Vs: Nykyaikainen raitiotie – kategorioita
Kyse onkin lopulta valinnoista. Tavarantoimittajan kannalta kätevin ja halvin tapa ei välttämättä ole kaupunkiympäristön kannalta toivottava. Silloin voidaan harkita kalliimpaan ratkaisuun pakottamista. Pakottamisella on tietysti vaikutus kustannuksiin ja siten keskustan houkuttelevuuteen kauppapaikkana. Keski-Euroopassa on ilmeisesti päädytty siihen, että laadukkaan kävelyalueen houkuttelevuus korvaa aiheutuneet lisäkustannukset.
Yhtenä esimerkkinä Tukholman Gamla stanissa on kuulemma otettu käyttöön ratkaisu, jossa kaikki kuljetukset perille keskitetään yhdelle logistiikkaoperaattorille. Tavarantoimittajat toimittavat tavarat logistiikkaoperaattorin lajittelupisteeseen, josta ne hoidetaan eteenpäin. Kaduilla kulkee edelleen ajoneuvoja, mutta niitä kulkee vähemmän ja määrättyjen sääntöjen puitteissa. Voisin kuvitella, että jalan tavaraa saa viedä perille asti vapaasti.
Aleksillahan on paljon pienehköjä liikkeitä, joihin yöjakelua ei todellakaan kannata soveltaa ja pieni tavaramäärä on kätevämpi toimittaa asiakkaalle silloin kun henkilökunta on paikalla.
Kyse onkin lopulta valinnoista. Tavarantoimittajan kannalta kätevin ja halvin tapa ei välttämättä ole kaupunkiympäristön kannalta toivottava. Silloin voidaan harkita kalliimpaan ratkaisuun pakottamista. Pakottamisella on tietysti vaikutus kustannuksiin ja siten keskustan houkuttelevuuteen kauppapaikkana. Keski-Euroopassa on ilmeisesti päädytty siihen, että laadukkaan kävelyalueen houkuttelevuus korvaa aiheutuneet lisäkustannukset.
Yhtenä esimerkkinä Tukholman Gamla stanissa on kuulemma otettu käyttöön ratkaisu, jossa kaikki kuljetukset perille keskitetään yhdelle logistiikkaoperaattorille. Tavarantoimittajat toimittavat tavarat logistiikkaoperaattorin lajittelupisteeseen, josta ne hoidetaan eteenpäin. Kaduilla kulkee edelleen ajoneuvoja, mutta niitä kulkee vähemmän ja määrättyjen sääntöjen puitteissa. Voisin kuvitella, että jalan tavaraa saa viedä perille asti vapaasti.