Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Virolaisella joukkoliikennefoorumilla tarkoitan osoitteessa http://foorum.ytra.eu/index.php näkyvää keskustelupalstaa. Johdinautoista näyttää olevan kirjoittelua keskustelualueella http://foorum.ytra.eu/forumdisplay.php?fid=12 . Huomattavan paljon ajatustenvaihtoa on esiintynyt ketjuissa http://foorum.ytra.eu/showthread.php?tid=33 ja http://foorum.ytra.eu/showthread.php?tid=538 .Selventävä vastaus, kerrotko lisäksi tuon Virolaisen sisarfoorumin osoitteen. Onko myös Venäjän kaupungeissa aloitettu akkubussien liikennettä ?
Mikä johdinautoissa oikein bugittaa, kun ne ovat niin epäsuosiossa? Luulisi olevan ilmeistä, että ne olisivat nopea ja kevyt tie paikallisliikenteen sähköistämiseen. Akuilla varustettu trolleybussi olisi käytännössä sähköbussi, joka lataisi akkunsa ajon aikana.
.
Tässä ketjussa on käyty 135-sivuinen keskustelu Johdinautoista, keskustelu kattaa YTV:n ja HSL:n 2010-vuosikymmennen vaihteen johdinautosuunnitelmat, joita ei saatu millään kannattaviksi ja muuta väittelyä.
Mikähän tälle on perusteena? Ainakin ilman akkuja luulisi trolleybussin olevan teknisesti huomattavan yksinkertainen laite akkubussiin verrattuna.Puolesta:
- Luotettavampi kuin akkusähköbussi, mutta vain toistaiseksi.
Mikä tekee johdinautoista niin kalliita? Onko kyse vain pienistä sarjoista - ellei suorastaan uniikkiratkaisuista - vai onko johdinautoissa jotain oikeasti kallista?Vastaan:
- Erona ainoastaan käyttovoimana sähkö ja lisäksi haittana autojen suurempi hankintahinta ja johtimien suuremmat infrakulut
- Johtimien hinta kilometriä kohden kaksinkertainen kuin akkusähköbussin yhdellä laturilla, jolla voidaan ajaa jopa 10km linjoja nykytilanteessa
- Sekä akku että johdinsähkön käyttö ei kannata, ellei kaupungissa ole ennestään johdinverkkoa, koska lisämuutaja lisää johdinauton hintaa ja painoa.
Mikähän tälle on perusteena? Ainakin ilman akkuja luulisi trolleybussin olevan teknisesti huomattavan yksinkertainen laite akkubussiin verrattuna.
Mikä tekee johdinautoista niin kalliita? Onko kyse vain pienistä sarjoista - ellei suorastaan uniikkiratkaisuista - vai onko johdinautoissa jotain oikeasti kallista?
Johdinauton etuna akkubussiin verrattuna on, että akkuja joko ei tarvita ollenkaan (jos johdot vedetään joka paikkaan) tai niitä tarvitaan vain vähän (paino, hinta) ja lisäksi hyötysuhde paranee johtoverkolla ajettaessa, kun energiaa ei tarvitse kierrättää akkujen kautta. Muutenkin ison akuston kuljettaminen mukana vaikuttaa turhalta, kun taajamissa olisi kuitenkin sähköverkko saatavilla melkein kaikkialla.
Eikö johdinautojen virtajärjestelmä yleensä ole joku 750V tasajännite, joten akusto rinnalla vaihtoehtoisena tehonlähteenä ei välttämättä ole kovin monimutkainen toteuttaa?
En ole tehnyt kustannuslaskemia näistä jutuista, joten en pysty sanomaan onko päätelmäsi oikea vai virheellinen.Pointtina nimenomaan on että tulee halvemmaksi maksaa akuista ja pikalaturista kuin johdoista, kun kaksisuuntaisen johdon kilometrihinnalla (0,5M€) saadaan 20km liikesäde akkubussille (2kpl 0,25M€ pikalaturia). Akkujen hyötysuhde on yli 90% luokkaa ja sahkön hinta niin alhaalla että sillä on vaikea tasata infran kustannuksia.
Ei Topeliuksenkatu taida mäkensä jyrkkyydessä kuitenkaan vetää vertoja Porthaninkadulle, jossa raitiovaunut ovat pärjänneet jo melko pitkään? Onko tälle ajatukselle oikeasti perusteita?Mulla on sellainen näppituntuma että trolleybusseista on ollut eniten hyötyä linjoilla joissa korkeusero tekevät raitiovaunulla ajamisen hankalaksi. Esim Helsingin linjalla 14 oli jyrkkä mäki Topeliuksenkadulla, samoin Tukholmassa kulki jyrkissä Värtavägenin mäissä aikoinaan pelkästään trollikoita eikä raitiovaunuja. Siksi kai myös Itävallan ja Sveitsin monissa kaupngeissa on laajojakin trolleybussiverkostoja.
Ei Topeliuksenkatu taida mäkensä jyrkkyydessä kuitenkaan vetää vertoja Porthaninkadulle, jossa raitiovaunut ovat pärjänneet jo melko pitkään? Onko tälle ajatukselle oikeasti perusteita?