Ilmastointi

Uusissa Citea LLE:ssä on kyl todella heikkotehoinen tuo ilmastointi. Vanhemmissa LLE:ssä ilmastointi toimii paljon paremmin kuin noissa uudemmissa.

Kuopiossa huomasin myös pari viikkoa sitten, että VDL:n ilmastointi ei riitä viilentämään koko matkustamoa. Varsin heikkotehoinen se oli tai sitten laitteessa oli jotain vikaa. Ulkona 30 astetta lämmintä ja suurin piirtein saman verran sisälläkin.
 
Hyvä auto. Korkeat selkänojat, Stop-nappuloita riittävästi ja kätevät käsinojat käytävän puolella. Kokoakin riittää. Vai pitääkö kehua korin valmistajaa. En tiedä, mutta jos sekin on scania.

Se on kaikki Scaniaa, kone, voimansiirto ja kori. Kehu Nobinaa, kun älysivät ruksia lisävarustelistalta kaikki hienoudet kuten turistipenkit.
 
Se on kaikki Scaniaa, kone, voimansiirto ja kori. Kehu Nobinaa, kun älysivät ruksia lisävarustelistalta kaikki hienoudet kuten turistipenkit.

Vaihdeloota ei ole Scanian oma tuote. (Minä lasken sen voimansiirtoon kuuluvaksi)

Mutta jos nämä Suomen lämpötilat saavat jyvät erottumaan akanoista ilmastoinneissa, niin mikähän on tilanne kuumemmissa maissa?

Muistelen, että aikoinaan henkilöautopuolella ainakin Volvo ja Mersu toimittivat autoja ns arabi-ilmastoinnilla. Siihen aikaan suomalaisissa busseissa ei ollut jäähdytysilmastointeja ollenkaan. (vai oliko pari kokeiluyksilöä)
 
Kehu Nobinaa, kun älysivät ruksia lisävarustelistalta kaikki hienoudet kuten turistipenkit.

Meillä taitaa olla hieman eri käsitys turistipenkeistä. Mä olin ajatellut, että "turistipenkissä" on mm. tarjoilualusta, juomateline ja niitä löytyisi lähinnä "turistiautoista". Mutta että Scanian tavallinen maaseutupenkki olis turistipenkki... :D
 
Tähän mennessä paras ilmastointikokemus Pohjolan Liikenteen 456. Matkustamon lämpätila todella miellyttävän viileä. Taisi olla melko uusi Yutong.
 
Tähän mennessä paras ilmastointikokemus Pohjolan Liikenteen 456. Matkustamon lämpätila todella miellyttävän viileä. Taisi olla melko uusi Yutong.
Tuo 456 on jo lähes kaksi vuotta vanha. Tuli Leppävaaran liikenteeseen syksyllä 2019.
Itsekin täytyy todeta, että Yutongeissa on parhaat ilmastoinnit kun työkaluista puhutaan.
 
Meillä taitaa olla hieman eri käsitys turistipenkeistä. Mä olin ajatellut, että "turistipenkissä" on mm. tarjoilualusta, juomateline ja niitä löytyisi lähinnä "turistiautoista". Mutta että Scanian tavallinen maaseutupenkki olis turistipenkki... :D

No olkoon sitten vaikka piinapenkki, mutta tiedät varmaan, minkälaisia penkkejä tarkoitin.
 
Tuo 456 on jo lähes kaksi vuotta vanha. Tuli Leppävaaran liikenteeseen syksyllä 2019.
Itsekin täytyy todeta, että Yutongeissa on parhaat ilmastoinnit kun työkaluista puhutaan.

Pysyy uudenveroisena kun 3 henkilöä matkustaa Pitäjänmäestä Leppävaaraan. Näin tänään, mutta varsin usein muulloinkin. Siis linja 201B.
 
Pysyy uudenveroisena kun 3 henkilöä matkustaa Pitäjänmäestä Leppävaaraan. Näin tänään, mutta varsin usein muulloinkin. Siis linja 201B.
No siis ei tuo vain tuolla linjalla 201B aja, vaan kaikilla Pohjolan Liikenteen sähköbussilinjoilla (=51, 56, 55 sekä kaikki Leppävaaran Leppävaaran liityntäliikenteen linjat).
 
Pysyy uudenveroisena kun 3 henkilöä matkustaa Pitäjänmäestä Leppävaaraan. Näin tänään, mutta varsin usein muulloinkin. Siis linja 201B.
Leppävaaran pakettiin toi linja 201B kuuluu ja sitä autoa ei pelkästään ajeta sillä linjalla koko päivää.

https://bussitutka.fi/vehicle?number=446&operator=18&type=bus

Tuossa esimerkkinä auto #446 ja voit katsoa vaikka perjantain lähdöt. Sieltä löytyy pari kierrosta 201B linjaa mutta myös kaikkia muita

Tälläinen samanlainen linjalta linjalle hyppely tapahtuu myös Helbillä Kivistössä. Vaikka olisihan se mulle ok ajaa koko päivä pelkkää 434 :lol:
 
Viimeksi muokattu:
Leppävaaran pakettiin toi linja 201B kuuluu ja sitä autoa ei pelkästään ajeta sillä linjalla koko päivää.

https://bussitutka.fi/vehicle?number=446&operator=18&type=bus

Tuossa esimerkkinä auto #446 ja voit katsoa vaikka perjantain lähdöt. Sieltä löytyy pari kierrosta 201B linjaa mutta myös kaikkia muita

Tälläinen samanlainen linjalta linjalle hyppely tapahtuu myös Helbillä Kivistössä. Vaikka olisihan se mulle ok ajaa koko päivä pelkkää 434 :lol:

Ja pienemmissä kaupungeissa on jopa harvinaista, että sama auto ajaisi samaa linjaa koko päivän. Monesti jotkin koululaispainotteiset linjat ajavat runkolinjojen taukoja keskipäivän aikaan jne. Joskus kierrot voi olla suunniteltu niin, ettei samaa linjaa välttämättä ajeta päivässä yhtä tai kahta kierrosta enempää. Helsingissä tämä voi toki ollakin erikoisuus, mutta Kehäkolmosen ulkopuolella enemmän sääntö kuin poikkeus.
 
Runsaat matkustuskokemukset kuumana toukokuuna 2024 kertoivat, että merkittävä osa HSL-liikenteen bussien ilmastointilaitteista ei toimi ollenkaan. Autot ovat pahimmillaan pyörryttävän kuumia, ja tunnetusti alun alkaen ilmastoiduiksi suunnitelluissa autoissa on heikosti räppänöitä päästämään edes ulkoilmaa hautomon sisään.

Talousvaikeuksiin taas vaihteeksi joutuneet liikennöitsijät toki osaavat laskea, että jättämällä ilmastointilaitteet rempalleen saadaan merkittävää säästöä. Jos kunnolla toimiva ilmastointi lisää polttoaineenkulutusta vaikka 10 litraa päivässä, neljässä kuukaudessa se on 1200 litraa eli yli 2000 euroa. Sadassa autossa 200 000 euroa jne. Sen päälle vielä säästetään kylmäaineen ja ilmastointihuollon kulut.

Autot on kuitenkin tarjottu kohteisiin ilmastoituina. Koska HSL:llä on laadunvalvontapartiot, joiden ansiosta on saatu mm. vialliset penkit aika hyvin kuntoon (verrattuna vaikka aikaan pari vuosikymmentä sitten), herää kysymys, miksi ilmastointivikoja ei saada. Onko tilaajakin laskenut, että liikennöitsijöiden ja sitä kautta HSL:n kulut kasvaisivat, jos kaikki ilmastoinnit toimisivat?
 
HSL:n asenne matkustusmukavuuteen tuntuu olevan aikalailla hälläväliä. HSL:n facebook-sivulla on aina silloin tällöin kirjoituksia kuumista busseista ja HSLn vastaus näihin kirjoituksiin on käsittämätöntä diipadaapaa siitä kuinka bussien termostaatit säädetään aamuisin varikolla ja lämpötilat voivat vaihdella päivän aikana. Tulee mieleen että HSL pitää matkustajia tyhminä joille voi vastata mitä tahansa.
 
Takaisin
Ylös