Junahavaintoja 2011

Vauhtia oli kuskilla 120kmh/max vauhti jonka huomasi kun juna heilui ja hytkyi ja kiihtyi nopeammin ja jarrutti jyrkemmin (2 yksikköinen, Sm1 vetävänä ja Sm2 perässä).
Olen kylläkin vähän maalta, mutta minä en ymmärrä miten huippunopeuden käyttö vaikuttaa Sm:n kiihtyvyyteen:) Ja toisaalta 120km/h , jos siis kyseessä Sm1-2 N-juna, ei juurikaan päästellä kuin Puksu-Ogeli-välillä Hesaan mennessä Tiksin jälkeen.
 
Olen kylläkin vähän maalta, mutta minä en ymmärrä miten huippunopeuden käyttö vaikuttaa Sm:n kiihtyvyyteen:) Ja toisaalta 120km/h , jos siis kyseessä Sm1-2 N-juna, ei juurikaan päästellä kuin Puksu-Ogeli-välillä Hesaan mennessä Tiksin jälkeen.

Kyllä se nopeammin kiihtyi kun mitä normaalisti, ja ajoi nopeammin, siitä olen ihan sata prosenttisen varma älypuhelimeni GPS:n perusteella :) 120kmh/h oli mittarissa melkein kaikilla väleillä lukuunottamatta Malmi-Pukinmäki jolloin ehdittiin kiihdyttää vain 100km/h:n ja Pasila-Helsinki jossa on muutenkin nopeusrajoitukset. Syynä tähän nopeampaan ajamiseen oli varmaan se että juna oli reilusti myöhässä. Kyllä sitä on ennenkin nähty että kovempaan ajellaan jos ollaan myöhässä.

Niin ja tuosta kiihtyvyydestä, kyllä minä huomaan eron kiihtyvyydessä. Kyllähän junissa niinkuin autoissakin pystyy säätämään kuinka nopeasti juna kiihtyy, vai olenko muka täysin väärässä?
 
Kyllä se nopeammin kiihtyi kun mitä normaalisti, ja ajoi nopeammin, siitä olen ihan sata prosenttisen varma älypuhelimeni GPS:n perusteella :) 120kmh/h oli mittarissa melkein kaikilla väleillä lukuunottamatta Malmi-Pukinmäki jolloin ehdittiin kiihdyttää vain 100km/h:n ja Pasila-Helsinki jossa on muutenkin nopeusrajoitukset.

Minä taas olen sataprosenttisen varma omakohtaisen kokemuksen perusteella, että Sm1/2-kalustoisella N-junalla 120 km/h on mahdollista saavuttaa vain väleillä Oulunkylä-Pukinmäki ja Korso-Savio. Rekola-Korsokin on ehkä mahdollinen, mutta vain Helsingin suuntaan (alamäki). Samoin Kerava-Savio ehkä.

Sm1/2-kalustolla kiihdytetään normaalistikin maksimikiihdytyksellä, ei se sen nopeammin kiihdy kuin mitä päivittäin jokainen voi kokea.
 
Minä taas olen sataprosenttisen varma omakohtaisen kokemuksen perusteella, että Sm1/2-kalustoisella N-junalla 120 km/h on mahdollista saavuttaa vain väleillä Oulunkylä-Pukinmäki ja Korso-Savio. Rekola-Korsokin on ehkä mahdollinen, mutta vain Helsingin suuntaan (alamäki). Samoin Kerava-Savio ehkä.

Sm1/2-kalustolla kiihdytetään normaalistikin maksimikiihdytyksellä, ei se sen nopeammin kiihdy kuin mitä päivittäin jokainen voi kokea.

Eli väität että valehtelen tai että GPS näyttää monta kymmentä kilometrituntinopeutta pieleen? Se olisikin jo maailman mullistus noin suuri ero. Kyllä itse huomaan jos juna ajaa nopeammin jonkun välin kuin normaalisti, etenkin kun N-junalla teen monta matkaa päivässä. Kuljettaja jarrutti myös ihan viime tipassa eli ei niinkuin yleensä aletaan jarruttaa ajoissa vaan niin että ehti juuri pysähtyä asemalle, Malmilla meni reilusti jopa pysähtymismerkin ohitse (reilusti sillan alle). Tuntui kyyti myös ihan erilaiselta kuin normaalisti ajettaessa. Voit itse ottaa selvää ja haastatella vaikka ko. kuljettajaa miten ajoi vajaassa 3minuutissa Tikkurila-Tapanila välin mittarissa 120km/h. Ja tuo on pyöristetty luku, saattoi olla 115km/h tai 111 ja vaikkapa hätänumero 112km/h mutta kuitenkin ajoi selvästi normaalia kovempaan.

Ja perustele tuo "ainoastaan väleille se ja se"? Sm1/Sm2 kalusto kiihtyy niin hitaasti että noilla etäisyyksillä ei pystytä kiihdyttämään niin kovaan vauhtii? Vähän epäilen tuota kommenttia, vaikka ymmärtääkseni junankuljettaja oletkin.
 
Eli väität että valehtelen tai että GPS näyttää monta kymmentä kilometrituntinopeutta pieleen? Se olisikin jo maailman mullistus noin suuri ero.

En muutakaan selitystä keksi. Kalusto ei tuohon nopeuteen (120 km/h) pysty kuin muutamalla pysäkinvälillä.

Voit itse ottaa selvää ja haastatella vaikka ko. kuljettajaa miten ajoi vajaassa 3minuutissa Tikkurila-Tapanila välin mittarissa 120km/h.

No tuohan nyt onnistuu helpostikin. Pitää vain jättää Puistolan pysähdys välistä. ;)

Ja perustele tuo "ainoastaan väleille se ja se"? Sm1/Sm2 kalusto kiihtyy niin hitaasti että noilla etäisyyksillä ei pystytä kiihdyttämään niin kovaan vauhtii?

Kyllä, juuri näin.
 
Niin ja tuosta kiihtyvyydestä, kyllä minä huomaan eron kiihtyvyydessä. Kyllähän junissa niinkuin autoissakin pystyy säätämään kuinka nopeasti juna kiihtyy, vai olenko muka täysin väärässä?
Kiihtyvyyteen vaikuttaa tiettyjä asioita kuten kiihdytettävän liikennevälineen massa (kuormitus on lomapäivänä voinut olla murto-osa verrattuna todelliseen ruuhkapäivään), moottori(e)n suorituskyky (Sm-junissa tuo voi ehkä vähän vaihdella yksilöiden välillä korkean iän takia) ja kitka (jos on liukasta, niin kiihdyttäminen(kin) on vaivalloista.

Mutta kuten tlajunen kertoi, 120:n saavuttaminen kaupunkiratojen lyhyillä asemaväleillä on varsin kova tavoite, jokseenkin mahdoton Sm1-2 -junilla. Minulle tutuilla A- ja M-reiteillä tuo onnistuu ehkä juuri ja juuri Huopalahden ja Ilmalan välillä, tiukkaa saattaa tehdä sielläkin.

Keskusteluista yleensäkin: en näe niin kovin hedelmällisenä, että kaikkien viestien kaikkiin sanoihin takerrutaan ylitosikkomaisesti. Kullakin keskustelijalla on oma tyylinsä esittää asioita, kuvailla omia havaintojaan jne. On ihan selvää, että osa täällä kerrotuista jutuista ei ihan sanatarkasti ottaen voi olla totta. Ei taida olla kaikki baarissa kuultukaan, eikä kaikkea voi eikä varmaan ole tarpeen aina edes yrittää korjata... Eipäs - juupas -kinaaminen koululainen vs. aikuinen ammattilainen johtaa herkästi sellaiseen julkisuuteen, jota en tälle alalle erityisemmin kaipaa.
 
olen ihan sata prosenttisen varma älypuhelimeni GPS:n perusteella

Mittausvirhe on hyvin todennäköinen, etenkin junan sisäpuolella istuttaessa. Oman laitteeni tarkkuus auton kojelaudalla on yleensä 3 metriä. Taivasalla peltoaukealla voi olla jopa 2 metriä. Junan ikkunalaudalla tarkkuus on parhaimmillaan ollut n. 8-9 metriä, kiitos turvalasien.
 
Mittausvirhe on hyvin todennäköinen,

Mittavirheestä on myös omakohtainen havainto; taannoin motarin rampilla kiihdytettäessä kepsi näytti hetkellisesti 141 km/h vaikka auton nopeus ei taatusti ollut kuin n. 110km/h. Joku sitä masiinaa häiritsi, en tiedä mikä. Laite on ns. yleisesti tarkkana pidettyä mallia.
 
Takaisin
Ylös