Kiitos tiedosta. Venäläisiä lähteitä katsomalla paljastuu, että alkuvuodesta 2010 VL82M-vetureista vain yksi ainoa oli käyttökunnossa, ja sekin on sittemmin viety Volhovstroihin korjaukseen. Epäilemättä veturin korjaus on haluttu ajoittaa ratatöiden mukaan. Kirjoilla pitäisi olla viimeisimpien tietojen mukaan neljä VL82M-veturia (028,065,069,070) ja kaksi VL82-veturia (006,018). Ilmeisesti VL82 006 kunnostettiin viime syksynä takaisin ajoon nimenomaan Vainikkalan liikennettä varten, mutta tämä vanhempi sarja syystä tai toisesta katsottiin mainittuun liikenteeseen sopimattomaksi ja siirrettiin toisaalle. Koko EP10-sarja puolestaan, Vainikkalasta tuttu Vuoksa-veturi mukaan lukien, on ja tulee olemaan käytössä Moskovan ja Adlerin välisessä matkustajaliikenteessä. Näin ollen Vainikkalasta rajan yli liikkunee lähivuosina sähkövoimalla ainoastaan VL82M-vetureita ja Sm6-moottorijunia.
Kaukaisempi tulevaisuus onkin sitten vaikeampi ennustaa. Viime viikolla RZD on tilannut peräti 200 kpl sarjan EP20 kaksijärjestelmävetureita. VL82(M)-kalusto saattaa siten olla lähellä elinkaarensa loppua, vaikka jokunen veturi Vainikkalan liikenteeseen vielä palautettaisiinkin.