Junahavaintoja 2012

Erikoinen kokemus eilen sunnuntaina kun istuin N-junassa joka ohitti kaikki asemat välillä hiekkaharju-savio ja nopeutta täydet 160 km/h

Aiheesta juttua: http://jlf.fi/f19/6659-junat-ajavat-pysahtymatta-tikkurilasta-keravalle-28-30-7-4-6-8-ja-11-13-8-a/

Nyt päättyneenä viikonloppuna lauantai-illasta maanantaiaamuun tekivät siis jotain remppaa Hiekkaharjun pohjoispuolella itäisellä keskiraiteella. N-junien rytmitys on sellainen, että ne kohtaisivat tällä remonttialueella, joten toisen suunnan N-junat piti suunnitellusti ohjata kaukoliikenneraiteille. Kaupunki- ja kaukoliikenneraiteiden välillä ei ole vaihdeyhteyksiä Tikkurilan ja Keravan liikennepaikkojen välillä, joten kaikki väliasemat toiseen suuntaan pitää skipata.

Väliasemille oli korvaava bussiyhteys.

Tuli muuten itsekin ajettua ensimmäistä kertaa Sm5-junalla sen 160 km/h. Tasaisesti kulki.

Sama järjestely on vielä ensi viikonloppuna.
 
10.8.

http://omakaupunki.hs.fi/paakaupunkiseutu/uutiset/nainen_kuoli_junan_alle/
Vähän ennen Tapanilan asemaa jäi junan alle nainen klo 13:34 (Tapanilasta lähtöaika keskustaan klo 13:35). Asun noin 300metrin päässä linnuntietä radasta. Klo 13:34 kuulin Flirtin lähestyvät Tapanilaa, hetken päästä kuulu kovaa kolinaa ja kuulin että Flirt pysähtyi äkkiä ja näin junan ennen Tapanilan asemaa olevan pysähtyneenä. Ajattelin että radalla olisi ollut vain isoja kiviä tms. muuta ilkivaltaa... En ajatellut ollenkaan että sinne jäi ihminen junan alle...

---------- Viesti lisätty kello 17:45 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 14:27 ----------


Lisätään vielä että onnettomuusjuna oli Sm5 #16.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
11.8.2012

Sm5 18 meni pääradalla Koivukylän aseman ohi tyhjänä Helsinkiin päin. Ikkunassa oli vielä Stadlerin plakaatti.
 
11.8.

Sm5 #17 oli Hyvinkään asemalla 150-vuotis pääjuhlatapahtumaan ja rautatiemuseopäiviin liittyvässä kalustoesittelyssä raiteella 4.
 
12.8.

Sm5 #14 ajeli Ilmam tunnuksia poikkeus N-junaa, eli siis sitä joka ei pysähdy Tikkurilan ja Keravan välillä. Ilmeisesti varikolla unohdettu tehä kilvet sille (tätä poikkeusta varten on kaikissa Flirteissä tehty erikoiskilvet sekä sisännäyttöihin tiedotteet.
 
Ymmärtääkseni ei ole, vaan tekstit näpytellään käsin.

Siis ymmärtääkseni ja parin konnarin tiedon mukaan kyll, asiat näpytellään käsin mutta ne on tehty jo valmiiksi jokaiseen junaan aikasemmilla kerroilla jo.. Eli periaatteessa siellä pitäisi olla entuudestaan jo tiedot. Tietenkään sata varma asia ei ole, tiedät kuitenkin paremmin työtilasi kuin minä :)
 
Siis ymmärtääkseni ja parin konnarin tiedon mukaan kyll, asiat näpytellään käsin mutta ne on tehty jo valmiiksi jokaiseen junaan aikasemmilla kerroilla jo.. Eli periaatteessa siellä pitäisi olla entuudestaan jo tiedot. Tietenkään sata varma asia ei ole, tiedät kuitenkin paremmin työtilasi kuin minä :)

Juu, en ole satavarma minäkään, en ole juuri katsellut mitä konnarit sinne näpyttelee. Ilmeisesti siis vapaatekstikenttään jää muistiin sinne aiemmin näpytellyt tekstit.
 
Aiheesta juttua: http://jlf.fi/f19/6659-junat-ajavat-pysahtymatta-tikkurilasta-keravalle-28-30-7-4-6-8-ja-11-13-8-a/
Tuli muuten itsekin ajettua ensimmäistä kertaa Sm5-junalla sen 160 km/h. Tasaisesti kulki.

Kato, kato. Ihmettelin viime viikonloppuna, kun Sm5 kulki pohjoiseen Koivukylän kohdalla läntistä keskitietä silmämääräisesti kuikkien > 120 km/h. Mites toi oikein nykyään menee, jos/kun (esim.) N-junien aikataulunmukainen sn on 120 km/h, niin kuinka niillä sitten voi painaa menemään 160 km/h? Aikoinaanhan aikataulun sn oli se "the sn", ei siis kaluston tai radan sallima sn.
 
Kato, kato. Ihmettelin viime viikonloppuna, kun Sm5 kulki pohjoiseen Koivukylän kohdalla läntistä keskitietä silmämääräisesti kuikkien > 120 km/h. Mites toi oikein nykyään menee, jos/kun (esim.) N-junien aikataulunmukainen sn on 120 km/h, niin kuinka niillä sitten voi painaa menemään 160 km/h? Aikoinaanhan aikataulun sn oli se "the sn", ei siis kaluston tai radan sallima sn.

Joutunet odottamaan, että joku vuotaa sinulle tämän kuvion. (Vinkki: sääntöjen mukaan mentiin.)
 
Kaukoraidettahan pitki se kulki niin eikös siinä pääse ja pidä? vetää 160km/h?

No, jos et vuoda Nymanille, niin kerron. :)

Junan suurin nopeus rajautuu periaatteessa kolmen tekijän yhteisvaikutuksesta:

- Raiteen suurin sallittu nopeus, sisältäen rataosan suurimman nopeuden tietylle kalustotyypille + paikalliset rajoitukset
- Kaluston suurin sallittu nopeus, sisältäen jarrutuskyvystä tai muista kalustosyistä johtuvat rajoitukset
- Aikatauluun merkitty suurin sallittu nopeus.

Nämä kaikki mahdollistivat 160 km/h käyttämisen näillä "oikaisevilla" N-junilla. Nymanin ihmettely perustui siihen, että normaalisti N-junien aikatauluihin on merkitty suurimmaksi sallituksi nopeudeksi 120 km/h, joka olisi rajannut kaukoliikenneraiteillakin nopeuden alemmaksi, vaikka raiteen ja kaluston suurin sallittu olisikin ollut enemmän.

Mutta näillä junillapa oli aivan omat erilliset aikataulut ja normaalijunista poikkeavat junanumerot, mikä oli varsin fiksua noin niinkuin jalkoihinjäämisen minimoimiseksi.
 
No, jos et vuoda Nymanille, niin kerron. :)

Ei oo kukaan vuotanut mulle tätä... :lol:

Kun kuikin viime viikonloppuna Jukua, totesin molemmista, että Keravalle saapuneet N-junat olivat järjestäen minuutin, pari myöhässä. Mistä tää johtui? Oliko Tiksissä tulppia pohjoiseen suuntautuneen muun junaliikenteen vuoksi?
 
Takaisin
Ylös