Junassa P703 Kajaani-Rovaniemi ei ollut tänään ravintolavaunua, vaikka aikataulu niin lupaa. Kontiomäellä asemaravintola ei ole auki tiistaisin. Jos ravintolavaunu puuttuu pysyvästi, niin arvaan, että Kontiomäen ainoan ruokakaupan "tonnikalapastasalaatin" menekki kasvaa.
Kontiomäellä odotushuone näyttää olevan kiinni pysyväisen luonteisesti. Mainitun junan lähtöaika Kontiomäeltä on 15.29. Yhteysbussi Suomussalmelta saapuu jo 14.10. Kun ilmat tästä viilentyvät, tiistaimatkustajat etsivät muuta kyytiä. Tämä puolestaan vähentää "tonnikalapastasalaatin" menekkiä. Kun siihen vaikuttaa vastakkaissuuntaisia muuttujia, on vaikea arvioida, mikä on kokonaisvaikutus.:icon_frown:
Mainitussa junassa on ainakin näin tiistaisin ensimmäisenä vaununa vankivaunu, joka ei ole aivan tavallisimpia matkustajavaunuja. Itsekään en ole sellaisessa matkustanut (vielä?:biggrin
. Vaalan asemalla oli tänään Pelson vankilan auto merkkiä Man (TFU-473). Toisinaan vankivaunun vierellä on nähty pienempää autoa, joka muistikuvan mukaan oli VW Transporter. Oulun asemalla vankilan bussi oli Mersu CCE-652.
Suomen juna- ja raitiovaunukuvasto FMP/96 (ISBN 91-7266-133-x) kertoo, että vankivaunut ovat tunnuksella Nom ja numeroilla 11001-11004. Valmet on valmistanut ne 1983-1984 ja niissä on 30+3 paikkaa.
Rautatie ylittää Vaalassa Oulujoen. Olikohan sillalla jotain remonttia, kun nopeusrajoitus näytti olevan 30 km/h? Muhosjoen sillallakin oli jotain tekeillä, kun siellä oli nopeus rajoitettu 50 km/h.
Oulussa junana S60 Oulu-Helsinki oli lähdössä IC-kalustoa. Yksikerroksisen IC-vaunun kylkinäyttö kertoi, että kyseessä oli IC2 60!:lol: Jos pendolinovuoro ajetaan IC-kalustolla, onko matkustajalla oikeus hinnanalennukseen tai maksetun hinnan osittaiseen palautukseen?