Antero Alku
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 7,552
Vs: Kajaanin juna- ja bussiliikenne Helsinkiin
Vaikka aikataulua suunniteltaisiin teoreettisessa tilanteessa, jossa radalla ja junilla ei ole nopeusrajoituksia, vaan niillä on ainoastaan vaihteleva määrä pysähdyksiä, kaikki junat eivät voi ajaa "täysillä". Niinpä käytännön todellisessa tilanteessa nähdään, että aikataulusta seuraa jokin mielekäs maksiminopeus sille radalle, jonka aikataulua suunniteltiin. Niinpä ei ole tarpeen tehdä sitä rataa 220 km/h nopeudelle (nopeimman junan huippunopeus), kun se aikataulu ei edellytä esim. suurempaa nopeutta kuin 160 km/h.
No kun sitten radan sn=160 km/h, niin sitten alat väittää, että joo, se on se radan sn joka rajoittaa Pendolinon nopeutta. Edelliseen asioiden syy-seuraussuhteeseen viitaten näin ei ole.
Ja käytännössä. Kajaaniin ei voi Helsingistä ajaa 220 km/h, vaikka rata sen sallisikin, jos sillä radalla on muu nykyinen liikenne ja Pendolinovuorolta halutaan säilyttä ne yhteyspalvelut, jotka sillä nyt on.
Eli jos väität, että Pendon nopeuden rajoittaa vain radan nopeustaso, väität itse huuhaata.
Antero
Valitettavasti minun täytynee jatkaa jaarittelua, koska et näytä edelleenkään ymmärtävän, mistä seuraa ja mitä.Eli: kirjoitit huuhaata (että Pendolinojen nykyiset hitaat aikataulut johtuisivat muusta hitaammasta liikenteestä), mikä ei edes liittynyt esittämääsi asiaan.
Vaikka aikataulua suunniteltaisiin teoreettisessa tilanteessa, jossa radalla ja junilla ei ole nopeusrajoituksia, vaan niillä on ainoastaan vaihteleva määrä pysähdyksiä, kaikki junat eivät voi ajaa "täysillä". Niinpä käytännön todellisessa tilanteessa nähdään, että aikataulusta seuraa jokin mielekäs maksiminopeus sille radalle, jonka aikataulua suunniteltiin. Niinpä ei ole tarpeen tehdä sitä rataa 220 km/h nopeudelle (nopeimman junan huippunopeus), kun se aikataulu ei edellytä esim. suurempaa nopeutta kuin 160 km/h.
No kun sitten radan sn=160 km/h, niin sitten alat väittää, että joo, se on se radan sn joka rajoittaa Pendolinon nopeutta. Edelliseen asioiden syy-seuraussuhteeseen viitaten näin ei ole.
Ja käytännössä. Kajaaniin ei voi Helsingistä ajaa 220 km/h, vaikka rata sen sallisikin, jos sillä radalla on muu nykyinen liikenne ja Pendolinovuorolta halutaan säilyttä ne yhteyspalvelut, jotka sillä nyt on.
Eli jos väität, että Pendon nopeuden rajoittaa vain radan nopeustaso, väität itse huuhaata.
Antero