- Liittynyt
- 14 Heinäkuu 2005
- Viestit
- 5,978
Joukkoliikennefoorumilla ollaan, joten jos asiaa katsotaan joukkoliikenteen näkökulmasta, niin silloin löytyy RKP:n intressi Hangon sähköille. Jos katsotaan asiaa myös tavaraliikenteen näkökulmasta, Hangon sähköt pitäisi olla kaikkien paitsi dieselveturikauppiaiden kannattama asia.
Näin on. Kemi-Tornio (-Haaparanta) on niin lyhyt väli että sekin kannattaisi sähköistää koska sinne on myös haluttu henkilöliikennettä rajan yli Ruotsiin. Ruotsin puolella on jo sähköt. (tällaista yhteisskandinaavista hanketta voisi jopa RKP tukea ) Kolari sennsijaan voi odottaa sitä että rata jatketaan Tromssaan.
---------- Viestit yhdistetty klo 16:54 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 16:36 ----------
Ennen 2015 vaaleja ajattelin, että tämä on se yksi juttu jonka Rkp saa vastineeksi siitä, että tulevat jeesmieheksi hallitukseen. Mutta joutuivatkin oppositioon. Nyt on tilanne sikäli muuttunut, että Vaasan sairaalapäivystys taitaa ajaa tämän ohi ja on todennäköisesti Rkp:n jeesmieshinta tällä kertaa. Hanko 2023?
Itse asiassa kun nykyhallitus muodostettiin olin aluksi iloinen siitä että liikennneminiteriksi nimitettiin saksan ja ruotsin kielellä sivistyneen naisen ruuhka-Suomesta. Ilo jäi lyhytaikaiseksi kun Rantaradan uskolliset matkustajat menettivät sekä lähijunat Karjaalle että Turun junien pysähdykset Kirkkonummella ja Espoossa.
Hangon radan sähköistys on itse asiassa edellytys sille että "Tunnin Juna" Helsingistä Turkuun saisi länsi-uusmaalaisilta minkäänlaisen hyväksynnän. Ilman sähköjä loppuu nimittäin koko matkustajaliikenne Karjaalle, Tammisaareen ja Hankoon jos Turun junat eivät kuljekaan enää Karjaan kautta.
t. Rainer