- Liittynyt
- 19 Syyskuu 2007
- Viestit
- 841
Mielestäni haja-asutusalueella asuminen on kesällä ihan kivaa, vaikka vesi ei juoksisi sisään eikä ulos. Eikä autoakaan tarvitse. Itse käyn kaupassa 3,8 km päässä yleensä polkupyörällä. Joskus hemmottelen itseäni ja käyn kaupassa linja-autolla. Jos käyttää kätevintä bussiyhteyttä, niin aikaa asioiden hoitamiseen on pari tuntia. Ruokaostokset tekee toki lyhyemmässä ajassa. Ylijäävällä ajalla voi käydä kirjastossa tai kunnan yhteispalvelupisteessä käyttämässä yleisölle tarkoitettuja internetyhteyksiä ja tarkistaa, millaiset ovat uusimmat väittelyt Joukkoliikennefoorumilla:smile:.
Useimmat vapaa-ajanasunnot eivät sijaitse puolen kilometrin päässä linja-autopysäkiltä. Jos matka on paljon tuota pitempi, on henkilöauto varmaan tarpeen. Viitostiellä kulkee Ristijärven alueella bussivuoroja M-P 6 kertaa/suunta, LS 2-3. Näillä pärjää. Kesällä puolet vuoroista ja talvella kolmannes on lääninhallituksen ostoliikennettä. Toivottavasti määrärahoja riittää jatkossakin. Edellä mainittu kaupassakäyntiyhteys tapahtuu Pohjolan Matkan itsekannattavilla vuoroilla, joten eiköhän jotenkin pärjätä. Ostovuoroissa voi toisinaan olla kymmenenkin matkustajaa. Mikä mahtaa olla kannattavuusraja?
Jostain luin, että uuden kaupan avaaminen edellyttää 2000 asukkaan väestöpohjaa. Ristijärvellä on kaksi kauppaa ja puolenkymmentä vuotta sitten toisen kaupan pitäjä korvasi vanhan kaupparakennuksensa rakennuttamalla uuden, isomman ja komeamman kaupan taajaman laidalle Viitostien varteen. Ristijärvellä on koko kunnassa 1500 asukasta, joten uuden kaupan rakennuttaja taisi laskea aika paljon Viitostien ohiajajien varaan.
Useimmat vapaa-ajanasunnot eivät sijaitse puolen kilometrin päässä linja-autopysäkiltä. Jos matka on paljon tuota pitempi, on henkilöauto varmaan tarpeen. Viitostiellä kulkee Ristijärven alueella bussivuoroja M-P 6 kertaa/suunta, LS 2-3. Näillä pärjää. Kesällä puolet vuoroista ja talvella kolmannes on lääninhallituksen ostoliikennettä. Toivottavasti määrärahoja riittää jatkossakin. Edellä mainittu kaupassakäyntiyhteys tapahtuu Pohjolan Matkan itsekannattavilla vuoroilla, joten eiköhän jotenkin pärjätä. Ostovuoroissa voi toisinaan olla kymmenenkin matkustajaa. Mikä mahtaa olla kannattavuusraja?
Jostain luin, että uuden kaupan avaaminen edellyttää 2000 asukkaan väestöpohjaa. Ristijärvellä on kaksi kauppaa ja puolenkymmentä vuotta sitten toisen kaupan pitäjä korvasi vanhan kaupparakennuksensa rakennuttamalla uuden, isomman ja komeamman kaupan taajaman laidalle Viitostien varteen. Ristijärvellä on koko kunnassa 1500 asukasta, joten uuden kaupan rakennuttaja taisi laskea aika paljon Viitostien ohiajajien varaan.