoneuvoaan, mutta bussionnettomuuksista kukaan ei maininnut mitään...

Kysehän ei ole yksistään oman ajoneuvon hallinnasta, vaan yllättäviin tilanteisiin varautumisesta ja muiden tienkäyttäjien huomioimisesta. Ihmisen on mahdotonta arvioida varsinkin lähestyvän kappaleen nopeutta tarkasti ja ylinopeus onkin siksi hyvin hankala huomata. Tästä voi sitten aiheutua vaarallisia kaistanvaihtoja ylinopeutta ajavan eteen tms.

Alinopeus ei tietenkään kuulu joukkoliikenteeseen vaikka tilannenopeus onkin sovitettava aina oikeaksi. Ylinopeus taas ei mielestäni kuulu mihinkään, koska eri nopeuksilla ajaminen aiheuttaa enemmän ongelmia kuin kaikkien tasainen ylinopeus, alinopeutta ajava kuitenkin tietää ajavansa hitaammin kuin takana tuleva ja osaa varautua nopeuseroon.

Ripeät kiihdytykset, ennakointi ja sopivan napakat pysähtymiset kuuluvat sujuvaan liikenteeseen. ON/OFF kaasu ja jarru taas tekevät matkanteosta todella epämukavaa.
 
Reitti oli kuljettajille ilmeisesti niin tuttu, että jokainen mutka osattiin ennakoida ajoissa.

Juuri tuohan sitten lopulta aiheuttaa ne onnettomuudet. Ajetaan ilman että ollaan varuillaan yllättävistä tilanteista. Samalla nopeus nousee, koska on valheellinen turvallisuuden tunne, ja alempi nopeus tuntuisi tylsältä tutulla reitillä. Ja eihän siinä risteyksessä eilenkään mukula lähtenyt tietä yhtäkkiä ylittämään.

Rantatiellä kuulin sattuneen lukuisia onnettomuuksia henkilöautoille johtuen juuri suurista ylinopeuksista ja kyvyttömyydestä hallita ajoneuvoaan, mutta bussionnettomuuksista kukaan ei maininnut mitään...

Ajovirheistä johtuvat onnettomuudet kuten ulosajot vaikealla tiellä ovat ihan oma onnettomuuden lajinsa, ja siihen varmasti formulakuskin taidot auttavatkin (sallinette sanan 'kuski' käytön tässä osoittamaan sarkastisuutta näiden "kuskien" ajokykyarvioista).

Mutta sellaisten ehkäisyyn tässä ei tähdätäkään, vaan niihin, jotka tulevat suorilla teillä, mutta yllättävissä tilanteissa vaikeassa liikenneympäristössä. Sekä niihin, jotka aiheutuvat vähäliikenteisillä teillä, joissa paahdetaan luottaen siihen, ettei mitään yllättävää ikinä satu, kun niin harvoin tulee vastaan mitään huomionarvoista.
 
Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 53/2021

Silti on jännä, että työntekijän näkökulmasta eroja voi olla kuin yöllä ja päivällä. :D

On niitä eroja matkustajankin näkökulmasta: Eipä todellakaan tule ikävä jopa 20 km/h alinopeutta matelevia Nobinan operoimien 97 ja 97V -linjojen kuskeja. Tervetuloa vaan HelB tänne itään!
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 53/2021

On niitä eroja matkustajankin näkökulmasta: Eipä todellakaan tule ikävä jopa 20 km/h alinopeutta matelevia Nobinan operoimien 97 ja 97V -linjojen kuskeja. Tervetuloa vaan HelB tänne itään!

Bussitutkan tilastojen mukaan kummallakin linjalla bussit yleensä saapuvat etuajassa perille ja ovat enintään 2 minuuttia myöhässä matkan aikana. Vaikuttaa siis, että ne pysyvät ihan hyvin aikataulussa, vaikka sinun mukaan matelevatkin. Lisäksi Vartioharjun kapeilla teillä ei voi olettaa, että bussi ajaisi nopeusrajoituksessa kiinni vaan kuskien on oltava tarkkaavaisia ja varottava esimerkiksi kävelijöitä.
 
Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 53/2021

Bussitutkan tilastojen mukaan kummallakin linjalla bussit yleensä saapuvat etuajassa perille ja ovat enintään 2 minuuttia myöhässä matkan aikana. Vaikuttaa siis, että ne pysyvät ihan hyvin aikataulussa, vaikka sinun mukaan matelevatkin. Lisäksi Vartioharjun kapeilla teillä ei voi olettaa, että bussi ajaisi nopeusrajoituksessa kiinni vaan kuskien on oltava tarkkaavaisia ja varottava esimerkiksi kävelijöitä.

En ole koskaan sanonutkaan etteivätkö ne saapuisi ajoissa perille. Siitä ei ole kysymys. Ja olet myös oikeassa siinä, että Vartioharjun ja Puotilan kapeilla teillä on huomioitava mainitsemasi tekijät.
MUTTA: Jos bussi suoralla ja ruuhkattomalla Itäväylällä, jossa nopeusrajoitus on 60 km/h ajaa neljää- tai viittäkymppiä ilman että liikenne-, keli- tai muut vastaavat syyt sitä edellyttäisivät on se turhaa matelua ja perässä ajavan liikenteen tarpeetonta hidastamista riippumatta siitä onko bussi etuajassa vai ei.
Jos linjalla on niin löysät ajoajat että kuljettajan pitää hidastaa tarpeettomasti sekä matkustajien että muiden tiellä kulkijoiden perillepääsyä niin se ei matkustajana tai osana bussin perään kertynyttä autoletkaa olevan auton kuljettajana ole minun vikani eikä se voisi minua vähempää kiinnostaa. Sen probleeman ratkaisu kuuluu liikennesuunnittelijoille tai muulle vastaavalle taholle jolle siitä palkkakin maksetaan.
 
Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 53/2021

Jos linjalla on niin löysät ajoajat että kuljettajan pitää hidastaa tarpeettomasti sekä matkustajien että muiden tiellä kulkijoiden perillepääsyä niin se ei matkustajana tai osana bussin perään kertynyttä autoletkaa olevan auton kuljettajana ole minun vikani eikä se voisi minua vähempää kiinnostaa. Sen probleeman ratkaisu kuuluu liikennesuunnittelijoille tai muulle vastaavalle taholle jolle siitä palkkakin maksetaan.

Valitit yhtä aiemmassa viestissäsi siitä, että nobinalaiset hidastelevat, mutta nyt taisit tässä jälkimmäisessä viestissä hoksata sen itsekin, että vika taitaakin olla liikennesuunnittelussa, eikö niin?
 
Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 53/2021

Valitit yhtä aiemmassa viestissäsi siitä, että nobinalaiset hidastelevat, mutta nyt taisit tässä jälkimmäisessä viestissä hoksata sen itsekin, että vika taitaakin olla liikennesuunnittelussa, eikö niin?

Nyt en ymmärrä logiikkaasi. Jos bussikuski hidastelee niin en milloinkaan ole väittänyt sen tarkoittavan että vika olisi liikennesuunnittelussa. Kyllä se siinä kuskissa on tai hänen esimiehissään jotka näin vaativat häntä tekemään (en tiedä onko näin joten älkööt kukaan väittäkö että olen kuskien pomoja syyttänyt!). Liikennesuunnittelun -tai mikäliekään taho joka näitä asioita hoitaa, en tiedä sitäkään- tehtävä on ainoastaan hoitaa asiat niin ettei moiselle matelulle ainakaan aikataulusyistä ole tarvetta.

Todettakoot vielä lopuksi ettei kenellekään jää mitään epäselvyyttä siitä mitä hän luulee minun tarkoittavan että minua ei kiinnosta tippaakaan miksi kyseisten linjojen kuskit hyvin usein ajavat alinopeutta (olen jo aiemminkin jossain tätä koskevassa keskustelussa todennut että kaikki kuljettajat eivät tähän syyllisty, valtaosa omien havaintojeni perusteella kylläkin ja allekirjoitan tämän yhä edelleen), olen ainoastaan todennut sen ärsyttävän minua sekä matkustajana että matelevan bussin takana ajavan auton kuljettajana.

Itseäni ärsyttää myös turha sanomisien vääntely ja muu vastaava turhanpäiväinen jankuttaminen jota tälläkin foorumilla silloin tällöin esiintyy joten omalta osaltani päätän tämän väittelyn tähän.
 
Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 53/2021

Valitit yhtä aiemmassa viestissäsi siitä, että nobinalaiset hidastelevat, mutta nyt taisit tässä jälkimmäisessä viestissä hoksata sen itsekin, että vika taitaakin olla liikennesuunnittelussa, eikö niin?

Otan osaa tähän. Esim nykyään viikonloppuna ja iltaisin 165 /165N matelee kauklahdenväylällä (70 kmh alue) 45 kmh. Kun ollaan Kauklahden asemalle tulossa, kun hukattavaa on 3 - 6 minuuttia. Syy on puhtaasti aikataulutuksesta. Välillä Kivenlahti - Kauklahti asema
 
Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 53/2021

Otan osaa tähän. Esim nykyään viikonloppuna ja iltaisin 165 /165N matelee kauklahdenväylällä (70 kmh alue) 45 kmh. Kun ollaan Kauklahden asemalle tulossa, kun hukattavaa on 3 - 6 minuuttia. Syy on puhtaasti aikataulutuksesta. Välillä Kivenlahti - Kauklahti asema

Harmillista, että poliisi ei puutu näihin. Liikennettä ei tieliikennelain 20 §:n 3 momentin mukaan saa ajaa aiheettoman hitaasti. Kun itse ajoin aikanaan linja-autoa, minulla ei ollut mitään ongelmaa ajaa suurinta sallittua nopeutta tai hieman sen alle (n. 5 km/h) ja odottaa sitten väliaikaa väliaikapisteellä.
 
Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 53/2021

Näin Leppävaaran taukotilassa kuulee juttuja firmasta kuin firmasta. Eräs Pohjolan Liikenteen kuljettaja (joka oli Nobinalla aikaisemmin ajanut) kertoi että Nobinalla on tiukka valvonta kulutuksen ja vauhdin suhteen. Kuljettajat toimivat vain annettujen ohjeiden mukaan jotta vihreä matka toteutuu. Muissa firmoissa uskalletaan painaa rohkeammin kaasua sillä siinä ei ole vaaraa joutua heti pomon puhutteluun jos vähän lipsahtanut vauhti tai jarruteltu liikaa
 
Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 53/2021

Näin Leppävaaran taukotilassa kuulee juttuja firmasta kuin firmasta. Eräs Pohjolan Liikenteen kuljettaja (joka oli Nobinalla aikaisemmin ajanut) kertoi että Nobinalla on tiukka valvonta kulutuksen ja vauhdin suhteen. Kuljettajat toimivat vain annettujen ohjeiden mukaan jotta vihreä matka toteutuu. Muissa firmoissa uskalletaan painaa rohkeammin kaasua sillä siinä ei ole vaaraa joutua heti pomon puhutteluun jos vähän lipsahtanut vauhti tai jarruteltu liikaa

Eiköhän syy ole juuri tämä kuuluisa Vihreä matka. Matkustajana tulee idiootti olo, kun toisen firman bussi ajaa esim Iso Omena -Kamppi välin useita minuutteja nopeammin. Se on myös ihan sama mitä datassa näkyy, jos matkustuskokemus on huono ( myöhästyessään Kampissa vaihtoyhteydestä).
 
Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 53/2021

Nyt en ymmärrä logiikkaasi. Jos bussikuski hidastelee niin en milloinkaan ole väittänyt sen tarkoittavan että vika olisi liikennesuunnittelussa. Kyllä se siinä kuskissa on tai hänen esimiehissään jotka näin vaativat häntä tekemään (en tiedä onko näin joten älkööt kukaan väittäkö että olen kuskien pomoja syyttänyt!). Liikennesuunnittelun -tai mikäliekään taho joka näitä asioita hoitaa, en tiedä sitäkään- tehtävä on ainoastaan hoitaa asiat niin ettei moiselle matelulle ainakaan aikataulusyistä ole tarvetta.

Todettakoot vielä lopuksi ettei kenellekään jää mitään epäselvyyttä siitä mitä hän luulee minun tarkoittavan että minua ei kiinnosta tippaakaan miksi kyseisten linjojen kuskit hyvin usein ajavat alinopeutta (olen jo aiemminkin jossain tätä koskevassa keskustelussa todennut että kaikki kuljettajat eivät tähän syyllisty, valtaosa omien havaintojeni perusteella kylläkin ja allekirjoitan tämän yhä edelleen), olen ainoastaan todennut sen ärsyttävän minua sekä matkustajana että matelevan bussin takana ajavan auton kuljettajana.

Itseäni ärsyttää myös turha sanomisien vääntely ja muu vastaava turhanpäiväinen jankuttaminen jota tälläkin foorumilla silloin tällöin esiintyy joten omalta osaltani päätän tämän väittelyn tähän.

En voisi olla enempää samaa mieltä Bellatrixen kanssa. Itse ajelen mm. linjaa 841 ja todella usein saa körötellä 97/97V:n perässä Itäväylällä reilua alinopeutta. Linjalla 841 on aikatauluissa todella paljon heittoa, välillä on todella tiukaa ja välillä löysää ja 97:n hidastelut ei asiaa auta. Itselläni ei tulisi mieleenkään ajaa millään linjalla reilua alinopeutta, jos takana on muuta liikennettä. Jos aikataulu on löysää, kuten monilla Sipoon linjoilla on niin sitten vaikka pitämään omaa ylimääräistä ajantasauspysäkkiä. Itse pidän näitä etenkin koululaislinjoille, kun ei kehtaa 5-10min etuajassa ajaa ettei lapset myöhästy koulusta. Mutta sen teen tasan tarkkaan pysäkillä, jossa on pysäkkitasku ja en häiritse muuta liikennettä. Ei tulisi mieleen 30km/h ajaa 60km/h alueella.

Ja kyllähän se tosiaan aikataulusuunnittelussa on vika, jos linjalla on turhan löysät aikataulut. Matkustajallekkin näyttää huonolta kun reittiä etsiessä matka-aika näyttää 10min hitaammalta eikä pysty aikatauluun luottaa.
 
Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 53/2021

Joillakin linjoilla on hirveän kireet aikataulut kun taas toisilla aivan törkeän löysät. Esimerkiksi jos ajan 550 ja saavun Tuusulanväylän pysäkille 2 minuuttia etuajassa niin heti seuraavalla pysäkillä Maunulassa olenkin jo minuutin myöhässä vaikka yhtään pysähdystä en kerennyt tehdä ja ajoin suurinta sallittua nopeutta. Sama jatkuu Hämeenlinnanväylälle asti ja siellä ollaankin jo 4 minuuttia myöhässä. Miten voi keretä Maunulasta Hämeenlinnaväylälle 2 minuutissa? Toisilla linjoilla kuten mm. 69 on niin löysät aikataulut että suurinta sallittua nopeutta ajamalla joutuu kaikilla neljällä pisteellä tasaamaan 4 minuuttia ellei enemmänkin. Se jos joku turhauttaa matkustajiakin. Jos sattuu oikein paljon matkustajia olemaan ja ajetaan koko matka 3 minuuttia myöhässä niin se tuntuu jo reippaammin menevän kuin se että ajetaan etuajassa ja seistään yhteensä 20 minuuttia pysäkillä tasaamassa
 
Takaisin
Ylös