Joukkoliikenneaiheisen kirjallisuuden saatavuus

Eilen Hämeenlinnan Kaupunkiuutisissa oli etusivulla joukkoliikenteen mainos. En muista aikaisemmin nähneeni Hämeenlinnan paikallisliikenteen mainosta missään.
Tänään tuli radiosta Tampereen joukkoliikenteen mainos, jossa informoitiin uudesta aikataulukirjasta ja Sinisten bussien matkassa-lehdestä.

Aiemmin muistan nähneeni Tampereen joukkoliikenteessä hyvän TV-mainoksen elokuussa 2000, kun Maikkari näytti 007-leffat putkeen ja TKL mainosti "Lupa matkustaa". Hauskinta oli kuitenkin linjan 7 hetkellinen muutos linjakilven perusteella linjaksi 007... :lol:
 
Yksi räikeimmistä vääristä mielikuvista on mielikuva joukkoliikenteen hinnasta. Pari päivää sitten jopa hyvä tuttuni selitti minulle, miten joukkoliikenne on kamalan kallista, kun edestakainen matka maksaa 4 euroa. Sitä en tiedä, olivatko hänen tietonsa omasta kokemuksesta vain taannoin mediassa julkaistusta eri kaupunkien joukkoliikenteen hintavertailusta, joka myös perustui kertalippuihin.

Paikallisliikenteen lipunhintoja pidetään yleisesti kalliina. Monet sanovat että 3,20 euroa kertalipusta (9km taksa) on paljon. Yleensä he eivät olleet kuulleetkaan bussikortista. Valtakunnallisella 44 matkan kortilla saa noin kolmasosan alennusta mutta luulen että suurin osa suomalaisista ei tiedä, että sellainen kortti on olemassa.

Matkahuolto voisi mainostaa valtakunnallisia lipputuotteita enemmän. Valtakunnallisia vuosilippuja voisi mainostaa vaikka televisiossa. Nyt kun kortteja voi ladata r-kioskeissa niin 22- ja 44-matkan kortteja pitäisi alkaa mainostamaan.
 
Matkahuolto voisi mainostaa valtakunnallisia lipputuotteita enemmän. Valtakunnallisia vuosilippuja voisi mainostaa vaikka televisiossa. Nyt kun kortteja voi ladata r-kioskeissa niin 22- ja 44-matkan kortteja pitäisi alkaa mainostamaan.

TV-mainokset ovat sen verran kalliita, ettei Matkahuollon markkinointibudjetti taitaisi kovin moneen esityskertaan riittää. Pääkaupunkiseudulla YTV kampanjoi jokin aika sitten elokuvateattereissa teemalla "käytä joukkoliikennettä ja rikastu". Harmi vaan, että yksityisellä puolella markkinointiin ei ole haluttu panostaa kovin suuria summia.
 
Takaisin
Ylös