- Liittynyt
- 7 Maaliskuu 2009
- Viestit
- 1,500
Hiekkaharjussa on liian vähän raiteita, jotta Kehäradan junat ja Keravan junat voitaisiin ajaa Tikkurilasta pohjoiseen toisistaan erillään poikkeustilanteissa (tai ihan muutenkin, häiriöherkkyyden vähentämisen kannalta). Neljättä raidetta (lännestä itään lukien) pitäisi jatkaa noin kilometrin verran siitä eteenpäin, jotta Kehäradan junat saisivat 5. ja 6. raiteet Tikkurilassa ja 4. & 5. raiteet Hiekkaharjussa omakseen. K-junat kulkisivat Tikkurilassa 3. ja 4. raidetta, Hiekkaharjussa 3. raidetta, eli tuon kilometrin pätkän reitti olisi yksiraiteinen. Se ei ole mikään ongelma 10 min vuorovälillä, kun mitkään muut junat eivät kolmosraidetta käyttäisi ja heti Kehäradan sillan jälkeen on Keravan kaupunkijunille ikioma raidepari. Varsinkin, kun nyt puhutaan poikkeusjärjestelyistä.Miksi pitäisi rakentaa mitään, kun Tikkurilassa on nykyinen I-junien kääntöraide?
Tiedottaminen on osa järjestelyjä. Huonoa oli myös kaikki muu: matkustajakapasiteetti laski, vuoroja peruttiin, K-junalla matkustavat saivat hitaamman matkan ja ajetut vuorot kulkivat kaikki myöhässä. N-junat eivät voi ajaa K-junien aikatauluilla ja tämä myöhästytti vuoroja vielä entisestään. Junat seisoivat myös paljon asemien välillä, jolloin matkustajat jäivät "ansaan" eli esimerkiksi taksiin ei siitä tilanteesta voinut enää vaihtaa. Eli pahin mahdollinen skenaario.Se että tiedottaminen on kehnoa, ei tarkoita että olisi huono järjestely.
Ehdotit matkustajakapasiteetin nostoa väliasemille (suuremmat junakokoonpanot, sama vuoroväli) ja vilkkaiden asemien vuorovälin harventamista 10 minuuttiin. Sain viestistä sellaisen kuvan, että tarkoitit tätä ratkaisua ihan lopulliseksi myös normaalitilanteessa. Ei ehdotuksesi poikkeustilanteessa olekaan millään tavalla huonompi kuin HSL:n poikkeusjärjestelyt, mutta nepä olivatkin mielestäni luokattomia. Samanlaiset järjestelyt tuntuvat olevan Keravan kaupunkiraiteilla tilanteesta riippumatta, aina samat ongelmat, tuntuu ettei kukaan kehitä näitä järjestelyitä etukäteen, vaan aina yllätytään ja mennään samalla kaavalla, joka ei toistamalla parane.Ps. Mitä sä Kinightrider häpiset siitä et ajattelin noin Tapanilassa asuessani ja että kaikki Tapanilaiset ajattelee niin? Miksi ajattelisivat? Mitä eroa nykytilanteella vrt. HSL:lle ehdottamallani poikkeustilanteella olisi? Yhtä usein menisi silti juna Tapanilaan, ratakapasiteettia olisi poikkeustilanteen hallintaan tuplasti enemmän.