Vs: Ruokakauppoja kaukojuna-asemien lähistöllä?
Ja kun nyt tuli puheeksi nämä erikoiskirjakaupat, niin Pariisissa on Châtelet-Les-Halles RER-aseman vaihtohallissa pieni RATP:n putiikki, jossa myydään muutamaa nimikettä metroa ja Pariisin joukkoliikennettä käsitteleviä kirjoja sekä kaikenlaisia aiheeseen liittyviä matkamuistoja...
Itse asiassa on eurooppalainen normaali käytäntö, että liikennelaitoksilla ja rautatieoperaattoreilla on valikoima matkamuistoja, erilaisia aiheeseen liittyvä käytännön tarve-esineitä ja pienoismalleja. Näitä myydään lähes kaikkialla, missä vain on lippuluukkua isompi myyntipiste. Täsyi valikoima ja lisäksi vielä ulkopuolisten tuottamaa tavaraa on kaupan ainakin yhdessä ns. päämyymälässä.
Usein näiden tuotteiden hintataso on jopa edullinen. Esim. ratikoiden tai junien pienoismallit ovat selvästi halvempia kuin normaali hintataso, sillä liikennelaitos ei myy malleja voiton tekemiseksi, vaan omakustannushinnalla promootiotarkoituksessa. Itse olen ostellut kahvi/teemukeja, kun on mukava aamusella muistella hyvin järjestettyä joukkoliikennettä milloin missäkin kaupungissa. Mutta on tullut tuhlatuksi rahaa myös pienoismalleihin.
Tuosta edellä mainitusta Kölnin aseman kirjakaupasta voin todeta pienoismalliharrastajille, että siellä on (ainakin oli pari vuotta sitten) aivan uskomattoman upea valikoima piensarjatuotteita. Sieltä sai kölniläisiä ratikoita, seudulla liikkuvia paikallisjunia sekä käsityönä tehtyjä Kölnin-Bonnin välisen rautatieyhtiön kaluston malleja. Erinomaisen kirjallisuusvalikoiman lisäksi. Ja palvelu oli ystävällistä ja hyvää. Itse esim. sovin ostosteni jättämisestä liikkeeseen päivän ajaksi, eli noudin ne sitten lähtiessäni junalle.
Tämä oheistavara on Keski-Euroopassa sen verran arvokkaassa asemassa, että nykyään on lähes käytäntö, että kalustotilauksen yhteydessä tilataan myös muutaman sadan kappaleen sarja pienoismalleja. Osa käytetään liikelahjoina, suurin osa myydään. Mikäli yhden wieniläisen valmistajan puheista oikein ymmärsin, yleensä mallit tilaa kalustovalmistaja eli ne ovat osa vaunukauppaa.
Tämäkin kaikki taitaa olla sellaista, joka Suomen erityisolosuhteissa ei ole mitenkään mahdollista. Mutta ei ole ihme, kun olen kuullut erään johtavan joukkoliikenteen asiaa sympatiseeraavan puolueen edustajien olevan sitä mieltä, ettei ihmisiä tarvitse houkutella joukkoliikenteeseen, riittää, että pakotetaan. Että sillä lailla! – sanoi Tarvajärvi.
Antero