Bussien pysyvämpien reittimuutosten takana on tietenkin muunlaisia syitä: Maankäytön muutokset, kysynnän muutokset, linjaston rationalisointi tai vaikkapa kunnan asettamat säästötavoitteet.
Keskustelu meneekin juuri tässä yleensä metsään, kun osa porukasta ei tunnu ymmärtävän kahta asiaa:
1) Kaupunki (l. yhteiskunta) päättää kaavoituksen (yleis- ja asemakaavoitus) avulla, sekä minne saa että minne
ei saa rakentaa asuntoja, työpaikkoja, palveluita jne.
Rationaalisesti toimiva kaupunki ei myöskään kaavoita "mitä sattuu sinne tänne", koska tämä tulee pidemmän päälle yhteiskunnalle kalliiksi uuden kunnallistekniikan ja uusien katujen, palvelujen jne. rakentamisessa (sen sijaan, että hyödynnetään olemassa olevia resursseja maksimaalisesti).
2) Sekä työpaikat (l. korkean tuottavuuden toimistotyöpaikat) että vähittäiskauppa hakeutuvat mielellään liikenneverkon solmukohtiin. Erityisen kiinnostavia ovat ne paikat, jotka sijaitsevat sekä autoliikenteen että joukkoliikenneverkon solmukohdissa.
Mutta bussiliikenteeseen perustuvassa järjestelmässä näitä vahvoja solmupisteitä muodostuu "huonommin", koska mahdollisia vaihtoehtoja on liikaa. Raideliikenne taas enemmän tai vähemmän keskittää joukkoliikenteen matkustajavirtoja ja muodostaa siten helpommin houkuttelevia sijaintipaikkoja myös liike-elämäle.
Toisin sanoen raideliikenne muodostaa ns. itseään ruokkivan kehän, jonka varrelle sekä julkisilla että yksityisillä toimijoilla on kannute sijoittaa toimintojaan.
Ja joo, kyllä tästäkin aina silloin tällöin poikkeuksia näkyy. Maanomistuskuviot erityisesti pienissä ja/tai oikeistovaltaisissa kunnissa ovat yksi tälläinen em. " teoriaa häiritsevä tekijä". Toinen poikkeus on sitten se, että pk-teollisuus ja logistiikka-ala ei enää nykyään hakeudu ratojen varsille, kiitos VR:n...
Tällä foorumilla on muutama ketju, joissa käsitellään eri alueiden (Haaga, Hämeenlinnanväylä, Vihdintie) linjastosuunnitelmia. Keskustelu reittimuutoksista on ollut niissäkin vilkasta, mutta päällimmäisenä huolena en ole niissä yhteyksissä havainnut pulaa sopivista kokoojakaduista (joille bussi pitäisi linjata).
Olet varmaan seurannut näihin linjastosuunnitelmiin liittyviä keskusteluja HSL:n nettisivuilla sen verran, että olet huomannut, kuinka "ilahtuneita" siellä ollaan, kun HSL aikoo taas "sotkea linjat ja pakottaa ihmiset vaihtoihin" jne.
Ihmiset arvostavat loppujen lopuksi pysyvyyttä ja helppoa käytettävyyttä joukkoliikenteessäkin. Sitäpaitsi raideliikenteen myötä myös linjaston rationalisointitarpeet ovat yleisellä tasolla bussiliikennettä vähäisempiä, koska "kallis" infra pakottaa jo suunnitteluvaiheessa tiettyyn rationalisuuteen. Toivottavaa tosin olisi, että tämän saisi takavuosien toteutuksia paremmin myös asemakaavoittajien päähän...