Joensuun paikallisliikenne

Kuljettaja nimeltään Sami, 33, toivoo pientä rupattelua matkustajilta Joensuun seudun joukkoliikenteessä

Tuo on hyvä juttu, sillä monesti joillakin ei ole vapaa-ajalla ketään, kenelle jutella. Mekin ollaan juteltu kuljettajien kanssa, ja jotkut paheksuvat sitä, mutta monesti keskustelut olivat voimaannuttavia.

Länsilinjojen kuljettaja tuo, mutta Tampereella ei kovin puheliaita LL:llä löydy, tai sitten en vaan uskalla kun eivät ole vielä tarpeeksi tuttuja.

Olenkin jutellut vain Paunun ja Pirkanmaan tilausliikenteen kuljettajille enimmäkseen.

Polttoaineen kallistunut hinta on tuonut linja-autovuoroille uusia asiakkaita Joensuussa. Monella oli kiire jouluostoksille, mutta kuljettaja rohkaisi juttusille.

En sitten tiedä vaihtaako kyseinen kuski jokaiselle jotakin vai jutteleeko vaan etupenkkiläisille. Jos käyn vielä joskus Joensuussa, avaan kyllä keskustelun heti kyseisen herran kanssa.

Matkustajien on hyvä huomioida, että vaikka ei haluaisi jutella, niin kuljettajalle voi vaikkapa vain toivotella hyvää uutta vuotta poistuessa ja tarjota kiitoksen matkasta!

https://yle.fi/a/74-20009477
 
On kuitenkin hyvä muistaa ettei lähtökohtaisesti itse ala juttelemaan kuin pysäkillä. Keskustelun on lähdettävä kuljettajasta itsestään. On kuljettajia jotka eivät pysty välttämättä keskittymään ajamisen keskustelun ohella (mm. uudet kuljettajat)
 
Mistä johtuu ettei linja-autonkuljettajan ja matkustajan välinen rupattelu ole kaikkien mielestä ok, kun taas henkilöautoissa ja kuorma-autoissa ei asiaa ajatella samanlailla vaikka vaatiihan niidenkin ajaminen keskittymistä?
 
Mistä johtuu ettei linja-autonkuljettajan ja matkustajan välinen rupattelu ole kaikkien mielestä ok, kun taas henkilöautoissa ja kuorma-autoissa ei asiaa ajatella samanlailla vaikka vaatiihan niidenkin ajaminen keskittymistä?

Siinä varmaan ajatellaan että kuljettaja keskittyy perustehtäväänsä: matkustajien turvalliseen kuljettamiseen.

Televisiossa näkee merkillistä pintaliitomuotia vai mistä lienee kysymys. Ohjelmaa tehdään autossa, toimittaja puhuu ja ajaa autoa samanaikaisesti tai haastattelee vieressä istuvaa. Toimittaja keskittyy kahteen asiaan, katsojat voivat havaita kuinka kuljettajan katse irtoaa ajaradasta viipyen kameressa tai vierustoverin kasvoissa kauan aikaa vaarantaen liikenneturvallisuutta.

Merkillistä että TV-yhtiöiden johto ei puutu tällaiseen toimintaan.
 
Itse suosittelen avaamaan kuljettajan kanssa keskustelun yksinkertaisesti työhön liittyvällä kysymyksellä.

Joensuussakin bussikuskin on pakko palvella asiakkaita, eli voit turistina esim. kysyä mihin tämä linja menee tai mitä nähtävyyksiä on linjan varrella.

Jos kuski vastaa, niin voit esittää lisäkysymyksiä. Silloin ei pidä kysyä mitään lisää, jos vastauksia ei kuulu tai ne ovat hyvin lyhyitä, kuten "Joo, en tiedä, kai". Silloin kuski ei halua jutella.

Paras aika jutella kuljettajan kanssa on mielestäni ajantasauspysäkillä tai kun kuski on tupakilla päättärillä.

Hyvin monelle kohtaamiset busseissa tai kassoilla ovat ainoat ihmiskontaktit ja se voi olla tärkeää selviytymiseen. Arvostan kyseistä 33-vuotiasta bussikuskia. Hän on oikealla alalla.
 
Kyllä palvelu kuuluu kuljettajalle se on selvää mutta kesken ajon ei kannata tulla häiritsemään. Jos on kysyttävää, kysy noustessa bussiin. Liikennevaloissa tai seuraavalla pysäkillä paras tilaisuus jos kesken matkan herää kysymys. Kyllä mun kanssa saa jutella ajon aikanakin mutta lähtökohtaisesti suuri osa ei halua jutella tai kykene juttelemaan. Siksi on hyvä että antaa kuljettajan itse aloittaa juttelun jos hän niin haluaa. Matkustajalla on kuitenkin hyvin kattavat sovellukset nykypäivänä käytössä mm. Reittiopas ja Google maps josta näkee myös reitin ja nähtävyyksien sijainnit. Kaikilla ei tietenkään älypuhelinta ole mutta suurimmalla osalla kyllä. Silloin parasta rahan vastinetta on käyttää sitä kaikkeen mihin se pystyy
 
Savonlinja tuo Joensuun lähiliikenteen linjoille 101–104 kesän ajaksi kolme sähköbussia testattavaksi. Liikennöinti sähköbusseilla on alkanut tänään 16.6.2023. Autot näyttäisivät olevan Savonlinnaan hankittuja sähkö-Volvoja. Savonlinjan Instagramissa näkyy auto #80 kuvattuna Joensuun varikolla.

Lähde: Savonlinjan tiedote aiheesta
 
YLE: Pakkanen aiheuttaa ongelmia sähköbussien matkustamoissa myös Joensuussa ja Kuopiossa.
Ovien jatkuva aukominen pakkassäällä johtaa matkutamojen ämpötilan putoamiseen ja lattioiden jäätymiseen.

https://yle.fi/a/74-20064313.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Olen hiljattain alkanut käyttää busseja Joensuussa ja huomannut, että Waltti-sovelluksen aikataulu ja todellisuus eivät aina vastaa toisiaan. Bussit ovat usein myöhässä syistä, joita en ymmärrä. Näin tapahtuu sekä talvella että kesällä. Tällaisten myöhästymisten takia en joskus ehdi vaihtaa toiseen bussiin.
Mikä voi olla syynä tällaisiin myöhästymisiin? Ihmettelen vain, miten se toimii.

Tänään minulla oli mielenkiintoinen tapaus - kuljettaja ohitti tarvitsemani pysäkin, painoin STOP-nappia etukäteen, kuljettaja ei joko huomannut sitä tai jokin muu häiritsi häntä. Mitään katastrofia ei tapahtunut, mutta olin aika yllättynyt asiasta. Huomaan usein, että ovella seisovat ihmiset, kun matkustamossa on tyhjiä paikkoja, aiheuttavat myös ongelmallisia tilanteita kuljettajille.
 
Tänään minulla oli mielenkiintoinen tapaus - kuljettaja ohitti tarvitsemani pysäkin, painoin STOP-nappia etukäteen, kuljettaja ei joko huomannut sitä tai jokin muu häiritsi häntä. Mitään katastrofia ei tapahtunut, mutta olin aika yllättynyt asiasta. Huomaan usein, että ovella seisovat ihmiset, kun matkustamossa on tyhjiä paikkoja, aiheuttavat myös ongelmallisia tilanteita kuljettajille.

Miten aiheuttavat ongelmia? Ja pitäisikö seisomisen olla kiellettyä jos penkeillä on tilaa?
 
Miten aiheuttavat ongelmia? Ja pitäisikö seisomisen olla kiellettyä jos penkeillä on tilaa?

Mulle on kerran yks Taksikuljetuksen kuski tokaissut "Pistäs takapuoli penkkiin niin ettet lennä tuulilasin läpi jos joudun jarruttamaan kovaa." Tämä oli tosin pienkalustolinjalla Mercedes Sprinterin kyydissä.
 
Miten aiheuttavat ongelmia? Ja pitäisikö seisomisen olla kiellettyä jos penkeillä on tilaa?

Eli matkustamossa lentäminen jos tapahtuisi esim hätäjarrutus ei ole ongelmatilanne?
En ota huomioon kuin aamuruuhka kun kaikki menevät kouluun/töihin, joskus sattui aamubusseja olemaan täynnä, mutta kuin ei ole paljon porukkaa bussilla... Mukavampi istua kuin on paikkoja vapaana eikö?
 
Savonlinja ostaa 15 Scania Fencer -kaasubussia Joensuun seutuliikenteeseen. Scanian tiedote
Näistä taitaa tulla Suomen ensimmäiset Fencerit?

Samaan aikaan kun tästä tiedotettiin, oli Jyväskylässä Bus2024-näyttelyssä Fencerin Suomen ensiesittely. Messuhallissa nyt ei käytännön kokemusta autosta saa, mutta omaan silmään varsin tyylikäs ”kirveellä veistetty” muotoilu, ja sisätiloiltaan hyvin huomiota herättämätön bussi.
 

Liitetiedostot

  • IMG_0314.jpeg
    IMG_0314.jpeg
    173.6 KB · Lukukerrat: 43
  • IMG_0320.jpeg
    IMG_0320.jpeg
    139.9 KB · Lukukerrat: 43
Takaisin
Ylös