Mikko Laaksonen
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 2,789
Re: Autoliikenteen ja joukkoliikenteen suosimisesta
Turussa lähiörakentamisessa on osaksi tehty katuja, jolla usempia lähiöitä tai niiden osia "oksia" on yhdistetty toisiinsa nimenomaan joukkoliikenteen mahdollistamiseksi. Esimerkiksi Ylioppilaskylän molemmat puolet yhdistävä Inspehtorinkatu, Runosmäen eri puolet yhdistävä Majoitusmestarinkatu sekä Hepokullan Satakunnantiehen yhdistävä Varkkavuorenkatu rakenettiin jotta bussiyhteydet saatiin toteutettua, niitä ei alkuperäisissä suunnitelmissa ollut. Samoin on varmasti myös Tampereella ja Helsingissä joissakin kohteissa.
Keskeinen ratkaisu ongelmaan olisi muodostaa lähiöiden kävely- ja puistoalueiden sekä niiden välisten rakentamattomien alueiden tai moottoriväylien läpi kulkevia joukkoliikennereittejä. Tällainenhan on toteutettu mm. Kuopiossa Särkiniemen ja uuden Särkilahden lähiöiden välille järven yli.
Keskeinen tehtävä Turun ja Tampereen pikaraitiotiehankkeille olisi muodostaa tällaisia yhteyksiä eli muuttaa "puun oksasto" helminauhaksi.
Lisäksi olemme nyt Turussa keskustelleet joistakin vastaavista yhteyksistä busseja varten.
Tämä on juuri ongelman ytimeen. Ongelmana on se, että suurimmaksi osaksi lähiöt on kaavoitettu tukeutumaan moottoriväylään kuin puun oksat runkoon. Jos joukkoliikenne kulkee moottoriväylällä, se on liian kaukana, ja jos se kulkee oksiin, linjasto muodostuu monihaaraiseksi.kuukanko sanoi:Jäsentely tosiaan on se varsinainen ongelma. Harva tiiviys tulee seurauksena jäsentelystä, jossa etäisyyksistä tehdään pitkiä ja alueiden väliin jätetään isoja rakentamattomia alueita. Jos joukkoliikenteen halutaan kulkevan koko ajan maankäytön keskellä, pitää se sitten laittaa kiemurtelemaan hitaita reittejä pitkin, kun taas henkilöautot pääsevät rakentamattomien alueiden ohi nopeita väyliä pitkin.
Turussa lähiörakentamisessa on osaksi tehty katuja, jolla usempia lähiöitä tai niiden osia "oksia" on yhdistetty toisiinsa nimenomaan joukkoliikenteen mahdollistamiseksi. Esimerkiksi Ylioppilaskylän molemmat puolet yhdistävä Inspehtorinkatu, Runosmäen eri puolet yhdistävä Majoitusmestarinkatu sekä Hepokullan Satakunnantiehen yhdistävä Varkkavuorenkatu rakenettiin jotta bussiyhteydet saatiin toteutettua, niitä ei alkuperäisissä suunnitelmissa ollut. Samoin on varmasti myös Tampereella ja Helsingissä joissakin kohteissa.
Keskeinen ratkaisu ongelmaan olisi muodostaa lähiöiden kävely- ja puistoalueiden sekä niiden välisten rakentamattomien alueiden tai moottoriväylien läpi kulkevia joukkoliikennereittejä. Tällainenhan on toteutettu mm. Kuopiossa Särkiniemen ja uuden Särkilahden lähiöiden välille järven yli.
Keskeinen tehtävä Turun ja Tampereen pikaraitiotiehankkeille olisi muodostaa tällaisia yhteyksiä eli muuttaa "puun oksasto" helminauhaksi.
Lisäksi olemme nyt Turussa keskustelleet joistakin vastaavista yhteyksistä busseja varten.