Itä-Euroopan raitioliikenneuutisia

Kuin myös Daugavpilsin suuntaan, sillä siellä kunnostetaan rataa oikein urakalla. Ajolankoja ei tosin ole vielä taidettu vaihtaa, eli ne lienevät vanhaa, vain trolleyvirrottimelle sopivaa mallia.
Belkommunmash toimittaa Väinänlinnan raitiotielle 12 vaunua( 4- ja 6 akselisia). Ensimmäinen 4-akselinen osamatala lienee jo toimitettu. Vaunussa on väliaikainen tankovirroitin.
Ajojohtoverkoston muuttaminen laahainvirroittimille on menossa.
(Useita lähteitä...)
 
Torunin kaupunki Puolassa avaa keskiviikkona 25.6. liikenteelle uuden raitiolinjan Bielanyn yliopistokampukselle. Uutta rataa on 1,9 km. Kaupungin raitiotieverkoston pituus ennen laajennusta on 22 km ja Torunissa asuu noin 204 000 asukasta.
 
Sunnuntaina 29.6.2014 avattiin Bytomin kaupungissa Puolassa uudelleen raitiolinja naapurikaupunkiin Świętochłowiceen. Linja on alun perin rakennettu 1901 ja vuosina 1922 - 1945 se on ollut kansainvälinen, Saksan ja Puolan rajan ylittävä. Vuonna 2008 linja suljettiin sen surkean teknisen kunnon takia, kun vieressä kulkeva maantie meni remonttiin, ja kiskot on jo ehditty pääosin purkaa poiskin. EU:n avustuksella linja saatiin kuitenkin remontoitua entistä ehommaksi (kaksiraiteiseksi) ja tästä päivästä alkaen sitä ajaa kaksi linjaa: 5 Zabrze Zaborze - Bytom - Świętochłowice - Chorzów (44 pysäkkiä) sekä 7 Zabrze Biskupice (tämä on väliaikainen päätepiste, siirtyy syksyllä Bytomin keskustaan) - Bytom - Świętochłowice - Katowice - Katowice Zawodzie (46 pysäkkiä).
 
Pieni yhteenveto siitä, mitä Puolassa on tällä hetkellä työn alla:
1. Varsovassa rakennetaan kahta lyhyttä uutta rataa: toinen niistä yhdistää toisiinsa kolme olemassa olevaa linjaa Bemowon kaupunginosassa keskustan länsipuolella, toinen on Tarchominissa Wisła-joen itärannalla kaupungin pohjoisosassa olevan pari vuotta vanhan radan jatko lähemmäs alueen asutuksen keskipistettä.
2. Krakovassa rakennetaan rataa, joka yhdistää toisiinsa pari vuotta vanhan Mały Płaszówin radan Wielicka-kadulla kulkevaan ylikuormitettuun rataan. Matkalla on huomattavan pitkä silta rautatien yli ja siinä vaihtopysäkki juniin.
3. Łódź rakentaa uutta linjaa kaupungin itäosaan Augustówin päätepysäkilta Dellin tehtaalle. Lisäksi keskustassa on meneillään kaksi suurta raitiotieprojektia, joissa Fabryczna-aseman ympärille tehdään uusi moniraiteinen vaihtoasema samoin kuin Piłsudskiego-kadulle, jossa myös autot pannaan kadun alle tunnelin pysäkin tieltä. Nämä ovat olemassa olevien linjojen perusparannuksia.
4. Bydgoszcz rakentaa uutta raitiotietä kaupungin itäpuolella olevaan Fordonin kaupunginosaan. Laajennus on melko pitkä, noin 10 km.
5. Gdańsk rakentaa uutta raitiotietä Siedlcen päätepysäkiltä edelleen Migowoon tulevalle lähijunan asemalle.
6. Olsztyn rakentaa edelleen uuden raitiotiejärjestelmänsä ensimmäistä linjaa.
7. Szczecin rakentaa 4 km pituista pikaraitiotietä Basen Górniczy-päätepysäkiltä joen yli itään.
8. Ylä-Sleesian verkolle on tehty viime vuosina jo 50 eri perusparannusta ja työ jatkuu. Pian ehkä päästään jo rakentamaan uuttakin ;)
 

Väinänlinnan (Daugavpils) Belkommunmash-projekti jäi sittenkin suutariksi, kauppa peruuntui ja koekäytössä olleesta vaunusta tuli VTTU 658 (Vitebsk, Valko-Venäjä, www.vttu.by ):http://transphoto.ru/vehicle/345756/#n399158
Eri sivustoja kolutessani huomasin, että väinänlinnalaiset ovat päätyneetkin hankkimaan uudet vaunut Ust-Katavista Venäjältä: sikäläisiä tuotteitahan kaupungissa on jo liikkunutkin.
Neliakselisia oranssi-sinisiä KTM-23-vaunuja (71-623-02) on ilmeisesti numerot 001 - 008, esim. http://transphoto.ru/vehicle/363637/
Numerot 009 - 012 tuntuvat varatun kuusiakselisille puna-valkoisille KTM-31-niveliköille (71-631), esim. http://transphoto.ru/vehicle/363635/
 
Łódź Puolassa rakentaa uudelleen keskustan halki itä-länsi -suunnassa kulkevaa raitiotien pääväylää, joka itäpäässä piteneekin samalla muutaman kilometrin. Keskustassa on nousemassa vaihtoasema, jonka katoksen rakennustyöstä pieni kuvanäyte :)

Tässä linkki
 
Pieni yhteenveto siitä, mitä Puolassa oli vuonna 2014 työn alla:
1. Varsovassa rakennetaan kahta lyhyttä uutta rataa: toinen niistä yhdistää toisiinsa kolme olemassa olevaa linjaa Bemowon kaupunginosassa keskustan länsipuolella, toinen on Tarchominissa Wisła-joen itärannalla kaupungin pohjoisosassa olevan pari vuotta vanhan radan jatko lähemmäs alueen asutuksen keskipistettä.
2. Krakovassa rakennetaan rataa, joka yhdistää toisiinsa pari vuotta vanhan Mały Płaszówin radan Wielicka-kadulla kulkevaan ylikuormitettuun rataan. Matkalla on huomattavan pitkä silta rautatien yli ja siinä vaihtopysäkki juniin.
3. Łódź rakentaa uutta linjaa kaupungin itäosaan Augustówin päätepysäkilta Dellin tehtaalle. Lisäksi keskustassa on meneillään kaksi suurta raitiotieprojektia, joissa Fabryczna-aseman ympärille tehdään uusi moniraiteinen vaihtoasema samoin kuin Piłsudskiego-kadulle, jossa myös autot pannaan kadun alle tunnelin pysäkin tieltä. Nämä ovat olemassa olevien linjojen perusparannuksia.
4. Bydgoszcz rakentaa uutta raitiotietä kaupungin itäpuolella olevaan Fordonin kaupunginosaan. Laajennus on melko pitkä, noin 10 km.
5. Gdańsk rakentaa uutta raitiotietä Siedlcen päätepysäkiltä edelleen Migowoon tulevalle lähijunan asemalle.
6. Olsztyn rakentaa edelleen uuden raitiotiejärjestelmänsä ensimmäistä linjaa.
Näistä kohdat 1-3 ja 5 ovat jo käytössä, Bydgoszczissa valmistaudutaan uuden linjan avajaisiin 1.1.2016 ja Olsztynin uusi 3-linjainen järjestelmä käynnistyy 18.12.2015. Vuoden loppuun raitiovaunuilla saa siellä ajaa ilmaiseksi.
 
Puola, kurwa mać!

Sulla on selvästi tietoa näistä, niin mitä Katowiceen kuuluu; onko siellä suunta ylös- vai alaspäin?

Omilla tiedoillani saan esille vain, että vuonna 2012 on EU-rahoilla tehty "jotain".
 
Viimeksi muokattu:
Sulla on selvästi tietoa näistä, niin mitä Katowiceen kuuluu; onko siellä suunta ylös- vai alaspäin?
Sikäli ainakin taannoinen syöksykierre on saatu pysäytettyä, että huomattavia osia raideverkosta on remontoitu viime vuosina eikä uusia lakkautuksia ole ollut kuin yhdellä huonokuntoisella osuudella Ruda Śląskan kaupungissa. Kolmea uutta rataosuutta suunnitellaan, näistä kaksi Katowicessa ja yksi Zabrzessa.
 
Takaisin
Ylös