Hybridibussit

Sopisiko tähän ketjuun?
Satuin Metsäradiosta kuulemaan, että tulevaan Suomen luontokeskus Haltiaan (Nuuksio) on ainakin ajateltu yhteyttä Stadin keskustasta "sähköbussilla".
Olisiko ajateltavissa, että tällainen voisi olla muuta kuin hybridi?
 
Minä olen kuullut Nuuksion ekobussista, joka olisi ihan täysverinen sähköbussi ilman polttomoottoria. Ainakin European Batteries Oy on lobannut sitä, mutta enpä ole ainakaan kuullut, että olisivat löytäneet maksajaa tuolle lystille.
 
Jane ja Aatos Erkon säätiöltä tuli Haltialle vähän aikaa sitten miljoona euroa avustusta.
Mahtaisiko tuosta riittää?
Metsähallitus sanoi:
Jane ja Aatos Erkon säätiön lahjoituksen ansiosta luontokeskuksesta tulee ekologisilta ratkaisuiltaan kansainvälisestikin ainutlaatuinen.
 
On olemassa myös Plug-in-hybridibusseja - mites ne toimisivat Helsingissä? Aina varikolla akut ladattaisiin täyteen ja niitä lisälatailtaisiin terminaaleissa, jos on ylimääräistä seisotusaikaa - tämän lisäksi hybridibussin talteenottava ominaisuus. Jos Plug-in-hybridihenkilöauto ajaa ensimmäiset 40 kilometriä 0,50€:llä ja seuraavat 40:kin alle 2 eurolla, säästettäisiin varmasti myös bussin tapauksessa jarruenergian talteenoton kera paljon rahaa ja vähennettäisiin roimasti päästöjä.
 
Kuten Rattivaunukin totesi, tämä on hyvä pointti, jota en itsekään ajatellut. Ja toivoa sopisi, että nimenomaan sarjahybridistä tulisi se standardi, koska onhan se jo teoreettisesti niin paljon mielekkäämpi ratkaisu. Itse olen aina ihmetellyt, että tekniikka jota on dieselvetureissa kypsytelty jo todella pitkään, ei ole löytänyt tietään aiemmin raskaaseen maantieliikenteeseen.

Ja tiedä sitten, mikä lopulta tulee halvimmaksi. Dieselin etuna on miljardien tuotekehityspanokset, mutta toisaalta optimoitu ja kehitetty sarjahybridi voisi hyvinkin olla dieseliä yksinkertaisempi ratkaisu. Moottorin suunnittelu luulisi yksinkertaistuvan radikaalisti, kun bussiin isketään kapean kierroslukualueen öljyvoimala eikä vääntöä ja tehoa ties millä kierroksilla antava moottori ja vaihdelaatikko. En tosin odota, että näin käy vielä vähään aikaan.
Itse asiassa linja-autojen tuotekehittelytyössä mukana olleet ovat miettineet näitä samoja asioita jo kauan sitten. Muun muassa Tampereen kaupungin liikennelaitoksella vuoteen 1998 saakka teknillisen johtajan tehtävää hoitanut Valanto arveli aikanaan, että dieselsähköinen voimansiirto voisi joskus tulla linja-autoihinkin.

Sähköinen voimansiirto olisi käytännössä korvannut lähinnä paikallisliikenteen käytössä olevan hydraulismekaanisen voimansiirron eli nykyisenkinlaiset automaattivaihteistot. Kaukoliikenteessä raskas ajoneuvoliikenne on valtaosin varustettu mekaanisella voimansiirolla, jossa tehohäviöt ovat mitättömät verrattuna hydraulisvältteisiin vaihtoehtoihin. Myös dieselsähkösovelluksessa on häviönsä, ja tämä yhdessä lisääntyneen massan kanssa varmasti piti ratkaisun pois markkinoilta. Hybridiautoissa massaa kasvattaa joka tapauksessa monella tapaa lisääntynyt tekniikka (diesel, generaattori, akut, mahdollinen vaihdelaattikko rinnakkaishybrideissä jne.) jolloin pelkän generaattorin lisämassaa ei ehkä enää koeta kriittisenä asiana. Hybridissä hyötysuhde on kuitenkin jo lähtökohtaisesti niin paljon parempi verrattuna ei-hybridiin, että ilmeisesti diesel -> sähkö -muuntohäviökin siedetään. Ja näissä sarjahybrideissähän todellakin jo voitetaan vaihdelaatikon massa, joka toki lienee vähäisempi kuin generaattorin massa.

Veturivertauksen osalta on ehkä hyvä tiedostaa sekin, että dieselsähköisen sovelluksen päävaihtoehto on ollut dieselhydraulinen ratkaisu. Veturien (raskaiden) hydraulisen vaihteiston toimintaperiaate poikkeaa jossain määrin tieliikenteen ajoneuvojen automaattivaihteistoista. Yleensä veturikaluston hydraulisista vaihteistoista puuttuu mekaaninen veto, jolloin voimansiirrossa esiintyy jättämää eli luistoa koko vetotapahtuman ajan. Hyötysuhde jää jokseenkin vaatimattomaksi, myös dieselsähköratkaisuun nähden. Lähes kaikkialla maailmassa raskain dieselveturikalusto onkin dieselsähköistä, Saksa taitaa tässä asiassa kulkea yksiselitteisimmin omia polkujaan. Siihen taas saattaa vaikuttaa esimerkiksi se, mistä maasta esimerkiksi VOITH sattuu olemaan kotoisin.... Vetureissa mahdollinen lisämassa on usein vielä jopa etu, koska vetokykyyn vaikuttaa yhtenä tekijänä myös kitkapaino. Ja muutenkin, raskaan junan kokonaismassaan suhteutettuna dieselgeneraattorin osuus on mitätön.
 
Lähes kaikkialla maailmassa raskain dieselveturikalusto onkin dieselsähköistä, Saksa taitaa tässä asiassa kulkea yksiselitteisimmin omia polkujaan. Siihen taas saattaa vaikuttaa esimerkiksi se, mistä maasta esimerkiksi VOITH sattuu olemaan kotoisin.... Vetureissa mahdollinen lisämassa on usein vielä jopa etu, koska vetokykyyn vaikuttaa yhtenä tekijänä myös kitkapaino. Ja muutenkin, raskaan junan kokonaismassaan suhteutettuna dieselgeneraattorin osuus on mitätön.
Heh, onhan Voithin lootalla varustettujen BR218-vetureiden käyttö matkustajajunaliikenteessä Saksassa hieman erityylistä kuin miten Suomessa ajellaan Dv12-vetureilla. Tyypillinen BR218:n lähtö asemalta: jarrut päälle ja kierrokset tappiin -> jarrut irti ja urku auki liikenteeseen. Harrastajana toki arvostan tuossa tilanteessa syntyvää korvamagiaa, kun Voith ja MTU/KHD/Pielstick/Caterpillar laulavat. :D
 
Itse asiassa linja-autojen tuotekehittelytyössä mukana olleet ovat miettineet näitä samoja asioita jo kauan sitten. Muun muassa Tampereen kaupungin liikennelaitoksella vuoteen 1998 saakka teknillisen johtajan tehtävää hoitanut Valanto arveli aikanaan, että dieselsähköinen voimansiirto voisi joskus tulla linja-autoihinkin.

Onhan dieselsähköistä voimansiirtoa busseissa ja kotimaastammekin löytyy niitä.
 
Asuvat kaksikielisessä kaupungissa eivätkä ymmärrä toisesta kielestä mitään… :icon_frown:

No, pähkinänkuoressa Volvo aikoo jatkossa valmistaa kaikki matalalattiabussinsa hybrideinä.
 
Asuvat kaksikielisessä kaupungissa eivätkä ymmärrä toisesta kielestä mitään… :icon_frown:

En nyt tiedä onko tarkoitus loukata vai mitä mutta minäkään en erityisesti osaa ruotsia. Puhun kuitenkin äidinkieltäni jota puhuu myös 95% muista äidinkielenään ja suurin osa ruotsia äidinkielenään puhuvista taitaa suomea kyllä.
 
Hybridipommi Volvolta - kaikki matalalattiabussit hybridejä


(Jatko vapaata käännöstä...) Volvo satsaa voimakkaasti hybridibusseihin Euroopan kaupunkibussimarkkinoilla. Siitä huolimatta että kotimarkkinat ovat olleet hitaita Volvo aikoo 2014 myydä kaikki kokonaan valmistamansa kaupunkiautot hybrideinä Euroopassa. Ensi vuonna Volvo esittelee ensimmäisen hybridinivelbussinsa.

Tässä oli kaikista olennaisin. Jatkotekstissä verrataan eri moottorivaihtoehtoja ominaisuuksineen. Volvo näkyy lupaavan 150 matkustajapaikkaa 18-metriseen 7900-nivelhybridiin. Lisäksi valmistaja kertoo kehittelevänsä parhaillaan ladattavaa hybridiä. Noël Reculet'n mukaan hybridit ovatkin vain yksi askel bussien sähköistyksessä. Uutisen mukaan Volvolla on Kiinassa useita satoja täyssähköbusseja ajossa Sunwin-yrityksellä. Sähköbussitestejä tehdään myös Kanadassa.
 
Asuvat kaksikielisessä kaupungissa eivätkä ymmärrä toisesta kielestä mitään… :icon_frown:

No, pähkinänkuoressa Volvo aikoo jatkossa valmistaa kaikki matalalattiabussinsa hybrideinä.

Niin, yksi syy miksen ruotsia ymmärrä on se että oikeasti en ole sitä koskaan tarvinnut mihinkään. Helsingin seudulla kaikki osaavat Suomea (ollaanhan Suomessa) ja sillä olen tähän mennessä pärjännyt ;)

Mielenkiintoista että kaikkiin kaupunkibusseihin on jatkossa saatavilla hybriditekniikkaa, mutta mahtaa myös nostaa hintaa sen verran paljon, että tilaajien pitää todella antaa pisteitä hybridistä, että niiden hankkiminen kannattaa.

Ymmärsin sen verran jostain toisesta uutisesta samalla sivustolla, että Volvo olisi jo esitellyt uuden 8-litraisen euro6 moottorin :)
 
Takaisin
Ylös