339-DF
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 8 Elokuu 2005
- Viestit
- 8,443
HSL:n vuosikertomus väittää raitiovaunun matkustajakilometrin hinnan isommaksi kuin bussin. https://vuosikertomus.hsl.fi
Voi hyvin olla, että HSL-alueella on nyt näin, mutta mikään luonnonlaki se ei missään tapauksessa ole siten, että se pätisi muualla taikka täälläkään tulevaisuudessa. Minulle tulee mieleen, että HKL on kunnallinen, bussifirmat yksityisiä. Siellä on varmasti eroja tehokkuudessa, lomien määrässä, sairauslomien määrässä jne. HKL:llä lie myös jotain vanhoja eläkevastuita, jotka painavat. HKL tehostaa kovasti työvuorosuunnittelua, kuten olemme saaneet lehdistä lukea. Sieltä kertyy varmasti merkittäviä säästöjä jatkossa.
Toisaalta huhu kertoo, että Tampereen kuljettajien TES (eli valtakunnallinen ratikka-TES) on työn alla ja lähtökohtana on VR-TES, mikä merkinnee HKL:ää korkeampia kuluja.