Informaatiojärjestelmät

Käytän tällä hetkellä kahta matkaopasta nokialaisessani. Ne kattavat tarpeeni aika hyvin.

1) Omat Pysäkit, eli HSL:n Omien lähtöjen käyttöliittymä matkapuhelimille. Sen jälkeen kun samasta paikasta (= kodin tai kaupungin päästä) lähtevät junat ja bussit on voinut yhdistää samaan aikatauluun aikajärjestyksessä, sovelluksen käyttökelpoisuus on vain lisääntynyt. Nyt siellä on viisi aikataulua, joista kaksi näitä mainitsemiani yhdistelmiä. Kukin näyttää viisi seuraavaa lähtöä, ja puhelimen sijainnin perusteella lähin pysäkki esitetään ylimpänä. Puhelimeni ei ole vielä mallia, jossa lähdöt voisi nostaa aloitusnäyttöön, eli ohjelman avaaminen on odottelun ja muutaman tökkäisyn takana, mutta se toimii sujuvasti.

2) Kuha Mobile, eli Reittioppaan käyttöliittymä nokialaisille. Paikkaa silloin, kun ollaan viiden tavallisimman lähtöpaikan ulkopuolella, tai jos tarvitaan vaihdollinen yhteys.
 
BusWatchista olisi nyt versio Windows Phone puhelimille joka näyttää HSL-alueella pysäkkikohtaisia
aikatauluja:
http://www.buswatch.fi/client/win/default.aspx
http://www.windowsphone.com/fi-fi/store/app/buswatch/2724349a-9523-44b4-8adb-4bdb3ab768ff

Maksuton versio tukee kolmea pysäkkiä ilman muita rajoituksia, maksullisessa versiossa pysäkkien lukumäärää ei ole rajoitettu.
Kaikenlaisia kehitysideoita otetaan mielellään vastaan.
Hienoa! Käytin BusWatchia taannoin Nokia E51:ssä ja nyt sitä sitten taas saa. Tällä hetkellä sovelluksen taso on sama Nokia Julkisten "Lähistön julkiset" osion kanssa, eli muuten sama mutta vain Buswatchissa voi siirtää pysäkin WP:n aloitusnäyttöön ja vain Julkisissa näkee molempien suuntien aikataulut samasta sivusta.
Parannusehdotuksia keksin, suurimmaksi osin Symbian-sovelluksesta kopioiden:
  • Valitse taustaväri: valkoinen vai musta.
  • Valitse, mikä minuuttimäärä luokitellaan mihinkin kiireellisyysasteeseen pysäkkiaikataulussa
  • Säädä kiireellisyysasteen värisävyä (esim. itse vaihtaisin tummanvihreän vaaleanvihreään, kun kerran musta fontti on päällä) ja miksei fontin värinkin voisi valita
  • Helmi On / off
  • Offline-pysäkkiaikataulut
  • Koosta pysäkkejä yhdeksi (tätä pidin erityisen tärkeänä)
 
Hienoa! Käytin BusWatchia taannoin Nokia E51:ssä ja nyt sitä sitten taas saa. Tällä hetkellä sovelluksen taso on sama Nokia Julkisten "Lähistön julkiset" osion kanssa, eli muuten sama mutta vain Buswatchissa voi siirtää pysäkin WP:n aloitusnäyttöön ja vain Julkisissa näkee molempien suuntien aikataulut samasta sivusta.
Parannusehdotuksia keksin, suurimmaksi osin Symbian-sovelluksesta kopioiden:
  • Valitse taustaväri: valkoinen vai musta.
  • Valitse, mikä minuuttimäärä luokitellaan mihinkin kiireellisyysasteeseen pysäkkiaikataulussa
  • Säädä kiireellisyysasteen värisävyä (esim. itse vaihtaisin tummanvihreän vaaleanvihreään, kun kerran musta fontti on päällä) ja miksei fontin värinkin voisi valita
  • Helmi On / off
  • Offline-pysäkkiaikataulut
  • Koosta pysäkkejä yhdeksi (tätä pidin erityisen tärkeänä)

Kiitoksia palautteesta!
Pysäkkien yhdistämistä on ehdotettu muuallakin, tuon voisi tehdä niin että tukee 2-4 pysäkkiä.
On varmaan tarvetta yhdistellä pysäkkejä joissa menee samoja linjanumeroita ?
Tällöin linjojen valinta menee hieman hankalaksi, mutta eiköhän tuohon löydy joku ratkaisu...
 
Nyt BusWatch 1.1:stä löytyisi tuo edellä mainittu pysäkkien yhdistäminen.
Käyttäjä voi yhdistää 2-4 vapaavalintaista pysäkkiä yhdeksi, Trial-versiossa voi luoda yhden yhdistelmän, Full-versiossa ei rajoitteita.
Yhdistelmäpysäkkejä voi käyttää normaaliin tapaa eli linjojen valinta, nimeäminen, tiileksi aloitusruutuun jne. onnistuu.
 
Jumbon kauppakeskuksen sisääntuloaulojen aikataulunäytöissä on muutama puute:

- näytöt pitäisi mielestäni ajastaa niin ettei ne näyttäisi juuri pysäkille saapuvia busseja, sopiva viive voisi olla vaikka 5min koska keskimäärin sen verran menee pysäkeille kävelyyn, 53:n pysäkeille kävelymatka on vielä pidempi joten sen viive voisi olla 8-10min.

- Selkeä puute on linjojen v55 ja v57 puuttuminen näytöiltä, niiden pysäkille Ylästöntien risteykseen kävelee yhtä kauan kuin 53:n pysäkille mutta kuitenkaan niiden lähtöjä ei näytetä. 55:n on myös vaihtoehto 51:lle, joten jos 51 on juuri ehtinyt mennä niin olisi hyvä nähdä 55:n lähtöaika, siinä pitää tietysti huomioida kävelyyn kuluva aika joka Ylästöntien pysäkille on n.8-10 min.
 
Tässä on kyllä aihe, jonka tiimoilla olisi "kirveellä töitä". Nyt sentään eletään jo vuotta 2013, eikä

- HSL:n bussipysäkeille ole saatu ajantasaista näyttöä seuraavien bussien saapumisesta. Busseista pitäisi saada sijaintitieto, jonka perusteella voitaisiin arvioida saapumisajat kullekin pysäkille toteutuneiden ajoaikojen perusteella. Näytön pitäisi kertoa saman risteysalueen kaikkien pysäkkien tilanne.

- HSL:n busseihin ole saatu näyttöä, joka kertoisi 1-2 seuraavaa pysäkkiä. Näyttö voisi kertoa myös seuraavan pysäkin vaihtoyhteydet todellisen liikennetilanteen mukaan. Joissakin busseissa on näyttölaite, mutta joku "V transport toivottaa hyvää matkaa" ei hyödytä ketään. Lähinnä harmittaa, että bussiin on ostettu kallis näyttö, jolle ei kuitenkaan ole vaivauduttu kehittämään hyötykäyttöä.

- suuriin liikenteen solmukohtiin ole saatu näyttöjä kaikesta alueelta lähteävästä liikenteestä jokaiselle matkustajien tuloreitille.
 
Tässä on kyllä aihe, jonka tiimoilla olisi "kirveellä töitä". Nyt sentään eletään jo vuotta 2013, eikä

- HSL:n bussipysäkeille ole saatu ajantasaista näyttöä seuraavien bussien saapumisesta. Busseista pitäisi saada sijaintitieto, jonka perusteella voitaisiin arvioida saapumisajat kullekin pysäkille toteutuneiden ajoaikojen perusteella. Näytön pitäisi kertoa saman risteysalueen kaikkien pysäkkien tilanne.

- HSL:n busseihin ole saatu näyttöä, joka kertoisi 1-2 seuraavaa pysäkkiä. Näyttö voisi kertoa myös seuraavan pysäkin vaihtoyhteydet todellisen liikennetilanteen mukaan. Joissakin busseissa on näyttölaite, mutta joku "V transport toivottaa hyvää matkaa" ei hyödytä ketään. Lähinnä harmittaa, että bussiin on ostettu kallis näyttö, jolle ei kuitenkaan ole vaivauduttu kehittämään hyötykäyttöä.

- suuriin liikenteen solmukohtiin ole saatu näyttöjä kaikesta alueelta lähteävästä liikenteestä jokaiselle matkustajien tuloreitille.
Kirves on sen verran hidas työkalu, että näillä näkymin kaksi vuotta noita uudistuksia pitää vielä odottaa.
 
Kirves on sen verran hidas työkalu, että näillä näkymin kaksi vuotta noita uudistuksia pitää vielä odottaa.

Näillä näkymin HSL-alueen uusi lippu -ja informaatiojärjestelmä otetaan käyttöön loppuvuodesta 2015, eli lähes kolme vuotta pitää vielä odottaa.
 
Takaisin
Ylös