Junahavaintoja 2011

Maanantai 07.02.2011:
Ic2 177:n kokoonpano muodostui tänään Sr1:stä sekä sinisistä matkustajavaunuista.
 
10.1.

Tänään on taas pompotettu matkustajia oikein kunnolla pääradan lähiliikenteessä.

K-juna Helsingistä klo 9:21 lähti normaalisti, samoin K-juna 9:31.
Seuraava K-juna klo 9:51 peruttu, ensiksi matkustajat käskettiin siirtymään toiselle laiturille, sen jälkeen taas toiselle, sen jälkeen vielä kolmannelle laiturille joka jälkeen kuulutetaan että 9:51 sekä 10:11 lähtevät vuorot peruttu. Konduktöörin mukaan junista puuttui kuljettajat.
I-juna klo 10:01 peruttu kaluston puuttumisen vuoksi. Lähtöraiteella oli 2yksikköä, mutta silti väitettiin ettei ollut kalustoa.
N. 10:05 juttelin konduktöörin kanssa joka sanoi näin kun olin hänelle kertonu kaikesta näistä: "ymmärrän sua hyvin, tää on mustakin vi*tumaista kun ei tiiä mihin pitäisi mennä".
I-juna klo 9:21, kuljettaja on menossa junaan ja sanoo että on lähdössä normaalisti. Menen istumaan ja hetken kuluttua hän sanoo että joku päätti muuttaa tämän K-junaksi. Sitten mennään ulos ja konduktööri soittaa jonnekkin ja puhui kiukkuiseen sävyyn että mitä on tämä pelleily, että hän ei jaksa kuunnella sitä p*skaa kun matkustajat valittavat hänelle. Sen jälkeen tuli tieto että ko. juna onkin lähdössä normaalisti I-junana ja että K-junan matkustajat siirtyisivät viereiselle laitureille.

Koko tänä aikana ei kuulutettu mitään muita että vuoro on peruutettu.

Ihme pompottelua taas, ja jos kuljettajan puuttuminen tai yksikön "puuttuminen oon peruutuksien syytä, nii tämän asian voi silloin VR:n piikkiin laittaa. Tuon viimeisen I-junan kuljettaja oli mukava ja tuli aina ohjaamosta kertomaan mikä on tilanne. Mutta muuten kyllä ihmetyttää kun pistetään matkustajat ulos junasta vielä tähän pakkaseen odottamaan ilman mitään tietoa milloin ja mistä juna lähtisi.

Lopputulos oli se että I- ja K-junille tuli tunnin vuorovälit heti aamuruuhkan jälkeen. Tuo 10:21 I-juna pääsi lähtemään klo 10:26, eli oli siinä melkein tunnin tauko kun ei yhtään junaa pysähtyny Helsingin ja Keravan väliasemilla...
 
Viimeksi muokattu:
11.2

Odotin aamupäivällä M-junaa Myyrmäessä, klo 11.06 lähtevä juna Helsinkiin oli peruttu ja seuraavan junan piti tulla aikataulun mukaan 11.16, kun junan etuvalot alkoivat näkyä niin ihmiset odottivat malttamattomana pääsyä junaan, toisin kävi, kahden yksikön sami ajoi täyttä vauhtia aseman ohi aiheuttaen laiturille melkoisen lumipöllähdyksen, nyt näyttöön tuli uusi aika 11.16>11.20, kahden yksikön Sm1 saapui sitten 11.20 mutta Pohj.Haagan aseman jälkeen pysähdyimme muutamaksi minuutiksi odottamaan pääsyä Huopalahden asemalle johon saapui ensin A-juna Leppävaarasta.

Illalla palatessani Helsingistä klo 19.43 lähtevällä M-junalla seisoi Linnunlaulun kohdalla yhden yksikön Sm4 jonka määränpäänäytössä oli teksti PENDOLINO.
 
Havaitsin tällä viikolla 04-Flirtin matkustajaliikenteessä (olin sen matkustajana).
 
Illalla palatessani Helsingistä klo 19.43 lähtevällä M-junalla seisoi Linnunlaulun kohdalla yhden yksikön Sm4 jonka määränpäänäytössä oli teksti PENDOLINO.
11.2. korvattiin juna S 145 Helsingistä Turkuun Sm4-kalustolla.
 
Eikös matkustajaliikenteessä ole jo viisi Sm5-junaa?

Ei, ja tuo neljäskin otettiin kaupalliseen liikenteeseen vasta hiljattain (ja kerrallaan liikenteessä on toistaiseksi arkisin kaksi ja viikonloppuisin kolme). Viisihän niitä maassa jo on, mutta jokainen yksilö käy läpi tehtaan testiajo-ohjelman ennen luovutusta kalustoyhtiölle. Normaalisti maailmalla testiajot suoritetaan tehtaan kotimaassa, mutta raideleveyseron vuoksi Sm5-testit ajetaan Suomessa.
 
Ei, ja tuo neljäskin otettiin kaupalliseen liikenteeseen vasta hiljattain (ja kerrallaan liikenteessä on toistaiseksi arkisin kaksi ja viikonloppuisin kolme). Viisihän niitä maassa jo on, mutta jokainen yksilö käy läpi tehtaan testiajo-ohjelman ennen luovutusta kalustoyhtiölle. Normaalisti maailmalla testiajot suoritetaan tehtaan kotimaassa, mutta raideleveyseron vuoksi Sm5-testit ajetaan Suomessa.

Aivan, sekoitin keskenään matkustajaliikenteessä olevien ja Suomessa kaikenkaikkiaan olevien Sm5:en lukumäärät.
 
Helsinki, pe 18.02.:
IC 143 Turun Satamaan olikin P143.

4-Allegro seisoi Helsingin asemalla klo 18 aikaan ja lähti sitten kohti Ilmalan varikkoa.
 
Keskiviikkona 23.02. taitaa olla pulaa Marsuista Mansen suunnalla, sillä IC 162 vedettiin Sr1 3003:n vetämänä ja IC2 165 taasen Sr1 3078:n vetämänä.
 
Tämä keskusteluketju alkaa mennä yksinpuheluksi...;)

Torstai 24.02.
Aamun pitkä Ic Tampereelta eli 162 oli jälleen Sr1 -vetoinen, tällä kertaa vetovoimana Sr1 3011.

Lisäksi Eil 25004 näyttää saaneen ylleen vihreä-valkoisen kuosin.
 
Takaisin
Ylös