Joukkoliikenneaiheisen kirjallisuuden saatavuus

Ei vaikka Antero haluaisi kokeilla tarjota juttua, tai HKL:n kaverit tarjota Crotramia TM-testiin?
Minusta tuntuu siltä, että autoalan lehdistöä ei juuri joukkoliikenne kiinnosta ja se on myös jokseenkin tietämätön kaikesta siihen liittyvästä. Jotain satunnaista on ollut, muistaakseni jopa TM:ssä joskus ratikan koeajo. Siis niin, että toimittaja sai kokeilla, miltä tuntuu ajaa ratikkaa.

Mutta esim. UITP:n uutisointi Suomen mediassa osoittaa aika hyvin, missä mennään. Hesassa oli joku kokous Messukeskuksessa, jonka osallistujat olivat varanneet melkein kaikki hotellihuoneet. Näin kuulin radiosta jonkun Hesan matkailuviranomaisen kommenttia UITP:tä edeltävällä viikolla.

Kirjoittaisin kyllä mielelläni vaikka TM:aan, jos tilataan. Omalla riskilläni en tällä hetkellä halua tehdä valmista juttua ja tarjota, että kelpaako ja saada vastaukseksi, että ei tällä kertaa. Ja viikon työ menee hukkaan.

Antero
 
Minusta tuntuu siltä, että autoalan lehdistöä ei juuri joukkoliikenne kiinnosta ja se on myös jokseenkin tietämätön kaikesta siihen liittyvästä. Jotain satunnaista on ollut, muistaakseni jopa TM:ssä joskus ratikan koeajo. Siis niin, että toimittaja sai kokeilla, miltä tuntuu ajaa ratikkaa.

Muistelen myöskin, että Tekniikan Maailmassa oli joskus pari vuotta sitten isompikin juttu junista, ihan etusivulla oli kuva. Useampia junia oli siinä mainittu ja oli jotain 3-5 sivua pitkä juttu. Sm4:n tullessa niistä oli myös tehty oma juttunsa.
 
Mitä tulee joukkoliikenteen aikataulu- ja reitti-informaation saatavuuteen, niin mielestäni internet on tähän mennessä kaikkien aikojen paras keksintö.:smile:
 
Joku voisi etsiä mahdollisimman yleistajuisen joukkoliikennekirjan esimerkiksi saksankieliseltä kielialueelta ja lokalisoida sen suomeksi. Saataisiin lisää suomenkielistä asiantuntevaa tekstiä aiheesta pureskeltavaksi. Olisi myös hyvä olla joku joukkoliikennettä kattavasti selostava kirja, jossa otetaan huomioon myös nämä kaikki kaupan alan keskittymisasiat ja kunnallisten palvelujen keskittäminen ja miten nämä asiat vaikuttavat joukkoliikenteeseen. Joku kirja, jonka luettuaan Kehä III:n ulkopuolinen perusautoilijakin ymmärtää keskeisimmät asiat joukkoliikenteestä. Tämän foorumin eräät jäsenet ovat tehneet hyvää työtä 2000-luvun suomenkielisen joukkoliikennetiedon levittämisen suhteen kirjojen muodossa, kiitokset teille, koska muuten olisi vain virkamiesten tuottamia kuivia selvityksiä, mutta työmaata riittää edelleen!
 
Vs: Ruokakauppoja kaukojuna-asemien lähistöllä?

Kölnin päärautatieasemalla on kirjakauppa, jossa on todella laaja valikoima - luonnollisesti pääosin saksankielistä - kirjallisuutta meidän pitämästämme aihealueesta, siis joukkoliikenteestä:
http://www.colonaden.de/de/shops/ShopsInKategorien_1250.html
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Ruokakauppoja kaukojuna-asemien lähistöllä?

Kölnin päärautatieasemalla on kirjakauppa, jossa on todella laaja valikoima - luonnollisesti pääosin saksankielistä - kirjallisuutta meidän pitämästämme aihealueesta, siis joukkoliikenteestä:
http://www.colonaden.de/de/shops/ShopsInKategorien_1250.html

Hyvä pointti. Myös Münchenin päärautatieasemalla on liike jota voi pitää lähinnä lehtipisteenä, mutta siellä on hyllyllinen rautatieaiheista kirjallisuutta. Valikoima vaikuttaa yllättävän laajalta (tämän aiheen osalta laajempi kuin Marienplatzin Hugendubelilla), mutta on vain saksaksi, joten minulle siitä ei ole kauheasti iloa. Olen kuitenkin ostanut muutaman Robert Schwandl Verlagin metrokirjan sieltä, nehän ovat sekä saksaksi että englanniksi. Paikan päälle ei niitä varten välttämättä kannata varta vasten raahautua, kun netistäkin voi tilata, mutta jos muutoin sattuu tuonne, niin kannattaa samantien poiketa.

Valitettavasti en muista liikkeen nimeä. Asemalla on useita lehtikioskeja ja jopa pieni kirjakauppa. Tämä kyseinen liike on aseman päätasolla, ei se laiturihallin laidan kioski kuitenkaan vaan sen käytävän varrella joka lähtee tuon mainitun kioskin ja aseman pohjoispuolen S-bahn -liukuportaiden välistä, noin puolessa välissä lyhyttä käytävää, vasemmalla puolella.

Ja kun nyt tuli puheeksi nämä erikoiskirjakaupat, niin Pariisissa on Châtelet-Les-Halles RER-aseman vaihtohallissa pieni RATP:n putiikki, jossa myydään muutamaa nimikettä metroa ja Pariisin joukkoliikennettä käsitteleviä kirjoja sekä kaikenlaisia aiheeseen liittyviä matkamuistoja. Valikoima ei ole hirveän laaja, mutta ihan symppis pikkuputiikki muuten. Sijainti on siis nimenomaan vaihtohallissa, joten pitää maksaa ainakin metrolippu päästäkseen sinne (ja ulos sieltä), mutta se on helposti matkan varrella joten poikkeaminen nopeastikin on helppoa. Ko. halli on hieman sekava paikka pylväineen ja joka suuntaan osoittavine nuolikyltteineen, mutta kenties helpoimmin tämän löytää tulemalla Châtelet-asemalta pitkää liukukäytävää pitkin Châtelet-Les-Halles -asemalle, menemällä läpi porteista ja etsiskelemällä putiikkia kohtuullisen lyhyen matkan päästä edestäpäin, hieman oikealle viistäen.
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Ruokakauppoja kaukojuna-asemien lähistöllä?

Ja kun nyt tuli puheeksi nämä erikoiskirjakaupat, niin Pariisissa on Châtelet-Les-Halles RER-aseman vaihtohallissa pieni RATP:n putiikki, jossa myydään muutamaa nimikettä metroa ja Pariisin joukkoliikennettä käsitteleviä kirjoja sekä kaikenlaisia aiheeseen liittyviä matkamuistoja...
Itse asiassa on eurooppalainen normaali käytäntö, että liikennelaitoksilla ja rautatieoperaattoreilla on valikoima matkamuistoja, erilaisia aiheeseen liittyvä käytännön tarve-esineitä ja pienoismalleja. Näitä myydään lähes kaikkialla, missä vain on lippuluukkua isompi myyntipiste. Täsyi valikoima ja lisäksi vielä ulkopuolisten tuottamaa tavaraa on kaupan ainakin yhdessä ns. päämyymälässä.

Usein näiden tuotteiden hintataso on jopa edullinen. Esim. ratikoiden tai junien pienoismallit ovat selvästi halvempia kuin normaali hintataso, sillä liikennelaitos ei myy malleja voiton tekemiseksi, vaan omakustannushinnalla promootiotarkoituksessa. Itse olen ostellut kahvi/teemukeja, kun on mukava aamusella muistella hyvin järjestettyä joukkoliikennettä milloin missäkin kaupungissa. Mutta on tullut tuhlatuksi rahaa myös pienoismalleihin.

Tuosta edellä mainitusta Kölnin aseman kirjakaupasta voin todeta pienoismalliharrastajille, että siellä on (ainakin oli pari vuotta sitten) aivan uskomattoman upea valikoima piensarjatuotteita. Sieltä sai kölniläisiä ratikoita, seudulla liikkuvia paikallisjunia sekä käsityönä tehtyjä Kölnin-Bonnin välisen rautatieyhtiön kaluston malleja. Erinomaisen kirjallisuusvalikoiman lisäksi. Ja palvelu oli ystävällistä ja hyvää. Itse esim. sovin ostosteni jättämisestä liikkeeseen päivän ajaksi, eli noudin ne sitten lähtiessäni junalle.

Tämä oheistavara on Keski-Euroopassa sen verran arvokkaassa asemassa, että nykyään on lähes käytäntö, että kalustotilauksen yhteydessä tilataan myös muutaman sadan kappaleen sarja pienoismalleja. Osa käytetään liikelahjoina, suurin osa myydään. Mikäli yhden wieniläisen valmistajan puheista oikein ymmärsin, yleensä mallit tilaa kalustovalmistaja eli ne ovat osa vaunukauppaa.

Tämäkin kaikki taitaa olla sellaista, joka Suomen erityisolosuhteissa ei ole mitenkään mahdollista. Mutta ei ole ihme, kun olen kuullut erään johtavan joukkoliikenteen asiaa sympatiseeraavan puolueen edustajien olevan sitä mieltä, ettei ihmisiä tarvitse houkutella joukkoliikenteeseen, riittää, että pakotetaan. Että sillä lailla! – sanoi Tarvajärvi.

Antero
 
Vs: Ruokakauppoja kaukojuna-asemien lähistöllä?

Saksankielisiä kirjoja voi tilata ihan kotoa käsin http://www.buch24.de ja jenkeistä kannattaa nyt ostella, kun taala on halpa http://www.motorbooks.com Molempia olen kokeillut, ja hyvin ovat toimineet
Jenkeistä tilaamisessa on vain se riski, että pakettinsa saa hakea Tullista lisälaskun kera.

Kirjakaupan kuten monen muunkin kaupan sektorin kilpailu on Suomessa mitätöntä, mikä osaltaan johtaa muita EU-maita selvästi korkeampiin hintoihin. Esim. Lonely Planetin matkaoppaat tulevat Amazonilta Englannista lentopostina kotiin asti selkeästi halvemmalla kuin kotimaasta ostettuina. Kirjakauppa vetää välistä aika sievoiset katteet. Jotain osviittaa saa katsomalla kirjan hintaa puntina, joka on ystävällisesti painettu joka kirjaan.
 
Vs: Ruokakauppoja kaukojuna-asemien lähistöllä?

Jenkeistä tilaamisessa on vain se riski, että pakettinsa saa hakea Tullista lisälaskun kera.
Eihän se ole kuin alv. 22 % + noin 3-5 prosenttia tullia. Isommat kulut tulee postituskuluista.
 
Esimerkiksi Hämeenlinnan kuukausilipun ja sarjalipun hintoja ei netissä ole lainkaan vaan hinnoista ja lipputuotteista saa tietoa vain kävelemällä linja-autoasemalle. Kotisivujen tekeminen ei paljoa maksaisi. Luulisin että ilmaisjakelulehdissä mainostaminenkaan ei ole kovin kallista.

Ai. http://kotisivut.ainaratkaisu.fi/service/xpublisher/index.vm?pageid=1321

Löytyi muuten aika nopeasti ja helposti netistä, kyllä sitä tietoa on. Hämeenlinnassa Hämeen Sanomat uutisoi yleensä aikataulumuutoksista ja muutoksista lippujen hinnoissa. Ei ole pakko mennä Matkahuoltoon selvittämään asiaa. Puhelimella voi myös soittaa Vekka Liikenteen tai Hämeen Linjan konttoriin.
 
Matkamuisto

Itse asiassa on eurooppalainen normaali käytäntö, että liikennelaitoksilla ja rautatieoperaattoreilla on valikoima matkamuistoja, erilaisia aiheeseen liittyvä käytännön tarve-esineitä ja pienoismalleja.

Avaimenperäni kuvassa on PENDOLINO S 220. Ostettu Helsingin asemalta aika monta vuotta sitten.
:smile:
 
Yksi räikeimmistä vääristä mielikuvista on mielikuva joukkoliikenteen hinnasta.

Eilen Hämeenlinnan Kaupunkiuutisissa oli etusivulla joukkoliikenteen mainos. En muista aikaisemmin nähneeni Hämeenlinnan paikallisliikenteen mainosta missään. Ilmaisjakelulehdet tavoittavat huomattavan suuren osan alueen väestöstä eikä mainostaminen voi olla kallista kun melko pienetkin yritykset mainostavat niissä. Joukkoliikenteen mainoksia pitäisi vaan olla paljon enemmän.

Tuo mainos on selvästi kohdistettu autoilijoille ja siinä yritetään nimenomaan kertoa edullisista kuukausilipputuotteista. Mainoksessa sanotaan: "Alle bensatankin hinnalla koko kuukausi - bussikortilla" ja "Säästä rahaa - vaihda henkilöautosta bussiin!" Hinta on ilman muuta joukkoliikenteen valtti mutta pelkän hintaluettelon lisäksi olisi hyvä tuoda esiin muitakin joukkoliikenteen hyviä puolia kuten se ettei talvella aamuisin tarvitse raapia ikkunaa ja harjata lunta auton päältä.

VR:n mainonta on erinomaista. Matkustin InterCitylla viime viikolla ja monitoreilla pyöri mainosvideo jossa kerrottiin junan eduista henkilöautoon verrattuna. Mainoksessa kerrotiin että junassa voi työskennellä, jaloitella, levätä, syödä, lukea tai katsoa elokuvaa kannettavalla tietokoneella.

Kyllä Hämeenlinnan paikallisliikennettä liikennöivät bussiyhtiöt mielestäni kertovat ihan selkeästi eri lippuvaihtoehdoista nettisivuillaan. Kannattaa vilkaista Hameen Linjan ja Vekka Liikenteen nettisivuja.

Niinpä näyttää olevan. En vain osannut etsiä oikeasta paikasta.

Aihetta käsitellään uusimmassa Bussiammattilainen-lehdessä. Ongelmana on, että liikennöitsijöistä suurin osa on perheyrityksiä, joiden johdolla ei ole kaupallista koulutusta ja suhtautuminen mainontaan on luokkaa "mainontaan laitettu euro on hukkaan heitetty euro".

Kävin kirjastossa lukemassa tuon artikkelin. Muistan tv-mainoksen jossa ihmisiä haastateltiin ja heiltä kyseltiin mihin he ovat menossa. Jokainen käytti linja-autosta eri nimeä ja mainoksen lopussa sanottiin että linja-autolla on monta nimeä mutta seutulippu on aina seutulippu. Jos tuo mainos on jossakin tallella niin olisi kiva jos joku laittaisi sen esimerkiksi Youtubeen.

Tästä ketjusta voisi ehkä erottaa mainontaa käsittelevät viestit omaan ketjuunsa.
 
Takaisin
Ylös