Vs: Uudet bussit, vuodenvaihde 2008/2009
Jäähdytysilmastointi on ilman muuta paras asia, mitä joukkoliikennematkustajan hyväksi on tehty, välittömästi matalalattiaisuuden jälkeen. Kommentointi siitä, etteikö jäähdytysilmastointi olisi suomalaisissa olosuhteissa tarpeellinen, lienee yhtä asiallista kuin perustella raitiovaunujen liikennevaloetuuttomuutta kaavoihin kangistuneella liikennevalosuunnittelulla tai VR:n talvisia ongelmia suomalaisilla erityisolosuhteilla. Kuinka moni foorumin kirjoittajista jätti ottamatta omaan henkilöautoonsa muutaman satasen automaatti-ilmastoinnin, koska "voihan kesällä ajaa ikkunat auki, sehän vastaa ilmastointia"?
Linja-autoa kesähelteellä ajaneena sekä linja-autossa kesähelteellä matkustaneena voin vain todeta jäähdytysilmastoinnin olevan enemmän kuin tarpeellinen niin matkustajan kuin - ja ehkäpä jopa ennen kaikkea - kuljettajan viihtyvyyden ja sitä kautta myös liikenneturvallisuuden kannalta. Viime kesän helteet usein seutulinjan 109 illoissa vanhalla kunnon Carruksen City M -korilla varustetulla umpiolla, jossa ei avattavia sivuikkunoita ollut, jonka kattokanavat olivat enemmän tai vähemmän tukossa ja joka oli saanut lämmetä kauniin aurinkoisen päivän Tuupakan pihalla kokeneena voin vain todeta, ettei edes siirtoajo kaikki ovet avattuna Hämeenlinnanväylää Kampin terminaaliin tehnyt tuosta pätsistä missään määrin inhimillistä työ-, saatika matkustuspaikkaa. Iltayöllä päätä särki ja huimasi, kivennäisvettä kului litratolkulla, niskat olivat vedosta jumissa ja paidan sai pestä joka päivä.
Näin karmeahan ei toki tilanne kaikkien linja-autojen suhteen ole, mutta ongelmaksi muodostuukin ennen kaikkea kuljettajan oma-aloitteisuus ja kenties myös jopa osaavuus kattoluukkujen sekä etenkin kattokanavatuuletuksen suhteen. Toki osaavakaan kuljettaja ei voi jäähdyttää auton sisäilmaa ulkoilmaa kylmemmäksi.
Jäähdytysilmastointia ei tarvinne perustella ainoastaan sen ilmaa jäähdyttävällä ominaisuudella - kuivaahan se myös auton sisäilmaa kostealla säällä ja talvella säätelee lämpötilaa, etenkin mikäli laitteistoa on huollettu oikein. Itse ainakin olen näin talvisaikaankin saanut jo tarpeekseni jatkuvasta lämpötilansäätölaitteiden rassaamisesta; olikos tämä nyt se Ikarus jossa kiertovesipumppua ei voinut pitää päällä tai muuten olo on kuin huonosti lämmitetyssä saunassa jne. jne...
Mutta kuitenkin se joukkoliikennevälineiden houkuttavuus. Jäähdytysilmastointiasia tuotiin joukkoliikennelautakunnan käsittelyyn muistaakseni valtuustoaloitteella, jossa ilmastointia nimenomaan perusteltiin kuuman joukkoliikennekaluston huonolla kilpailukyvyllä miellyttävän viileän yksityisautomatkan suhteen. En ymmärrä foorumin joidenkin kirjoittajien (edes niiden, jotka ilmoittavat bongauslistaan jopa bonganneensa puhtaan bussin ja luulleen sitä uudeksi) asennoitumista laitteistoa vastaan, joka oikein huollettuna ja oikein käytettynä on omiaan helpottamaan tuhansien ja tuhansien asiakkaiden matkantekoa tilanteessa, jossa pehmeät penkit ovat vaihtuneet koviin teräskuppeihin, autot ovat riemunkirjavia, kolhittuja, suorastaan raadeltuja, Ajokki ja Carrus ovat vaihtuneet puolalaiseen ja asiakaspalvelua ei omalla kielellään saa.
Tämän kai tonttu(18)kin ymmärtää.