- Liittynyt
- 22 Lokakuu 2005
- Viestit
- 3,376
Nyt on uusi PSA ja Joukkoliikennelaki voimassa siis. Finlexissä JLL: http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2009/20090869
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Esityksessä ehdotetaan joukkoliikennelakia muutettavaksi siten, että Tampereen seudulla linja-autoliikenteen ja kevyen raideliikenteen toimivaltaisena viranomaisena toimisi Tampereen kaupunki. Tampereen kaupungin toimivalta-alueeseen kuuluisivat sen oman alueen ohella Kangasalan, Lempäälän, Nokian, Oriveden, Pirkkalan, Vesilahden ja Ylöjärven kuntien alueet. Muutoksen tarkoituksena on tukea seudullista kehittymistä ja luoda edellytyksiä joukkoliikenteen palvelutason parantamiselle.
Ei. Vastuukuntamalli on ihan yleinen tapa järjestää kuntien palvelut yhdessä. Toinen yleinen malli on byrokraattisen kuntayhtymä-oikeushenkilön perustaminen.Asiaa riittävän hyvin tuntematta, tulee väistämättä mieleen, että eikö tämä ole suomalaisessa hallintoperinteessä aika epätyypillinen ratkaisu, että yksi kunta on toimivaltainen viranomainen jossain asiassa toisen kunnan alueella?
Niin siis Tampereellahan on puolet lautakunnan äänistä, samoin kuin Helsingillä Hösselissä. Mutta Tampereen kaupungin johtosääntöä muutetaan niin, ettei kh tai kv voi ottaa JOLILA:n päätöksiä käsiteltäväkseen, muuten kuin laillisuusvalvonnan takia.Ratkaisu saattaa olla ihan hyväkin, mutta olisin odottanut ennemmin jotain HSL:n tapaisen yhteistyöviranomaisen pakkoperustamista. Tuolla laillahan tamperelaiset voivat periaatteessa päättää, miten Ylöjärven sisäinen joukkoliikenne hoidetaan.
Edit: lain tekstinkin luettuani: onhan siellä toki edustus muillakin kunnilla, mutta keskuskunnan organisaatioon kuuluvassa lautakunnassa, jonka päätökset ovat sitten alisteisia keskuskunnan demokraattisesti valituille elimille.
Kyllä. Joukkoliikennelaki on kirjoitettu siten, että käytännössä kukaan ei voi pakottaa VR-Yhtymää ajamaan paikallisjunaliikennettä. Ei edes rahalla.Tarvitaanko uusi lainmuutos sitten, kun Tampere haluaa lähijunia? Hmph.
Jotenkin tuntuu todella kankealta, että aina täytyy muuttaa lakia, kun halutaan lisätä toimivaltaisia viranomaisia. Täytyykö lakia muuttaa taas, jos jokin yllämainituista kunnista liittyy toiseen kuntaan? Eikö asiaa voisi kirjoittaa lakiin yleisemmällä tasolla?Esityksessä ehdotetaan joukkoliikennelakia muutettavaksi siten, että Tampereen seudulla linja-autoliikenteen ja kevyen raideliikenteen toimivaltaisena viranomaisena toimisi Tampereen kaupunki. Tampereen kaupungin toimivalta-alueeseen kuuluisivat sen oman alueen ohella Kangasalan, Lempäälän, Nokian, Oriveden, Pirkkalan, Vesilahden ja Ylöjärven kuntien alueet. Muutoksen tarkoituksena on tukea seudullista kehittymistä ja luoda edellytyksiä joukkoliikenteen palvelutason parantamiselle.
Kyllä. Joukkoliikennelaki on kirjoitettu siten, että käytännössä kukaan ei voi pakottaa VR-Yhtymää ajamaan paikallisjunaliikennettä. Ei edes rahalla.
Toisaalta vastavuoiroisesti voi joku perustaa Savoyn viereen pizzapuljun, mutta VRn kanssa on paha kilpailla kun laki kieltää. Tämä minusta on isompi ongelma ja tähän toivottavasti tulee myös muutos. [...] Sen sijaan kilpailua rataverkolle tai ainakin kilpailun mahdollisuus tarvitaan.
Johtopäätös: lähiliikenteen mahdottomuus muualla kuin Helsingin seudulla on haluttu lainsäädännöllisesti betonoida ikuisiksi ajoiksi ei yhdellä säädöksellä vaan peräti kahdella erillisellä säädöksellä, jotka säätelevät toisaalta kysyntää ja toisaalta tarjontaa.
Nimittäin minkään viranomaisen ei tule määrätä mitä jonkun firman tulisi tehdä ja mitä ei. Tietysti tietyt säädökset pitää olla, mutta ne tulee olla kaikille alan yrityksille yhtäläiset. Näin tulisi toimia myöskin rautateillä. Myös nykyisin vallitsevassa tilanteessa jossa VR on täysin yhteiskunnan omistama yritys.