Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Metsähallitus sanoi:Jane ja Aatos Erkon säätiön lahjoituksen ansiosta luontokeskuksesta tulee ekologisilta ratkaisuiltaan kansainvälisestikin ainutlaatuinen.
Itse asiassa linja-autojen tuotekehittelytyössä mukana olleet ovat miettineet näitä samoja asioita jo kauan sitten. Muun muassa Tampereen kaupungin liikennelaitoksella vuoteen 1998 saakka teknillisen johtajan tehtävää hoitanut Valanto arveli aikanaan, että dieselsähköinen voimansiirto voisi joskus tulla linja-autoihinkin.Kuten Rattivaunukin totesi, tämä on hyvä pointti, jota en itsekään ajatellut. Ja toivoa sopisi, että nimenomaan sarjahybridistä tulisi se standardi, koska onhan se jo teoreettisesti niin paljon mielekkäämpi ratkaisu. Itse olen aina ihmetellyt, että tekniikka jota on dieselvetureissa kypsytelty jo todella pitkään, ei ole löytänyt tietään aiemmin raskaaseen maantieliikenteeseen.
Ja tiedä sitten, mikä lopulta tulee halvimmaksi. Dieselin etuna on miljardien tuotekehityspanokset, mutta toisaalta optimoitu ja kehitetty sarjahybridi voisi hyvinkin olla dieseliä yksinkertaisempi ratkaisu. Moottorin suunnittelu luulisi yksinkertaistuvan radikaalisti, kun bussiin isketään kapean kierroslukualueen öljyvoimala eikä vääntöä ja tehoa ties millä kierroksilla antava moottori ja vaihdelaatikko. En tosin odota, että näin käy vielä vähään aikaan.
Heh, onhan Voithin lootalla varustettujen BR218-vetureiden käyttö matkustajajunaliikenteessä Saksassa hieman erityylistä kuin miten Suomessa ajellaan Dv12-vetureilla. Tyypillinen BR218:n lähtö asemalta: jarrut päälle ja kierrokset tappiin -> jarrut irti ja urku auki liikenteeseen. Harrastajana toki arvostan tuossa tilanteessa syntyvää korvamagiaa, kun Voith ja MTU/KHD/Pielstick/Caterpillar laulavat.Lähes kaikkialla maailmassa raskain dieselveturikalusto onkin dieselsähköistä, Saksa taitaa tässä asiassa kulkea yksiselitteisimmin omia polkujaan. Siihen taas saattaa vaikuttaa esimerkiksi se, mistä maasta esimerkiksi VOITH sattuu olemaan kotoisin.... Vetureissa mahdollinen lisämassa on usein vielä jopa etu, koska vetokykyyn vaikuttaa yhtenä tekijänä myös kitkapaino. Ja muutenkin, raskaan junan kokonaismassaan suhteutettuna dieselgeneraattorin osuus on mitätön.
Itse asiassa linja-autojen tuotekehittelytyössä mukana olleet ovat miettineet näitä samoja asioita jo kauan sitten. Muun muassa Tampereen kaupungin liikennelaitoksella vuoteen 1998 saakka teknillisen johtajan tehtävää hoitanut Valanto arveli aikanaan, että dieselsähköinen voimansiirto voisi joskus tulla linja-autoihinkin.
Ensimmäisenä tulevat mieleen Mercedes-Benz Citot. Osaatko arvella, millainen rooli noilla muutamalla autolla on maamme vajaan 10 000 linja-auton kannassa?Onhan dieselsähköistä voimansiirtoa busseissa ja kotimaastammekin löytyy niitä.
Volvo satsaa voimakkaasti hybridibusseihin:
Hybridbomb från Volvo – alla låggolvsbussar blir hybrider
Voisiko joku kääntää tämän, en osaa Ruotsia niin hyvin että ymmärtäisin sanaakaan tuosta?
Asuvat kaksikielisessä kaupungissa eivätkä ymmärrä toisesta kielestä mitään… :icon_frown:
Asuvat kaksikielisessä kaupungissa eivätkä ymmärrä toisesta kielestä mitään… :icon_frown:
No, pähkinänkuoressa Volvo aikoo jatkossa valmistaa kaikki matalalattiabussinsa hybrideinä.