Kaipa sitä moni jaksaisi kävellä. Juuri luin Raitio-lehdestä, kuinka Pasilan puutalo-alueelta ajettiin kilometrin mittaista liityntäratikkaa, ettei tarvitsisi kävellä. Taidettiinpa samaa hommaa jatkaa sitten bussilla myöhemmin. Ihmeellisiä laiskureita pasilalaiset olivatkin, ja outo liikennelaitos, joka ei tajunnut hyötyliikunnan päälle vaan vielä osaltaan auttoikin laiskistumisessa.
Samalla tapaa vaikkapa Linjojen ratikkaliikenteen palauttaminen palvelisi vain laiskimuksia, kyllä sieltä jaksaa kävellä, useimmat vaikkapa koko matkan keskustaan. Revittäköön kiskot sieltä pois pikaisesti, ettei niin hullu ajatus enää edes pääse esille.
Kävelen itsekin usein, vaikka vaihtokin olisi mahdollinen. Kuitenkin lyhyet vaihtomatkat paikkaavat linjaston puutteita. Kun suoraa linjaa ei ole, on sinänsä hyväksyttävää vaihtaa vain parinkin pysäkin matkan tähden. Valitkoon jokainen itse, haluaako hyötyliikuntaa työmatkansa yhteydessä.
Eivät verkossa olevat aikataulut korvaa hyvää paperista aikataulua. Väliajat siis esiin ja kartta samaan aikatauluesitteeseen. Lisäksi pitäisi niille väleille, joilla yhteenlaskettuna Jouko-linjat tarjoavat hyvän liikenteen, tehdä erikseen ainakin pysäkeille yhdistelmät. Vaikkapa Lassilassa pitäisi pysäkillä nähdä, koska Joukolla pääsee Prismaan ja Prisman edessä vastaavasti tulisi olla aikatauluyhdistelmä, josta paluumatkan aikataulun saisi selville. Eräillä väleillä nimittäin Joukot todella tarjoavat ihan tavalliseen bussiliikenteeseen verrattavissa olevan palvelun.
Verkossakaan sitäpaitsi ei mielestäni ole kunnollista Jouko-aikataulua väliaikoineen. Siis sellaista, josta näkee, koska Jouko on Pajamäen päätepysäkillä ja josta käy ilmi, koska siihen noustuaan on Prismalla. Osa uusista kaupunginosalinjoista kiertelee niin paljon, ettei pitkän matkan tekemenen niillä ole mielekästä. Siksi pitäisi lähdön lisäksi myös tuloaika nähdä helposti. Koitin huvikseni katsoa linjaoppaasta, kuinka Jouko kulkee. Sinnehän se informaatio hukkuu Pitäjänmäen aseman aikatauluyhdistelmään näppärästi. Reittiopas puolestaan tarjoaa Pitäjänmäestä Pajamäkeen kävelylähtöjä minuutin välein. Jotta sillä löytäisi nopeamman Jouko-yhteyden, saa kyllä hetken siirrellä lähtöaikaa myöhemmäksi. Selkeän aikataulun avulla myös sellainen matkustaja, joka palvelulinjaa ei tarvitse, onnistuisi erottamaan Jouko-palvelusta sen tarjonnan, joka palvelee sujuvasti kaikkia riittävän nopeasti.
On vaan valitettavan tyypillistä pääkaupunkiseudun liikenteessä tuo, että jotain uutta luodaan suuren rummutuksen säestämänä, mutta toteutus jää puolitiehen. Eipä tuon tiedotuksen parantaminen lopulta olisi kauhean suuri työ.