Jokerin raideleveys

Täällä kun on asiantuntijoita, niin kysyn, että koska viimeksi on Keski-Euroopassa tehty pidempiä pätkiä uutta 1000 mm (tms. kapeaa) rataa?

"Koska viimeksi" ei ole oikein hyvin asetettu kysymys, koska 1000 mm raitioteitä laajennetaan jatkuvasti useassa paikassa joissa niitä on.

Zürichin ohella muita isoja laajentajia mm:
- Freiburg (raitiotie laajennettu noin kaksinkertaiseksi 1980-luvun alun ja tämän päivän välillä)
- Oberhausenin järjestelmä, joka on 1996 avattu toiminnallisesti Mülheimin laajennus
- Geneve (yhteen linjaan typistetty järjestelmä laajennettu yli kaksinkertaiseksi 1980-luvulta alkaen)

Laajoja ja hyvin kehittyviä (laajennuksista en väitä nyt suoraan mitään)
- Rhein-Neckar Mannheim, Ludvigshafen, Heidelberg (myös laajennuksia)
- Basel (laaja järjestelmä, ei suuria laajennuksia viime vuosina)

Lisäksi 900 mm järjestelmä Linz on laajentanut paljon.

1000 mm ei nykyisellään ole väistyvä järjestelmä, joskin uusia järjestelmiä ei juuri tehdä 1000 mm radalla, poislukien Bilbao ja Oberhausen, jossa selittäjänä on läheinen 1000 mm järjestelmä.
 
Täällä kun on asiantuntijoita, niin kysyn, että koska viimeksi on Keski-Euroopassa tehty pidempiä pätkiä uutta 1000 mm (tms. kapeaa) rataa?

Laitetaanpa vielä yksi mielestäni tyylikkäimmistä järjestelmistä: Alicante. Avattu vuonna 2003 ja kokonaispituus 98 km. Kaluston leveys 2,55m ja maksiminopeus 100km/h, joten se metrisen raiteen väitetystä alhaisesta nopeudesta. Järjestelmän laajennus 12km rakenteilla.
 
Stadtbahn Bielefeldille toimitetaan vuosina 2011-2012, 16 uutta korkealattiaista, 240-paikkaista Stadtbahn-vaunua ja näiden kolmiosaisten yksiköiden strategiset mitat ovat: pituus 34 metriä ja leveys 2,65 metriä. Kuitenkin pysäkkikorokkeiden kohdalta vaunut ovat 2,3 metriä leveitä. moBiel GmbH:n kaupunkirataverkosto on aikanaan kehitetty kaupungin raitiotieverkostosta ja sen raideleveys 1000 millimetriä. Nykyään siellä liikennöidään useamman sukupuolen Stadtbahn M-tyypeillä (M8C, M8D ja MB4).
Tilaukseen sisältyy 25 tällaista yksikköä lisää.

Vaunujen toimittaja on Vossloh Kiepe, joka on ehdolla myös Helsingin uusien raitiovaunujen toimittajaksi ja on siis edelleen kisassa mukana.

http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?5,4166878

Bielefeld: Neue Hochflur-Stadtbahnen mit Technik von Vossloh Kiepe

Stadtbahn Bielefeld

moBiel
 
Puolet ratikoista kiukuttelee kerran kuussa ja toinen puoli maksaa 20% enemmän ilman mitään ilmeistä syytä?

Erikoista, luulin M-vaunujen olevan jo melko luotettavia, sarjan ensimmäiset vaunut valmistettiin jo 70-luvulla. Mistä olet noista ongelmista kuullut?

Se, että vaunut eivät vastaa odotuksia tai ongelmia kasaantuu normaalia enemmän ei kuitenkaan ole metristen raitiovaunujen tyyppiongelma.

Graz:in ensimmäiset Cityrunner-vaunut olivat aluksi erittäin ongelmallisia, Wienin ULF oli pitkään ja on osittain edelleen harmaita hiuksia aiheuttava vaunu ja Nürnbergin uudet Variobahn:it (HUOM ei Variotram) eivät tahdo toimia kunnolla. Listaa 1435mm vaunujen ongelmista voi jatkaa vielä vaikka kuinka.

Bochumin (raideleveys: 1000mm) Variobahneista ei oikein kuule mitään pahaa sanottavan, vai onko jollain tarkempaa tietoa vaunujen luotettavuudesta? Innsbruckin uudet Flexity-Outlook vaunut ovat toimineet hyvin, samoin Tango:sta ei tahdo kuulua mitään pahaa. Zürichin Cobra oli aluksi ongelmavaunu, mutta ymmärtääkseni nykyään vaunuun ollaan erittäin tyytyväisiä.
 
Vaunujen toimittaja on Vossloh Kiepe, joka on ehdolla myös Helsingin uusien raitiovaunujen toimittajaksi ja on siis edelleen kisassa mukana.

http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?5,4166878
Vosslohin Helsinkiä varten tarjoamat vaunut ovat Bielefeldin vaunujen tapaan VAMOS-perhettä, joten Helsingin tulevat vaunut saattavat tarjoukilpailun lopputuloksesta riippuen olla hyvinkin samantapaisia kuin Bielefeldin (matalalla lattialla, luontaisesti).
 
Puolet ratikoista kiukuttelee kerran kuussa ja toinen puoli maksaa 20% enemmän ilman mitään ilmeistä syytä?
Mikäs juttu tämä onkaan? Kerrotko tosiaankin hieman tarkemmin, että mitä ongelmia noissa M-vaunuissa on ollut? Ja lähteet sitten kans näkyviin, ok.

---------- Viesti lisätty kello 15:49 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 15:28 ----------

Nürnbergin uudet Variobahn:it (HUOM ei Variotram) eivät tahdo toimia kunnolla.
Stadlerin Variobahn ON Variotram, jota aiemmin valmisti siis ABB Henschel / Adtranz sekä Bombardier. Asiahan liittyi järjestelyihin noiden isojen kauppojen aikoihin, jolla haluttiin estää kartellien muodostuminen.

Helsingin Variotram(bahn)-toimitus löytyy vieläkin Stadlerin referenssilistasta (pdf).

http://de.wikipedia.org/wiki/Variobahn

www.stadlerrail.com
 
Erikoista, luulin M-vaunujen olevan jo melko luotettavia, sarjan ensimmäiset vaunut valmistettiin jo 70-luvulla. Mistä olet noista ongelmista kuullut?

Mikäs juttu tämä onkaan? Kerrotko tosiaankin hieman tarkemmin, että mitä ongelmia noissa M-vaunuissa on ollut? Ja lähteet sitten kans näkyviin, ok.

Kyse oli kevytmielisestä naljailusta sanavalintaan "sukupuoli" liittyen. Kirjoittaja teme yhdisti näin mielessään kaluston oletetut stereotypiat ihmissukupuolien stereotypioihin. Kyse ei ollut vakavasta viestistä, nyt saa siis nauraa.
 
Kyse oli kevytmielisestä naljailusta sanavalintaan "sukupuoli" liittyen. Kirjoittaja teme yhdisti näin mielessään kaluston oletetut stereotypiat ihmissukupuolien stereotypioihin. Kyse ei ollut vakavasta viestistä, nyt saa siis nauraa.
No hitto! :) Ei tosiaankaan sytyttänyt ensin noin "ämmä-vaunut". Joo, hiukan liian tiukkapipoista tämä keskustelu joskus, täytyy myöntää.
 
Stadlerin Variobahn ON Variotram, jota aiemmin valmisti siis ABB Henschel / Adtranz sekä Bombardier. Asiahan liittyi järjestelyihin noiden isojen kauppojen aikoihin, jolla haluttiin estää kartellien muodostuminen.

Tästä on olemassa erilaisia interpretaatioita. Olet oikeassa, että Variotram-perhe siirtyi monopolin (ei kartellin) estämiseksi Stadlerille. Stadler on kuitenkin sen jälkeen (onhan tapahtumasta jo mennyt yli kahdeksan vuotta) tehnyt moniakin muutoksia ja parantanut konstruktiota.

Variotramilla oli melko huono imago, joten Stadler halusi selvästi vetää rajan vanhan ja uuden Vario-perheen välille, joten vaunun nimeksi annettiin Variobahn. Siinä olet oikeassa, että Variotram ja Variobahn ovat konstruktioltaan hyvin samanlaisia vaunuja, mutta niin on Combinokin.

Sori muuten, että minullakin meni tuo M-juttu vähän ohi..
 
Tästä on olemassa erilaisia interpretaatioita. Olet oikeassa, että Variotram-perhe siirtyi monopolin (ei kartellin) estämiseksi Stadlerille. Stadler on kuitenkin sen jälkeen (onhan tapahtumasta jo mennyt yli kahdeksan vuotta) tehnyt moniakin muutoksia ja parantanut konstruktiota.
Variobahn oli Varion konseptin nimi ADTranzilla jo alun perin 1990-luvun alusta. Saksalaisessa kirjallisuudessa Helsinginkin Variotrameja kutsutaan Variobahneiksi. Variotram-nimitys johtunee siitä, että täällä Helsingissä ei olisi ymmärretty saksankielisestä nimitystä, ja Variotram on vain käännös englanniksi.

Stadler on korjannut alkuperäisen konstruktion virheitä ja teliä ja sen kiinnitystä koriin tuskin tunnistaa samaksi. Mutta konsepti on entisensä napamoottoreineen. Erot nykyisen Varion ja Helsingin vaunujen välillä ovat kuitenkin niin suuria, ettei Helsingin vaunuja voisi korjata esim. vaihtamalla niihin Stadlerin telit. Kiinnitykset ovat toiset.

Antero
 
Ei kun ihan itse puhuit eri sukupuolen ratikoista. Tarkoitit varmaankin sukupolven.
Huh! Tuokin jäi huomaamatta. :)

Mutta palatakseni itse asiaan, Bielefeldin uusi, leveämpi kalusto osoittaa, että 2,65 metriä leveitä vaunuja voidaan tehdä 1000 milliselle raidevälille. Voisiko olla mallina myös Jokerin vaunuille?
 
Viimeksi muokattu:
Menee hieman asian sivusta, mutta menköön.

Turun asukkaana (turkulaista meikäläisestä ei taida saada ja se taitaa olla hyvä niin, suom. huom.) lueskelin sitäkin PDF:ää. Muistaakseni siinä oli -/0/+ -taulukko kolmesta raideleveydestä eri tekijöiden suhteen, ja 1000 mm:n ainoa plussa oli mahdollinen kaluston vuokraaminen ristiin Helsingin kanssa poikkeustilanteissa.
1000 mm raideleveyden yksi etu Turussa olisi mahdollisuus integroida mahdollinen joenvarren museoraitiotie pikaraitiotiehen, jolloin vanhoilla keltsuilla pääsisi aina Varissuolle asti. :cool:
 
Mutta palatakseni itse asiaan, Bielefeldin uusi, leveämpi kalusto osoittaa, että 2,65 metriä leveitä vaunuja voidaan tehdä 1000 milliselle raidevälille. Voisiko olla mallina myös Jokerin vaunuille?

Onhan tuo todettu täällä jo moneen kertaan, ainakin Japani on ollut esimerkkinä (miksei Trondheimkin...).

Jos jokerivaunut ovat huomattavasti leveämpiä kuin kantakaupunkivaunut, niin sitten täytyy erikseen mieittiä, miten yhdysraide Koskelan (?) varikolle toteutetaan. Kantakaupungin pysäkkien ohihan ei jokerivaunut mahtuisi. Mutta jos asiaa selvitetään ja todetaan, että 2,65 m vaununleveys on palvelun kannalta selkeästi ja huomattavasti parempi kuin 2,4 m niin silloin kyllä nuo yhdysratahaasteet ovat ratkaistavissa.
 
Takaisin
Ylös