- Liittynyt
- 19 Syyskuu 2007
- Viestit
- 841
Vs: Junahavaintoja tammi - kesäkuu 2008
Kirjoitanpa havaintoja Hangon radalta, kun en muista sieltä kerrotun juuri muuta kuin kuljettajarahastuskokeilua.
Havainnot ovat eiliseltä eli perjantailta. Matkustin kello 13.10 vuorolla Karjaalta Tammisaareen, sieltä 15.23 Hankoon ja Hangosta 18.10 Karjaalle. Liikennöinti tapahtui kaksivaunuisella kiskobussijunalla. Hangonpuoleinen vaunu oli 4408 ja toinen oli 4416. Tämä sillä varauksella, että vaunuja ei vaihdettu kesken tarkkailun, koska en joka välissä tarkistanut vaunujen numeroita. Liikennöinti oli täsmällistä, jopa minuutintarkkaa, eli täsmällisyys oli 100% joka pysähdyspaikalla eikä vain pääteasemalla, toleranssina alle yksi minuutti.
Jos pitää paikkansa, että kiskobussien huolto tapahtuu keskitetysti Pieksämäellä, niin siinä kertyy siirtoajoa aika lailla ja huoltomatkan ajaksi tarvitaan varakalustoa. Tosin en tiedä, kuinka usein Hangon kiskobussi joutuu käymään Pieksämäellä.
Tammisaaressa on vielä jonkin aikaa lipunmyyntiä, muttei eilen arkipyhänä. Odotustila ei ollut auki. Sen sijaan Hangossa ei ole enää lipunmyyntiä, mutta odotussali oli eilenkin auki. Aikataulussaan pysyessään juna pysähtyy Hangossa vähintään 20 minuuttia, minkä luulisin vähentävän odotustilan tarvetta. Hangon erikoisesta maantieteellisestä sijainnista arvelen seuraavan, että linja-autosta junaan (tai päinvastoin) vaihtavia ei juurikaan ole. Hankoon junalla saapuvat eivät jatkane rautatieasemalta kovinkaan monen kilometrin päähän eivätkä tule asemalle kaukaa junaan aikoessaan. Tästä huolimatta Hangossa näytti olevan "matkakeskus": Matkahuollon toimipaikka oli rautatieasemarakennuksessa. Jos juna on selvästi myöhässä ja jos sää on huono, niin odotussali voi olla hyvinkin tarpeellinen. Odotustila on tietysti hyvä olemassa kaiken varalta, vaikka siitä kustannuksia aiheutuukin. Karjaan asemalla näytti olevan ravintolakin.
Matkustajia oli jonkin verran. Vain Dragsvikin ja Skogbyn pysähdyspaikoilla ei havaittu yhtään matkustajaa kumpaankaan suuntaan.
Kiskobussin ohjaamon ovessa on ikkuna, joka houkuttelee havainnointiin. Lienee ollut nopeusmittari, jonka suurikokoiset numerot näyttivät ajon aikana lukemaa 110. Eiköhän matkustamon valaistus haittaa ikkunan läpi. Vanhoissa lättähattu-kiskoautoissa oli ohjaamon ja matkustamon välisessä ikkunassa alasvedettävä rullaverho, jonka läpi ei näkynyt.
OT: suuren ketjun pitseria oli Tammisaaressa pitkäperjantaina kiinni, mutta Hangossa saman standardin pitsaa paistettiin.
Kirjoitanpa havaintoja Hangon radalta, kun en muista sieltä kerrotun juuri muuta kuin kuljettajarahastuskokeilua.
Havainnot ovat eiliseltä eli perjantailta. Matkustin kello 13.10 vuorolla Karjaalta Tammisaareen, sieltä 15.23 Hankoon ja Hangosta 18.10 Karjaalle. Liikennöinti tapahtui kaksivaunuisella kiskobussijunalla. Hangonpuoleinen vaunu oli 4408 ja toinen oli 4416. Tämä sillä varauksella, että vaunuja ei vaihdettu kesken tarkkailun, koska en joka välissä tarkistanut vaunujen numeroita. Liikennöinti oli täsmällistä, jopa minuutintarkkaa, eli täsmällisyys oli 100% joka pysähdyspaikalla eikä vain pääteasemalla, toleranssina alle yksi minuutti.
Jos pitää paikkansa, että kiskobussien huolto tapahtuu keskitetysti Pieksämäellä, niin siinä kertyy siirtoajoa aika lailla ja huoltomatkan ajaksi tarvitaan varakalustoa. Tosin en tiedä, kuinka usein Hangon kiskobussi joutuu käymään Pieksämäellä.
Tammisaaressa on vielä jonkin aikaa lipunmyyntiä, muttei eilen arkipyhänä. Odotustila ei ollut auki. Sen sijaan Hangossa ei ole enää lipunmyyntiä, mutta odotussali oli eilenkin auki. Aikataulussaan pysyessään juna pysähtyy Hangossa vähintään 20 minuuttia, minkä luulisin vähentävän odotustilan tarvetta. Hangon erikoisesta maantieteellisestä sijainnista arvelen seuraavan, että linja-autosta junaan (tai päinvastoin) vaihtavia ei juurikaan ole. Hankoon junalla saapuvat eivät jatkane rautatieasemalta kovinkaan monen kilometrin päähän eivätkä tule asemalle kaukaa junaan aikoessaan. Tästä huolimatta Hangossa näytti olevan "matkakeskus": Matkahuollon toimipaikka oli rautatieasemarakennuksessa. Jos juna on selvästi myöhässä ja jos sää on huono, niin odotussali voi olla hyvinkin tarpeellinen. Odotustila on tietysti hyvä olemassa kaiken varalta, vaikka siitä kustannuksia aiheutuukin. Karjaan asemalla näytti olevan ravintolakin.
Matkustajia oli jonkin verran. Vain Dragsvikin ja Skogbyn pysähdyspaikoilla ei havaittu yhtään matkustajaa kumpaankaan suuntaan.
Kiskobussin ohjaamon ovessa on ikkuna, joka houkuttelee havainnointiin. Lienee ollut nopeusmittari, jonka suurikokoiset numerot näyttivät ajon aikana lukemaa 110. Eiköhän matkustamon valaistus haittaa ikkunan läpi. Vanhoissa lättähattu-kiskoautoissa oli ohjaamon ja matkustamon välisessä ikkunassa alasvedettävä rullaverho, jonka läpi ei näkynyt.
OT: suuren ketjun pitseria oli Tammisaaressa pitkäperjantaina kiinni, mutta Hangossa saman standardin pitsaa paistettiin.