- Liittynyt
- 7 Maaliskuu 2009
- Viestit
- 1,529
Ensinnäkin, matkustajat ovat tyytyväisiä seisomapaikkoihin, kunhan ne eivät ole bussin ulkopuolella. Tämä toki vain väliaikaisratkaisuksi, mutta ruuhka-aikana voi joutua seisomaan, jos seisomapaikat poistettaisiin, pitäisi miettiä kaikki uusiksi.Totta puhut, mutta ratkaisu ei ole siirtyminen nivelbusseihin.
Jos halutaan ratkaista se kapasiteettiongelma kumipyörillä, niin olisi siirryttävä TUPLAnivelbusseihin joissa on seisomakapasiteettia riittävästi. HSL ei vaan ole halukas osallistumaan niiden hankkimisen aiheuttamiin suurempiin kustannuksiin. Kyseisellä kalustolla kun ei ole käyttöä kuin harvoilla linjoilla. Siihenhän törmättiin jo kun tuplanivelet olivat koekäytössä Jokerilla. Millä liikennöitsijällä on halukkuutta ottaa tappiota itselleen vain matkustajien lisäkapasiteetin vuoksi? Ja kuinka kauan matkustajat ovat tyytyväisiä seisomapaikkaan esim. puolen tunnin matkan ajaksi? Istumapaikka on huomattavasti miellyttävämpi tapa matkustaa.
Raide-Jokerihan olisi ratkaisu kapasiteettiongelmiin kaluston puolesta, mutta hinta ja poliittiset päätöksethän ovat ne hidasteet.
Mietitäämpä kahta ongelmaa: h54 ja h58. On kaksi matkaa, joissa kestää kauan ja jotka kuormittavat pahasti näitä linjoja: Pasila-Itäkeskus ja Malmi-Itäkeskus. Miten olisi metrot? No ei, kohtahan tulee Pisara niin voi 20v päästä ehkä matkustaa Hakaniemeen ja sieltä junaan. No, tuo selitys ei käy minulle. Liian kauan, liian epävarmaa, ei auta Malmia mitenkään.
Ratikatkaan eivät sovi nopeille väylälinjoille. Telibussit ovat täynnä alle 10 min vuoroväleinkin. No, ratkaisu on seuraava: Kaikki lähijunat pysähtyvät Malmissa. Näin matka-aika Pasilasta Malmiin hupenee 4-5 minuuttiin. Siis Itä-Helsinkiin 5 minuutissa. Ja nyt on sitten ongelma yhä useammalla: Malmi-Itäkeskus. Nykyään ruuhkassa menee bussilla jopa 25 min. Turunlinnantielle bussikaistat niin menee 16 min. Kehälle myös niin menee 12 min. Erillinen bussi Malmi-Itäkeskukseen, niin menee 10 min. Lopputulos: Pasila-Itäkeskus 15 min. Vaihtoaika minimaallinen, sillä matkustajia on niin paljon, että tarvitaan oma Jokeri-tyyppinen linja pelkkää tätä varten.
Kuvan mukaiset muutokset:
+Pasila-Itäkeskus 15 min
+Malmi-Itäkeskus jopa alle 10 min
+Linjalla 50 tasoitettaisiin 54:n matkustajamääriä
+Korvaa linjat 94 ja 94A*
+Korvaa 78:n Kurkimäen osuuden
+Korvaa puolet 58-linjasta, lopun (Pasila-Munkkiv.) voi korvata raitiovaunulla
+Palauttaa Kurkimäki (Karpalotie) -Itäkeskus-reitin (ex-94) josta joku teki adressinkin
Ruuhkavuorovälit:
50 10 min
54 10 min
Jokeri-2 5 min (nyky-78 8 min talvella)
Tahdistus:
Itäkeskus
50 0,10,20
54 5,15,25
Myllyrengintie (Kehä I) suuntaan Malmi
50 3:30,13:30,23:30
Jokeri-2 8:30, 18:30, 28:30
*94B ja 94V kuitenkin joutuisivat ajamaan joka päivä, mutta toisaalta vähennetään ruuhkalinjojen määrää, joiden takia on busseja, jotka seisovat varikolla aina ruuhka-ajan ulkopuolella. 94B reittimuutos, Kotikonnuntielle asti ja molempiin suuntiin Järkälekujan kautta. +3 min/sivu.
Kartasta linjasta 54 puuttuu pysäkit Malmi-Pukinmäki, ne olisi kuitenkin kuten normaalistikin.
Liitetiedostot
Viimeksi muokannut moderaattori: