- Liittynyt
- 13 Helmikuu 2009
- Viestit
- 157
LVM:n tiedotteen (https://www.lvm.fi/-/valtion-ja-kun...-edistavan-hankeyhtion-perustamisesta-1326546) mukaan Itäradan linjauksesta Kouvolan kautta on päästy yhteisymmärrykseen. Tuleeko tässä iso huti? Tämä linjaus olisi ollut mainio idea 20 vuotta sitten ennen Kerava-Lahti-oikorataa. Nykytilanteessa sen vaikutus jää noin 15 minuuttiin, jonka lisäksi aiemmin tehty investointi jää lähes hyödyttömäksi. Ainoa Kouvolan kautta menoa puoltava seikka on sen näennäinen halpuus. Vaihtoehdossa pitäisi nimittäin rakentaa tasapuolisuuden nimissä sekä Lahti-Mikkeli- että Kerava-Luumäki-radat.
Väyläviraston tutkimuksen (15/2019 Itä-Suomeen suuntautuvien ratalinjauksien tarkasteluja) mukaan Lahti-Mikkeli maksaisi 1,5 mrd €, Kerava-Kouvola 1,7 mrd € ja itäinen rantarata 2,7 mrd €. Näissä ei ole huomioitu Lentorataa, joka on välttämätön kahdessa jälkimmäisessä.
Kouvola-linjauksessa etäisyys Helsingistä olisi 148 km (nyt 166 km), mikä lyhentää matka-aikaa noin 15 min. Heinolan kautta matka Lahdesta Mikkeliin olisi 106 km (nyt 175 km) ja aikasäästö vähintään 45 min. On huomattava, että Kouvolan kautta kuljettaessa uudisradan osuuden lyhyyden takia sillä tuskin käytettäisiin kovin nopeaa kalustoa. Kahdella muulla radalla uusi osuus on paljon pitempi, joten varsinaisen suurnopeuskalustolla liikennöinti olisi paljon järkevämpää. Näin Savonradan nopeutus olisi lähempänä tuntia ja Karjalan suuntaan rantaa pitkin noin puoli tuntia.
Nopeuserosta seuraa merkittäviä vaikutuksia liikennöintiin. Lyhyempi matka-aika lisää asiakasmääriä, mikä mahdollistaa järkevämmän liikennöinnin useammalla junalla. Tässä tapauksessa Kouvolan kautta liikennöitäisiin kahden tunnin välein, muissa versioissa tunnin välein.
Valitun version suurin hyötyjä on tietysti Kouvola. Sopii kuitenkin kysyä onko 15 minuutin aikasäästö 1,7 mrd euron arvoinen?
Juha
Väyläviraston tutkimuksen (15/2019 Itä-Suomeen suuntautuvien ratalinjauksien tarkasteluja) mukaan Lahti-Mikkeli maksaisi 1,5 mrd €, Kerava-Kouvola 1,7 mrd € ja itäinen rantarata 2,7 mrd €. Näissä ei ole huomioitu Lentorataa, joka on välttämätön kahdessa jälkimmäisessä.
Kouvola-linjauksessa etäisyys Helsingistä olisi 148 km (nyt 166 km), mikä lyhentää matka-aikaa noin 15 min. Heinolan kautta matka Lahdesta Mikkeliin olisi 106 km (nyt 175 km) ja aikasäästö vähintään 45 min. On huomattava, että Kouvolan kautta kuljettaessa uudisradan osuuden lyhyyden takia sillä tuskin käytettäisiin kovin nopeaa kalustoa. Kahdella muulla radalla uusi osuus on paljon pitempi, joten varsinaisen suurnopeuskalustolla liikennöinti olisi paljon järkevämpää. Näin Savonradan nopeutus olisi lähempänä tuntia ja Karjalan suuntaan rantaa pitkin noin puoli tuntia.
Nopeuserosta seuraa merkittäviä vaikutuksia liikennöintiin. Lyhyempi matka-aika lisää asiakasmääriä, mikä mahdollistaa järkevämmän liikennöinnin useammalla junalla. Tässä tapauksessa Kouvolan kautta liikennöitäisiin kahden tunnin välein, muissa versioissa tunnin välein.
Valitun version suurin hyötyjä on tietysti Kouvola. Sopii kuitenkin kysyä onko 15 minuutin aikasäästö 1,7 mrd euron arvoinen?
Juha