Itsekannattava julkinen liikenne

Turussa on raitiotie- ja liikennelaitoksella ollut rajoitetusti kuukausi- ja vuosikortteja, mutta koululaislippuja lukuunottamatta ne oli hinnoiteltu niin, etteivät ne olleet realistinen vaihtoehto. Nykyisenkaltainen kuukausilippu tuli liikennelaitoksella käyttöön 1973.
Muistuttaisin silti, että vielä 80-luvulla pääosaa kaupungista palvelleet TLO:n autot noudattivat kilometritaksaa eikä kuukausilippuja tunnettu, vaikka 50 matkan sarjalippuja olikin käytössä. En muista, oliko TuKL:n ja TLO:n linjojen välillä vaihtoon mitään erillistä systeemiä vai pitikö molemmat matkat maksaa erikseen. TLO:n linjojen välillä vaihdosta maksettiin alennettu kertalipun hinta.
 
Muualla Helsingissä junan rooli ei noihin aikoihin ollut samalla tavoin keskeinen. Juna oli elänyt omaa elämäänsä kuten Elektriraudtee Tallinnassa... ;)
Tai kuin Tampereella paikallisjunat Orivedelle, Vammalaan ja Toijalaan. Näillä oli oma pieni käyttäjäkuntansa, joka supistui sitä mukaan kuin vuoroja karsittiin. Jos olisivat jättäneet edes kuriositeettivuoroja pysähtymään joka seisakkeella, olisi minusta saanut vakimatkustajan. ;)
 
Toisin sanoen samana keväänä, kuten muistelinkin (vain 3 kk erolla). Ilman muutosta tilanne olisi Pohjois-Haagan ja Kannelmäen asemaseuduilla ollut koko lailla kestämätön. Malminkartanon asema ja maankäyttö asemaseudulla valmistuivat vasta jonkun verran myöhemmin. Muualla Helsingissä junan rooli ei noihin aikoihin ollut samalla tavoin keskeinen. Juna oli elänyt omaa elämäänsä kuten Elektriraudtee Tallinnassa... ;)

Sellainen kuriositeetti vielä, että pitkään 80-luvulle asti ei junissa eikä missään Helsingin alueen rautatieasemilla myyty HKL:n kertalippuja, vaan ainoastaan VR:n omia vyöhykekertalippuja. Junissa kelpasivat vain HKL:n sarja- ja kuukausiliput. Junan status HKL:n tariffialueella oli kunnes seutuliput otettiin käyttöön, sama kuin ns U-bussien YTV-alueella nykyään.

t. Rainer
 
Junissa kelpasivat vain HKL:n sarja- ja kuukausiliput. Junan status HKL:n tariffialueella oli kunnes seutuliput otettiin käyttöön, sama kuin ns U-bussien YTV-alueella nykyään.
Oliko todella niin, että muusta liikennevälineestä ostetulla kertalipulla ei voinut vaihtaa junaan (ennen kesää 1986)?
 
Oliko todella niin, että muusta liikennevälineestä ostetulla kertalipulla ei voinut vaihtaa junaan (ennen kesää 1986)?

Siis muualta ostetulla HKL:n kertalipulla sai ymmärtääkseni matkustaa junassa, eli siltä osin vertaus U-busseihin ei pidä paikkansa, mutta junassa ei myyty HKL:n kertalippuja, eikä myöskään millään Helsingin aluen asemalla joilla oli lipunmynti, ei edes Helsingin päärautatieasemalla. Tietenkin siellä oli, jos hiffasi, mahdollisuus käydä Rautatientorin metroaseman automaatista ostamassa kertalippu. VR varmisti sillä tavalla että ei joudu yhteistariffin maksumieheksi.

Lisäksi muistan että 1970-luvun loppupuolella, kun lama painoi päälle, ainakin yhtenä vuonna HKL:n kertalipuilla ei ollut edes vaihto-oikeutta, joten silloin esim ratikasta ostetulla kertalipulla ei todellakaan saanut vaihtaa junaan, eikä kertalippuja myyty siihen aikaan mistään kioskeista tai automaateista. Automaatit tulivat vasta metron myötä 1982.

Jonain toisena vuonna sai kertalipulla vaihtaa vain kerran, ja silloin piti pyytää lippua ostaessa rahastajalta tai kuljettajalta ns vaihtolippu, joka otettiin pois kun nousi toisen kerran kyytiin. Siitä minulla ei ole minkäänlaista muistikuvaa, saiko sillä matkustaa junalla. Jos yritti, joutui ainakin selittämään aikamoisia tarinoita.

Jos joku muu muistaa paremmin noita lippukoukeroita 1970-80 luvun taitteesta, niin saa korjata.

t. Rainer
 
Viimeksi muokattu:
Jonain toisena vuonna sai kertalipulla vaihtaa vain kerran, ja silloin piti pyytää lippua ostaessa rahastajalta tai kuljettajalta ns vaihtolippu, joka otettiin pois kun nousi toisen kerran kyytiin. Siitä minulla ei ole minkäänlaista muistikuvaa, saiko sillä matkustaa junalla. Jos yritti, joutui ainakin selittämään aikamoisia tarinoita.

Kaivelen tässä muistini hämäriä lokeroita Vuosaaressa vietetystä lapsuudesta. Muistan sellaisen kapistuksen kuin vaihdontarkkailulippu. Se oli hyvin ohuelle paperille oranssilla painettu lipare, jota oli tarjolla pinkka bussin otetankoon kiinnitetyssä pienessä oranssissa laatikossa. Muistelen, että vuosi olisi ollut suunnilleen luokkaa 1981-1983: jotenkin yhdistän lipareet siihen aikaan kun 96S vielä kulki Vuosaaresta Senaatintorille. Siinä vaiheessa kun rupesin itse ylipäätään kulkemaan lipun kanssa (eli täytin 7 vee) vuonna 1984, nämä olivat jo hävinneet ja niitä löytyi enää joskus mukaan tarttuneita yksilöitä kotoa nurkista pyörimästä. (Valitettavasti yhtäkään ei taida olla säilynyt!) Tekstinä on ollut otsikko VAIHDONTARKKAILULIPPU ja pienellä painettuja ohjeita, joita en juurikaan muista. Ymmärsin asian jotenkin niin, että jos aiotaan vaihtaa kulkuvälinettä, otetaan tällainen tarkkailulippu ja siihen leima ja annetaan se sitten jälkimmäisen mööpelin kuljettajalle/rahastajalle, joka sillä jotenkin toteaa vaihto-oikeuden voimassaolon. Meidän ruokakunnassamme kuljettiin kuukausilipulla, joten näitä en muista missään vaiheessa virallisesti tarvitun.

Muistaako joku tarkemmin? Olin noihin aikoihin aika pieni ja muistikuvat saattavat olla vääristyneitä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Kaivelen tässä muistini hämäriä lokeroita Vuosaaressa vietetystä lapsuudesta. Muistan sellaisen kapistuksen kuin vaihdontarkkailulippu. Se oli hyvin ohuelle paperille oranssilla painettu lipare, jota oli tarjolla pinkka bussin otetankoon kiinnitetyssä pienessä oranssissa laatikossa. Muistelen, että vuosi olisi ollut suunnilleen luokkaa 1981-1983: jotenkin yhdistän lipareet siihen aikaan kun 96S vielä kulki Vuosaaresta Senaatintorille.
Muistaako joku tarkemmin? Olin noihin aikoihin aika pieni ja muistikuvat saattavat olla vääristyneitä.

Sen verran muistan/tiedän, että vaihto oli sallittu vain "samaan" kulkusuuntaan. Ei voinut ensin matkustaa paikasta A paikkaan B ja sitten vaihtaa B:stä A:n suuntaan. Vaihto-oikeus oli siis vain keskustaan päin tai poispäin keskustasta.

Itseasiassa muutos nykyiseen oli aika iso; asiakkaat kävivät kaupassa ja pääsivät vielä samalla lipulla takaisin kotiin (tunnin vaihtoaika). Kaikkia vanhaan käytäntöön tottuneita kuljettajia tämä ei todellakaan miellyttänyt.
 
Kaivelen tässä muistini hämäriä lokeroita Vuosaaressa vietetystä lapsuudesta. Muistan sellaisen kapistuksen kuin vaihdontarkkailulippu. Se oli hyvin ohuelle paperille oranssilla painettu lipare, jota oli tarjolla pinkka bussin otetankoon kiinnitetyssä pienessä oranssissa laatikossa. Muistelen, että vuosi olisi ollut suunnilleen luokkaa 1981-1983: jotenkin yhdistän lipareet siihen aikaan kun 96S vielä kulki Vuosaaresta Senaatintorille.

Lapsuusvuosina Pihlajistossa asustellessa (1972-1980) tuli matkustettua juurikin tuon vaihtolipun kanssa varsinkin poikittaismatkoilla.
 
Kaikkia vanhaan käytäntöön tottuneita kuljettajia tämä ei todellakaan miellyttänyt.
Joo, muistan kun joskus lapsena pyrin ratikkaan, jossa oli vielä rahastaja (taisi olla linja h5), eikä minulla ollut mukana tuollaista "vaihdontarkkailulippua" vaan näytin 10-matkan korttiani ilman sitä ja sanoin kuuluvasti "vaihto!". Isohko ja hieman pelottavan oloinen rahastajarouva vaan nappasi lippuni käsistäni ja leimasi tylysti uuden matkan vain; olinhan toiminut vastoin normeja ja siitä tuli rangaista. Leimauspihdeillä leimattavat leimathan lyötiin aina 10-matkan kortin yläpäähän ja Almexilla sitten alapäästä alkaen normaalisti, kunnes ne yhtyivät ja sitten oli kortti käytetty.

HKL-Bussiliikenteen autosarjassa 8814-8838 oli vielä jäljellä "vaihdontarkkailulipun" pidikekuppi, josta sellaisen sai siis ottaa. Tuollainen huomio siis noista autoista vielä vuonna 1991 kun sellaisella ensi kerran pääsim linjapalvelukseen.
 
Sen verran muistan/tiedän, että vaihto oli sallittu vain "samaan" kulkusuuntaan. Ei voinut ensin matkustaa paikasta A paikkaan B ja sitten vaihtaa B:stä A:n suuntaan. Vaihto-oikeus oli siis vain keskustaan päin tai poispäin keskustasta.
Tällainen rajoitus Helsingin osalta on poistunut jo yli 30 vuotta sitten. Mahdollisesti vuonna 1973 tms. Tampereella ko. rajoitus oli käytössä pidempään. Almexien leimassa merkinnät "1V" ja "1^" kuulemma tarkoittivat kulkusuuntaa, minkä avulla lippua tarkastava pystyi varmentamaan, että paluusuuntaan ei yritetty vaihtaa.

Ylempänä käyttämäni "^" kuvaa ylösalaisin olevaa V:tä.
 
Itseasiassa muutos nykyiseen oli aika iso; asiakkaat kävivät kaupassa ja pääsivät vielä samalla lipulla takaisin kotiin (tunnin vaihtoaika). Kaikkia vanhaan käytäntöön tottuneita kuljettajia tämä ei todellakaan miellyttänyt.

Mitäs väliä sillä kuljettajalle on? Tuntipalkallahan sitä ollaan eikä provikalla :)
 
Mitäs väliä sillä kuljettajalle on? Tuntipalkallahan sitä ollaan eikä provikalla :)

Siihen aikaan valtaosa kuljettajista sai provikkaa lipunmyynnistä. Eipä siitä niin kauaa ole, kun lipunmyyntilisät poistui, ja joillakin vanhemmilla kuljettajilla niitä taitaa olla vieläkin saavutettuna etuna.
 
(Valitettavasti yhtäkään ei taida olla säilynyt!) Tekstinä on ollut otsikko VAIHDONTARKKAILULIPPU ja pienellä painettuja ohjeita, joita en juurikaan muista. Ymmärsin asian jotenkin niin, että jos aiotaan vaihtaa kulkuvälinettä, otetaan tällainen tarkkailulippu ja siihen leima ja annetaan se sitten jälkimmäisen mööpelin kuljettajalle/rahastajalle, joka sillä jotenkin toteaa vaihto-oikeuden voimassaolon. Meidän ruokakunnassamme kuljettiin kuukausilipulla, joten näitä en muista missään vaiheessa virallisesti tarvitun.

Muistaako joku tarkemmin? Olin noihin aikoihin aika pieni ja muistikuvat saattavat olla vääristyneitä.
Mihinkäs osoitteeseen saa postittaa tuollaisen lipukkeen? Löysin niitä kätköistäni noin 30 kpl. ;)

Teksti menee näin:
"Vaihdontarkkailulippu. Vaihtaessanne näyttäkää tämä lippu ja sarjalippu yhtä aikaa (kuljettaja-)rahastajalle. Vaihtaa voitte tunnin kuluessa lipussa olevan leiman kellonajasta laksettuna.
Kontrollbiljett för övergäng. Uppvisa vid omstigning denna biljett samtidigt med seriebiljetten. Omstigning kan ske inom en timme räknat från det på biljetten stämplade klockslaget."
Lisäksi hallussani olevista lipuista löytyy merkintä 230/82, mikä paljastanee painatusajankohdan.
 
Mihinkäs osoitteeseen saa postittaa tuollaisen lipukkeen? Löysin niitä kätköistäni noin 30 kpl.

Onhan noita täälläkin! Mutta hyödyntäkää SD202:n kätkö ensin :)

On myös eri värisiä. Halutaanko vihreällä pohjavärillä mustalla tekstillä, vai valkealla ja oranssipainatuksella. Eri painatusvuosia myös.

Jos muutenkin on täällä kuulolla vakavia matkalippukeräilijöitä, ota suoraa kontaktia tänne minulle päin. Vaihtareita olisi alkaen noin 1910-luvulta alkaen viime vuosiin saakka. HRO, MGS, HKL, TKR, TKL, SVR, VR, LAL, YMS. Ratikkaa, junaa ja linja-autoa, laivojakin.
 
Takaisin
Ylös