Informaatiojärjestelmät

Entäs ne joilla ei ole kalliita kännyköitä?

Tuo ei ole syy olla kehittämättä systeemeitä. Nettiyhteys ja webbiselain on nykyään alle 50 euron kännyköissä ja epäilemättä hyvin pian sellaista puhelinta, jossa niitä ei olisi, tulee olemaan vaikea löytää. Nykyisten ns. älypuhelimien hinnat tulevat tippumaan erittäin nopeasti, kun niissä ruvetaan käyttämään yhä edullisempia system-on-a-chip -piirejä. Koko 'tyhmien' puhelimien kategoria on katoamassa perin rivakkaa tahtia (mikä paraikaa tuottaa ahdistusta eräälle suomalaiselle vientiyritykselle). Samaten netin käyttäminen kännykällä on nykyään suht halpaa jos kuvatiedostoja yms. ei tarvitse siirtää. Yksikertaisina sivuina toteutettujen lähtöaikatietojen haku on halvempaa kuin esim. tekstiviestin lähettäminen, vaikka sopimusta kiinteästä kuukausihinnasta nettiyhteydelle ei liittymässä olisikaan.

Aina on tietysti niitä, jotka eivät koe uutta tekniikkaa tarvitsevansa, mutta joukkoliikenteen aikataulu- ja lähtöaikatietojen välittäminen jos mikä sopii älypuhelimen sovellukseksi kuin naula päähän, ja kuten todettua, sopiva kapula on tai tulee erittäin pian olemaan karkeasti sanottuna kaikilla. Tästä syystä järjestelmän helppokäyttöisyyteen soisi todella panostettavan, kun epäilen sen olevan isoin kynnys käytön yleistymisessä.
 
Ainakin iPhonelle löytyy Stop Map -softa, joka toetuttaa tuon varsin näppärästi. Myös vielä hivenen keskeneräiseltä vaikuttava Kyyti-sovellus näyttää kartalla lähistön pysäkit ja lisäksi poikkeusinfotiedot ja ratikoiden ajantasaiset sijainnit.

Kiitokset vinkeistä! Näyttävät tekevän kokolailla sen mitä kaipailinkin.

Lisäsin tuonne reaali-aikaiset lähdöt (haetaan omista lähdöistä). Niin että näyttää aina 5 seuraavaa lähtöä. Joko lähtöajasta, tai vaihdossa bussin aikataulunmukaisesta saapumisajasta.

Tämä on näppärä lisä. Jos on vaikka matkan ensimmäisenä etappina pitkähkö kävely Jokerille, voi nähdä etukäteen tuleeko loppumatkasta hoppu. Reitin muodostamiseen reaaliaikatietoja ei kuitenkaan käytettäne, kun Reittiopaskaan ei sitä tee?
 
Tämä on näppärä lisä. Jos on vaikka matkan ensimmäisenä etappina pitkähkö kävely Jokerille, voi nähdä etukäteen tuleeko loppumatkasta hoppu. Reitin muodostamiseen reaaliaikatietoja ei kuitenkaan käytettäne, kun Reittiopaskaan ei sitä tee?

Ei käytetä. Tuo vaatisi joko hirveän määrän kyselyitä tuonne palvelimelle tai mahdollisuuden saada tuo reaali-aikatieto työnnettyä HSL:n servereiltä tolle serverille. Tuohon reititysalgoritmiin sen saisi kuitenkin suht helposti puukotettua.
 
Ei käytetä. Tuo vaatisi joko hirveän määrän kyselyitä tuonne palvelimelle tai mahdollisuuden saada tuo reaali-aikatieto työnnettyä HSL:n servereiltä tolle serverille. Tuohon reititysalgoritmiin sen saisi kuitenkin suht helposti puukotettua.

Voi olla että koko ominaisuus olisi myös vähän turha niin kauan kuin reitityspalveluita ei käytetä kuin satelliittinavigaattoreita autossa - siis koko ajan päällä ja laskemassa uusia reittejä.

Täytyy vielä udella: Käytätkö reititykseen Reittioppaan APIa vai teetkö sen itse?
 
Voi olla että koko ominaisuus olisi myös vähän turha niin kauan kuin reitityspalveluita ei käytetä kuin satelliittinavigaattoreita autossa - siis koko ajan päällä ja laskemassa uusia reittejä.

Täytyy vielä udella: Käytätkö reititykseen Reittioppaan APIa vai teetkö sen itse?

Joo, tuo on kyllä ihan totta. Toisaalta tuon reaali-aikapalvelun saisi suht helposti varoittamaan esim. siitä että bussi on myöhässä vaihdossa, ja laskisi uuden reitin vaihtopisteestä käyttäen aikatauludataa.

Tuo reititys tehdään (hieman modifioidulla) graphserver-softalla. Tuottaa samankaltaisia tuloksia kuin HSL:n reittiopas nopein-profiililla. Tuota isokronia olisi vaikea toteuttaa reittiopasta käyttämällä, normaalisti 20 min sisällä on n 20000 nodia, joihin kaikkiin lasketaan reitti jotta saadaan matka-aika. HSL:n reittioppaassa on rajoituksena kai 1000 hakua tunnissa/API-avain.
 
Joo, tuo on kyllä ihan totta. Toisaalta tuon reaali-aikapalvelun saisi suht helposti varoittamaan esim. siitä että bussi on myöhässä vaihdossa, ja laskisi uuden reitin vaihtopisteestä käyttäen aikatauludataa.

Totta, kätevähän tuo olisi. Epäilen vain että useimpien ihmisten tapa käyttää kännykkää reitin etsiskelyyn on nimenomaan "tarvitsen tietoa nyt, siis katson nyt" eikä "kone kertoo kyllä kun sillä on asiaa". Minä kuljen joka tapauksessa puhelimen kuulokkeet korvissa lähes aina, joten saattaisin käyttääkin jos tuollainen tarjolla olisi.

Tuo reititys tehdään (hieman modifioidulla) graphserver-softalla. Tuottaa samankaltaisia tuloksia kuin HSL:n reittiopas nopein-profiililla. Tuota isokronia olisi vaikea toteuttaa reittiopasta käyttämällä, normaalisti 20 min sisällä on n 20000 nodia, joihin kaikkiin lasketaan reitti jotta saadaan matka-aika. HSL:n reittioppaassa on rajoituksena kai 1000 hakua tunnissa/API-avain.

Ah, niinpä tietysti. "Jälki" on joka tapauksessa varsin samanlaista kuin Reittioppaalla (mikä ei tietysti mikään ihme olekaan).
 
Voi olla että koko ominaisuus olisi myös vähän turha niin kauan kuin reitityspalveluita ei käytetä kuin satelliittinavigaattoreita autossa - siis koko ajan päällä ja laskemassa uusia reittejä.

Eihän tuolla ominaisuudella voi olla käyttäjiä ennenkuin se on toiminnassa.

Reitityspalvelua ei käytetä reaaliaikaisesti niin kauan kun ei ole reaaliaikaisia kaikkien liikennevälineiden sijaintia huomioivia palveluita.
 
Eihän tuolla ominaisuudella voi olla käyttäjiä ennenkuin se on toiminnassa.

Reitityspalvelua ei käytetä reaaliaikaisesti niin kauan kun ei ole reaaliaikaisia kaikkien liikennevälineiden sijaintia huomioivia palveluita.

Ei tietenkään, mutta jotain osviittaa käyttäjämääristä voi saada esimerkiksi tarkastelemalla sitä, kuinka moni tarkistaa jatkoyhteydet uudelleen Reittioppaasta jokaisella vaihtopysäkillä. Väittäisin, että tällaisia käyttäjiä on hyvin vähän, ja useimmat katsovat Reittioppaasta reitin ennen liikkeelle lähtöä ja sillä hyvä.

Lisäksi jokaisella on toki reaaliaikainen sijaintitieto itsestään sekä tietysti kulkuneuvosta jossa sillä hetkellä on (jos nyt kulkuneuvossa on). Luulisin, että harva viitsii näissäkään tilanteissa katsella uusia vaihtoehtoja jatkoyhteyksien suhteen joka pysäkin kohdalla.
 
Nykyinen reittiopas on niin kankea ja vaikeasti käytettävä, ettei sen käytöstä kannata tehdä mitään johtopäätöksiä. Tarvitaan uusia sovelluksia.

Hyvä joukkoliikenteen reitityssofta toimisi seuraavasti:

1) GPS - reitityssofta tietää koko ajan missä olet.

2) Aika

Esim. - Kun otat puhelimen taskusta pysäkillä tai lähellä, ruudussa näkyy heti tiedot.

3) Vuorokauden aikaan perustuva reittiarvaus

- Softa arvaa edellisten perusteella automaattisesti mihin olet menossa.

4) Matkareittien oppiva muisti

- Softa oppii tietämään mitä kautta olet varmaan menossa. Toki määränpään voi muuttaa jos se ei oletkaan oikea.

5) Ajantasainen kulkuvälineiden sijainti ja häiriöinfo.

Esimerkkejä hyvästä toiminnasta:

- Kun otat puhelimen taskusta pysäkillä, näytössä on heti pysäkin aikataulu reaaliaikaisena ja ajantasaiset reititystiedot parilla reitityksellä. (Ei näppäimenpainalluksia tai odotusta.)

- Puhelin "soi" automaattisesti jos matkareitillä on häiriöitä, jotka voivat vaatia uudelleen reititystä. (Puhelinhan siis oppi eniten käytetyt reitit.)
 
Petterin visio on se, johon suuntaan varmasti mennään. Helppous on kaiken a ja o.

Minulle riittäisi ensi vaiheessa se, että ohjelmasta olisi näkyvissä tämänhetkisen GPRS-sijainnin perusteella annettu muutama seuraava lähtö, ja 4-6 valmista itse määritettyä reittiä pikavalintojen takana.

Myöhemmin nämä pikavalinnat voisivat olla oppivan systeemin parhaita arvauksia, ja näkyvissä oleva reitti se todennäköisin.
 
Tärkeintä uusissa informaationjärjestelmissä on se, että ne luovat tunnetta matkan hallinnasta. Siis niin, että matkustaja tietää missä mennään, miten vaihdot sujuu ja että matka sujuu juuri niinkuin pitääkin.

Jos niillä voidaan luoda tunne siitä, että koko matka on hallinnassa, on matkustaminen mukavaa. Kaikki epätietoisuus vaihdoissa tai myöhästelyjen suhteen ovat ikävimpiä matkustajan kannalta vaikka saattavat ajallisesti olla merkityksettömiä. Minusta on periaatteessa hyvä jos saadaan matkustajille tietoa myöhästymisistä ja vaihtoehtoisista reiteistä, mutta jos uusi järjestelmä ikäänkuin takaoven kautta luovat hyväksyttävyyttä myöhästymisille toimivat ne tarkostustaan vastaan. On hyvä jos poikkeustilanteissa on tietoa, mutta tärkeämpää on estää poikkeustilanteiden syntyminen. Mitä enemmän voi keskittyä muuhun kuin matkaan, sen parempi.

Sinänsä pidän informaatiojärjestelmien kehittämistä hyvänä, mutta painopiste pitäisi olla juuri matkan helpottamisessa ja hallittavuudessa, ei välttämättä reaaliaikaisen tiedon lisäämisessä.
 
jos uusi järjestelmä ikäänkuin takaoven kautta luovat hyväksyttävyyttä myöhästymisille toimivat ne tarkostustaan vastaan.... painopiste pitäisi olla juuri matkan helpottamisessa ja hallittavuudessa, ei välttämättä reaaliaikaisen tiedon lisäämisessä.

Olen samaa mieltä. Sitäpaitsi suuri osa ihmisistä ei tule käyttämään puhelintaan oppaana. Työn ja kodin väliä kulkeva tuskin tuntee siihen mitään tarvettakaan, ja muut matkat saatetaan tehdä autolla.

Oma työni on luonteeltaan sellaista, että se suuntautuu milloin minnekin, ja kännykkäsysteemit ovat jo nykyiselläänkin sellaisia, että niistä olisi vaikeaa luopua. Autolla se sujuisi tietysti helpommin, mutta esimerkiksi hyötyliikuntaa ei tulisi silloin juuri lainkaan.
 
Suurin osa matkoista on kuitenkin muuta kuin työmatkaa. Luotettava ja itsestään selvä opas kännykässä auttaa myös poikkeustilanteessa ja joustavuudessa, ja sen avulla on vapaampi suunnittelemaan ajankäyttöä entistäkin lyhyemmällä aikajänteellä. Ei ole mitään syytä väittää, etteikö hyvää matkaopasta itse kukin käyttäisi rutiininomaisillakin matkoilla. Matkojen kun ei tarvitse välttämättä olla rutiininomaisia, kun uudelleensuunnittelu ei maksa rahaa eikä vaivaa.
 
Testasin nyt tuolla omien lähtöjen datalla, miten tällaisen reaali-aika-dataan perustuvan vaihto-oppaan voisi toteuttaa. Linkki testiversioon.

Tuossa on nyt kolme eri näyttöä:

1) stop, johon tuo linkki viittaa, jossa voidaan hakea pysäkkejä joko tunnuksen, nimen tai osoitteen perusteella. HUOM: Jos haussa on mukana kirjaimia, tulee se ympäröidä lainausmerkein. Jokainen pysäkki on linkki seuraavaan näkymään.

2) transfer, jossa näkyy pysäkin seuraavat lähdöt, lähdön kaikki pysäkit, ja vaihdot jotka lähtevät samalta pysäkiltä. (pysäkillä tarkoitetaan pysäkkiä jolla on HSL:n pitkä id, esim samassa paikassa sijaitsevat sisäisen ja seutuliikenteen pysäkit ovat tässä merkityksessä eri pysäkkejä). Pysäkin nimeä klikkaamalla pääsee sen pysäkin stop-näkymään ja reittiä klikkaamalla seuraavaan näkymään. Tämä on joskus hidas ladata jotuen siitä että noiden tietojen lataaminen omat lähdöt-palvelun palvelimelta kestää jonkin aikaa.

3) trip, jossa näkyy kyseisen vuoron jäljellä olevat pysäkit, ja niiltä lähtevät vaihdot.

Aika näytetään samoin kuin HSL:n näytöissä, eli tähti ajan edessä tarkoittaa että se on reaali-aikainen.

Onko jotenkin käytettävä järjestely, vai miten tämän pitäisi toimia mielestänne? Tarkoitus on seuraavaksi integroida tämä tuohon karttapohjaan, jolloin karttaa klikkaamalla näkyisi lähimpien pysäkkien transfer-näkymät.
 
Takaisin
Ylös