Joensuu - Oulu -yhteys kuntoon

Tarkoitatko tällä, että nykyisessä Helsinki - Joensuu -junien aikataulussa olisi jokin oleellinen epätarkoituksenmukaisuus? Junia kulkee enimmäkseen kolmen tunnin välein.

Tarkoitan juuri sitä, että nykyinen junatarjonta on sopiva ja että Pendolino-tasoista rataa ei kannata rakentaa Helsingistä Joensuuhun saakka, vaan hoitaa nopean liikenteen tarve muilla keinoilla ja antaa junan palvella radan varren taajamia tiheästi pysähdellen. Helsingin ja Lappeenrannan välillä pikaosuudella voidaan kulkea nopeammin, kuten tehdäänkin.
 
Jos noiden kahden kaupungin välillä olisi junayhteys niin varmasti moni henkilöautolla kulkeva valitsisi junan. Ei kannata tuijottaa pelkästää nykyisiä matkustajamääriä. Jos tarjolla on kiertäminen Pieksämäen kautta tai bussiyhteys mahdollisesti jopa vaihdollisena niin se ei kerro totuutta siitä kuinka moni valitsisi junan jos sellainen kulkisi.

Totta. Tunnen monia, jotka matkustavat Joensuun seudun ja Pohjois-Suomen välillä ja valittavat aina tuota, kun junayhteyttä ei ole. Ja usein he turvautuvatkin autoon, kun muita järkeviä vaihtoehtoja ei ole.
 
Kyllähän se rataosuus toki käyttöön vielä tarvitaan. Pienenee sitä myötä vastaavasti ylikuormitus Pohjanmaan radalta. Ja kun pakkaset paukkuu, niin Pendot alkavat taas pätkimään...:frown:
 
Ja koskapa Venäjän suuntaan kulkeva kiskoliikenne on kohoamaan päin, on tämä yhteyden uudelleen kunnostaminen erittäinkin perusteltua. Näin siksikin, jotta liikenneyhteydet pohjoisesta käsin itään nopeutuisivat ja helpottuisivat.
 
Lisäksi Sotkamon kaivoshanke sekä Vuokatin ja Kolin matkailu ynnä vielä lisäksi Pielisen järvialue saisivat huomattavissa määrin lisää potentiaalia tuollaisen itä-pohjoisen uuden yöjunayhteyden kautta.
 
Takaisin
Ylös