Tällä foorumilla tulee esille mitä mielenkiintoisempia ideoita uusiksi joukkoliikennehankkeiksi. Useimmiten joku kekkaa kuinka kiva ois, jos tossa kulkis jonkin sortin rata. Mutta kuinka paljon tällaiset ajatukset liikahtavat nettikeskusteluista eteenpäin?
Välillä et joka kunnassa halutaan saada moottoritie Senaatintorilta siihen oman vanhan säästöpankin ja nykyisen Kulmakrouvin pihaan. Ilmastonmuutoskeskustelu on kuitenkin viime aikoina lisännyt kiinnostusta joukkoliikenteen kehittämiseen. Mitä vaikuttajia ja vaikutusmahdollisuuksia joukkoliikennehankkeen toteuttamiseen liittyy?
Suomessa ei varmaankaan kovin montaa paikkaa ole jossa esim. kalustotoimittajan kannattaisi hankkeiden kehittämistä lobata. Onko tahoja joilla olisi tarvetta henkilölle joka koittaa auttaa ja jouduttaa päätöksentekoa?
Tampereella kunnallinen hanke ei tunnu pääsevän käyntiin kinaamisen jatkuessa. Onko eri intressiryhmillä voimavaroja kunnalliseen päätöksentekoon vaikuttamiseen vai eletäänkö kunnissa vain insinöörien ja taloustieteilijöiden objektiivisiksi koettujen selvitysten varassa? Eipä vielä tarvi valtiota mielistellä kun ei oikein tiedetä halutaanko sitä ratikkaa vai ei. Onko tietoa millaista peliä Vantaa on pelannut valtakunnallisesti niin tärkeän hankkeensa läpiviemiseksi?
Uusia junaratoja on rakennettu ikävän vähän viime vuosikymmeninä. Lahden oikoradasta on hyötyä koko Itä-Suomelle Lahden ja Mäntsälän lisäksi. Mutta millä perusteilla rata vedettiin juuri Lahteen? Millaisilla panoksilla Suomen kehittyvät maakunnat koittavat ratarahoja alueilleen saada. HS kertoi Hämeenlinnan seudun kaavoittavan radanvartta lisäraiteen toivossa. Mietityttää onko joku budjettineuvotteluissa muistuttamassa tästä.
Onko jollakulla muuten tieto missä lymyäisi joukkoliikenteen käyttäjien autoliitto joka murahtaisi kun joukkoliikenteenkäyttäjän edut on uhattuna, hankkisi jäsenilleen pienet alennukset matkoista ja antaisi asiantuntijalausuntoja medialle?
Välillä et joka kunnassa halutaan saada moottoritie Senaatintorilta siihen oman vanhan säästöpankin ja nykyisen Kulmakrouvin pihaan. Ilmastonmuutoskeskustelu on kuitenkin viime aikoina lisännyt kiinnostusta joukkoliikenteen kehittämiseen. Mitä vaikuttajia ja vaikutusmahdollisuuksia joukkoliikennehankkeen toteuttamiseen liittyy?
Suomessa ei varmaankaan kovin montaa paikkaa ole jossa esim. kalustotoimittajan kannattaisi hankkeiden kehittämistä lobata. Onko tahoja joilla olisi tarvetta henkilölle joka koittaa auttaa ja jouduttaa päätöksentekoa?
Tampereella kunnallinen hanke ei tunnu pääsevän käyntiin kinaamisen jatkuessa. Onko eri intressiryhmillä voimavaroja kunnalliseen päätöksentekoon vaikuttamiseen vai eletäänkö kunnissa vain insinöörien ja taloustieteilijöiden objektiivisiksi koettujen selvitysten varassa? Eipä vielä tarvi valtiota mielistellä kun ei oikein tiedetä halutaanko sitä ratikkaa vai ei. Onko tietoa millaista peliä Vantaa on pelannut valtakunnallisesti niin tärkeän hankkeensa läpiviemiseksi?
Uusia junaratoja on rakennettu ikävän vähän viime vuosikymmeninä. Lahden oikoradasta on hyötyä koko Itä-Suomelle Lahden ja Mäntsälän lisäksi. Mutta millä perusteilla rata vedettiin juuri Lahteen? Millaisilla panoksilla Suomen kehittyvät maakunnat koittavat ratarahoja alueilleen saada. HS kertoi Hämeenlinnan seudun kaavoittavan radanvartta lisäraiteen toivossa. Mietityttää onko joku budjettineuvotteluissa muistuttamassa tästä.
Onko jollakulla muuten tieto missä lymyäisi joukkoliikenteen käyttäjien autoliitto joka murahtaisi kun joukkoliikenteenkäyttäjän edut on uhattuna, hankkisi jäsenilleen pienet alennukset matkoista ja antaisi asiantuntijalausuntoja medialle?