Joukkoliikenteen kehitysnäkymät vaalituloksen valossa

Jos Turun junat saataisiin pois taajamajunaliikennettä häiritsemästä (eli oikorata toteutetuksi mahdollisimman pian), voisi aamuvarhaisesta iltamyöhään jopa tunnin välein kulkeva Helsingin ja Tammisaaren välinen vuoro toteutua, ja tarpeellinen määrä näistä (5-7 junaa päivässä) jatkaisi sitten Hankoon. Raaseporihan on pääkaupunkiseudun työssäkäyntialuetta, ja nykyään junien käyttöä rajoittaa ennen kaikkea surkea tarjonta. Ja osaltaan myös se, että suurimmalle osalle pendelöitsijöistä tulee pakollinen vaihto Karjaalla.
Inkoo voisi tosiaan tässä visiossa herätä henkilöliikennepaikkana henkiin -tosin ei Inkoon aseman vaan Tähtelän kohdalla. Näin siis, mikäli siis olisi halua järjestää liityntäkuljetuksia. Inkoon asemahan sijaitsee pääkaupunkiseudun suuntaan kulkijoiden kannalta muutaman ratkaisevan kilometrin väärään suuntaan, mutta Tähtelä olisi edes jossain määrin "matkan varrella".
 
Tunnin junan toteutuessa näkisin luonnollisena taajamajunaliikenteen syntymisen Karjaalta myös Hyvinkäälle ja Saloon. Karjaan ja Hyvinkään välillä kysyntää olisi liityntänä Turun juniin, ja ehkä nämä junat voisi ajaa suorina Lahteen asti, tarjoten monia vaihdottomia ja varsinkin yhden ainoan vaihdon yhteyksiä nykyistä laajemmin.

Myös taajamajunat ELSA-rataa Helsingistä Lohjan kautta Karjaalle toisivat aivan uuden suoran yhteyden Helsinkiin. Aikoinaankin junayhteys pääkaupunkiin on käsittääkseni ollut aina vaihdollinen Karjaalla tai Hyvinkäällä.
 
Myös taajamajunat ELSA-rataa Helsingistä Lohjan kautta Karjaalle toisivat aivan uuden suoran yhteyden Helsinkiin. Aikoinaankin junayhteys pääkaupunkiin on käsittääkseni ollut aina vaihdollinen Karjaalla tai Hyvinkäällä.
Karjaan eteläpuolelta on ollut suoria junia Helsinkiin, tosin kaiken kaikkiaan sangen vähän. Itse muistan pyhäillan junaparin Hanko - Helsinki - Hanko. Karjaan ja Helsingin välillä junaparin numero oli 398 / 399, 1980-luvulla muistaisin osuudella Karjaa - Hanko ajetun myös numerolla 400 tämän 399:n jatkona. Tätä 398 / 399:ää on ilmeisesti ajettu vielä 1990-luvullakin, jonakin kautena jopa niin, että 399 on ollut "vain" tyhjävaunujuna Helsingistä Karjaalle (kalustonsiirto).

Mutta jos Aulis edellä viittasi Lohjan yhteyteen, niin sieltä ei liene vuosikymmeniin ollut muita kuin vaihdollisia yhteyksiä Helsinkiin. Ja vaihdollisetkin poistuivat jo syyskuussa 1983.

EDIT:

Muoks: 398 / 399 (joka kulki siis dielselvetoisena Dv12:n voimin) liikennöi vielä vuonna 1996, viimeisen kerran 11.8. tuona vuonna. 398 Hangosta Helsinkiin ja 399 Helsingistä Karjaalle. Helsinki - Hanko -yhteys suorana (tässä suunnassa) oli päättynyt jo joskus aiemmin, mahdollisesti 1980-luvun lopulla.
 
Viimeksi muokattu:
Pääradan kehittämisen suunnittelu on ainoa kaupunkien välisen liikenteen hanke, mutta sille myönnettiin vain 11 miljoonaa pelkkään suunnitteluun eikä vielä mitään tekemiseen. Väylävirastolta olisi kyllä ollut tarjolla esim. Pasila - Riihimäki -hankkeen 2. vaihe, jonka ratasuunnitelmasta on jo hyväksytty Kytömaa - Ainola -osuus ja Ainola - Riihimäki hyväksytään myöhemmin tänä vuonna.

Voitko Sinä kuukanko vaikuttaa siihen että joku arvovaltaisen (esim. HSL, Hkl, tai poliitikon) nimissä lähetettäisiin sähköposti uudelle liikenneministerille ja valtiovarainministeri sekä kyseisten valikuntien jäsenet että huomattaisiin että voidaa jo aloittaa korjaaminen maastossa näillä tärkeillä osuuksilla Riihimäen eteläpuolella?
Pääradan liikenne ei ole vähenemässä, joten kuokka maahan mieluusti jo vuonna 2020 aikana !
 
Voitko Sinä kuukanko vaikuttaa siihen että joku arvovaltaisen (esim. HSL, Hkl, tai poliitikon) nimissä lähetettäisiin sähköposti uudelle liikenneministerille ja valtiovarainministeri sekä kyseisten valikuntien jäsenet että huomattaisiin että voidaa jo aloittaa korjaaminen maastossa näillä tärkeillä osuuksilla Riihimäen eteläpuolella?

Ei ole mun intresseissä lähteä lobbaamaan pääradan parannusta, ja vaikka olisikin, niin mun ääneni olisi ihan hyttysen ininää. Isot liikennehankkeet ovat kuumaa poliittista kauppatavaraa, ja pitää oikeasti olla isojen poikien ja tyttöjen tuttu, että saa hankkeensa läpi. Kaikenlaisia karvalakkilähetystöjähän ramppaa kyllä lobbaamassa oman alueensa hankkeita, mikä vain lisää poliitikkojen immuniteettia lobbaukselle.
 
Takaisin
Ylös