Antero Alku
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 7,552
Olet ihan oikeassa, mutta perusasia onkin unohtaa nämä ”suomalainen”-kuviot. Katukelpoisella kalustolla päästään 100 km/h nopeuteen. Eli korin lujuus ja maksimi akselipaino päätyvät tähän. Rata tehdään tietenkin sen mukaan kun on tarvis. Sm1–2 kaluston suurin nopeus on 120 km/h, ja sillä on pärjätty 40 vuotta 100 km ja pidemmillekin etäisyyksille.Riippuu mihin radan enimmäisnopeutaan vedetään raja. Suomalaisen raitiotien 60-70 km/t nopeus on liian alhainen, jotta linjoja kannattaisi lähteä kunnolla venyttämään (eli Kehä 3:n ulkopuolelle, jos puhutaan PKS:sta).
Näen ydinvoiman välivaiheen ratkaisuna, koska ydinvoima ei ole kestävä. Se ei ole uusiutuva ja siihen liittyy liian paljon riskejä. Hiiltä pidän myös energiana, josta on päästävä irti. Epäilen, että CO2-talteenotto vie hiileltä hintaedun, jolloin se kuolee itsestään. Turpeen sijoitan hiilen kanssa samaan.Jos asetetut päästötavoitteet oikeasti tullaan saavuttamaan, minun on vaikea kuvitella että se tapahtuisi muulla tavoin kuin rakentamalla runsaasti lisää ydinvoimakapasiteettia sekä hiilidioksidin talteenotolla varustettua hiilivoimaa ja loput sirpalelähteistä (tuulen, auringon, yhteiskuntajättäiden jne. energian hyödyntäminen). Turpeen ja puun asema jää nähtäväksi; voi olla että niitä tullaan hyödyntämään ensisijaisesti biopolttonesteiden tuotannossa.
Biomassa tai suora auringon energia ovat ainoat tulevaisuuden kestävät energiaratkaisut. Nesteen biodieselprojekti näkee samoin. Öljypalmu on startti, jolla saatiin kehitetyksi nestepolttoaineen kemia. Seuraavaksi on puu ja vastaava kasvimassa, sitten mennään mikrobitasolle. Miksi? Koska auringonsäteily on primäärinen kestävä energialähde. Kaikki muu merkitsee varastojen tyhjentämistä, joka loppuu joka tapauksessa jossain vaiheessa.
Hallituksen ohjelmassa oli onneksi välitavoitteita. Sillä ihmisten käsitys ajasta ja suhtautuminen siihen on täysin epärealistista.Tavoitteen toteuttamiseen on aikaa 40 vuotta, joten sähköautot ovat tuolloin arkipäivää ja halpoja,...
40 vuotta on oikeasti tavattoman lyhyt aika. Tänään ostetaan autoja, joilla Suomen kokemuksen mukaan ajetaan vielä 20 vuoden päästä. Sähköautojen osuus on nolla. Nyt suunnitellaan Östersundomiin uutta kaupunkia, 20 vuoden kuluttua sen rakentaminen on päässyt alkuun. Raidejokeri esiteltiin 1991, pian 20 vuotta sitten. Metrosta on tapeltu 40 vuotta. Uusia rakennuksia tehdään 1–2 %:n vuosivauhdilla suhteessa olemassa oleviin. Menee 50 vuotta, ennen kuin puolet rakennuksista on passiivitaloja, jos huomisesta lähtien ei enää tehdä mitään muita kuin passiivitaloja. Mutta yhtään passiivitaloa ei ole rakenteilla huomennakaan.
Tänään ei tehdä vielä yhtään mitään, minkä ansiosta 20 vuoden päästä olisi vähennetty 40 % päästöistä. Kun sanotaan 40 vuotta, ihmiset ottavat sen niin, ettei vielä tarvi tehdä mitään, kun se on niin kaukana.
Ihmiset tekevät vapaaehtoisesti kovin vähän sellaista, mikä on epämukavaa ja kallista. Sellaiset asiat etenevät vai pakolla, ja minusta näyttää siltä, että ne pakotkin onnistuvat vain EU-tasolla. Kansallisesti ollaan joka maassa sitä mieltä, että muiden sopii kyllä tinkiä, mutta meidän ei. Annetaan sitten siirtymäaikoja ja kun ne loppuvat, alkaa parku, kun ei ole tehty mitään sen siirtymäajan aikana.
Metaforani kantakaupungista oli epäselvä. En tarkoita sitä, että nykyistä kantakaupunkia pitää laajentaa vaan sitä, että samanlaista kaupunkirakennetta kuin nyt on kantakaupunki voisi tehdä lisää ylipäätään. Vaikka Histaan tai Marja-Vantaalle. Mutta ei tehdä, eikä osata suunnitella, vaan suunnitellaan ja tehdään vain lähiötä.Lännessä kantakaupungin laajeneminen on käytännössä pysähdyksissä Pikku-Huopalahden valmistuttua n 10 vuotta sitten...
Lähiö ei ole rakenteellisesti kaupunkia eikä esikaupunkia, vaan se on lähiötä: Läjä halpoja asuinrakennuksia, minimaaliset palvelut, eikä mitään syytä viettää siellä aikaa. Sieltä on pakko matkustaa päiväksi jonnekin töihin ja illaksi jonnekin rentoutumaan.
Ei ole mikään sattuma, että kantakaupunkia palvelevassa ratikkaverkossa tehdään keskimäärin 2 km:n matkoja ja lähiöasukkaat matkustavat lähemmäs 10 km:n matkoja. Ratikkamatkaa tehdään nollapäästöilllä, lähiöasukkaiden pitkistä matkoista 3/4 tehdään fossiilisilla polttoaineilla. Tietenkin, koska koko lähiöidea on syntynyt autoilun perusteella!
Antero