Muistaakseni Straßenbahn-Nahverkehr Magazin kirjoitti aiheesta joskus vuosia sitten ja spekuloi Stadlerin tahallaan välttävän nimitystä Variotram sen huonon imagon vuoksi.
Se onkin minusta viisas veto Stadlerilta. Eli tehdä eroa Variotramin ja Variobahnin välille. Vaikka kyse on samoista vaunuista, mittavia ongelmia on ollut vain Helsingissä. Imagon puolesta Helsinki on helppo erotta ”normaaleista” Variobahneista siksi, että muualla on käytössä ADTranzin muotoilema keula, täällä suomalainen muotoilu (joka on mennen tullen tyylikkäämpi). Keulalla ja nimellähän ei ole mitään tekemistä vaunujen kestämisen kanssa, ainoastaan sillä, että Helsingissä Variobahn-raitiovaunut ovat huonoimmalla mahdollisella radalla. Hesan vaunujen väliosat ovat myös hyvin lyhyet, mikä myös saattaa vaikuttaa asiaan. Pitkä väliosa joustaa hieman toisin kuin lyhyt.
Aivan, joten Variobahn-raitiovaunuperheen sopimattomuudesta metrin raidelveydelle ei voi perustella vain sillä, että vuosia sitten yksi sarja meni pahasti pieleen. Sopivuudesta Helsingin haastavalle verkolle (ja erityisesti sen huonolle kunnolle) voi tietysti kiistellä.
Tapaus Helsinki ei todellakaan kerro mitään soveltuvuudesta metrille tai ei. Variolle vaan voi sanoa sattuneen huonon tuurin siinä, että tänne ostettiin juuri Variot kehnolle radalle. Jos olisi ostettu Combinot ja Flexityt, tulos olisi ollut täsmälleen sama. Combinot hajosivat muualla raideleveydestä riippumatta, koska kyse on moninivelvaunun peruskonseptin ongelmista. Ja niiden ongelmien ainoa ratkaisu on käyttää muunlaisia vaunuja, minkä vuoksi Siemens suunnitteli Combino Plussan Budapestiin.
Antero
---------- Viesti lisätty kello 21:02 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 20:52 ----------
Mutta palatakseni itse asiaan, Bielefeldin uusi, leveämpi kalusto osoittaa, että 2,65 metriä leveitä vaunuja voidaan tehdä 1000 milliselle raidevälille. Voisiko olla mallina myös Jokerin vaunuille?
Sori Vristo, älä ota lyödyn lyömisenä, vaan pakkohan tämä lapsus on korjata.
1000 millin raide
välille ei todellakaan sovellu 2,65 m leveät vaunut. Raiteet kun sijaitsevat normaaliraide
leveydellä lomittain, joten vaunut eivät voi kohdata näin lähekkäin olevalla kaksoisraiteella.
Kiskojen välinen etäisyys siis on raide
leveys ja raiteiden keskiviivojen välinen etäisyys on raide
väli. Autotekniikassa raideleveyttä nimitetään raideväliksi. Joku puupää ei joskus ole ymmärtänyt mitä ovat raiteet ja kiskot ja on ottanut autotekniikkaan käyttöön väärän sanan.
Mutta voin lohduttaa, että olen törmännyt tähän samaan virheeseen huomattavasti vakavammissakin yhteyksissä.
Antero