Junahavaintoja 2012

Suomessa ei muuten jakobintelejä tainnut olla missään kalustossa ennen kuin Flirtit tulivat. Niissähän on kolme jakobinteliä.

Pendolinossa ei ole, koska niissä on pyritty minimoimaan akselipaino (jakobinteleinhän akselipaino lähes kaksinkertaistuu), ja voi olla että kallistujärjestelmäkin vaatii kaksi teliä joka vaunuun.
 
Jännässä paikassa nuo renkaat, vaunujen reunoissa. :eek:

Anteeksi, en keksinyt parempaa. :D

Ja joo, linkkaamasi sivun jälkeen käsitän tuon pyörien sijoituksen.

Meille kaikille tutuissa Flirteissähän on vähän samalla tavalla nuo, jos olisivat osiin purettuina ;)


EDIT: Katos, Elmo Allen olikin Flirtit maininnut sillä aikaa kun omaa viestiäni kirjoitin.

---------- Viestit yhdistetty klo 23:31 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 23:27 ----------

ja voi olla että kallistujärjestelmäkin vaatii kaksi teliä joka vaunuun.

Tämähän se syy muistaakseni onkin pendolinojen kohdalla.
 
Joku varmaan kohta kuitenkin korjaisi, joten teen sen saman tien: pyörät. :) Ja tuo on ihan normaali paikka pyörille suurnopeusjunissa, jakobinteliksi kutsuttu*.

On olemassa renkaallisia junanpyöriäkin. Niissä ei siis koko pyörä ole samaa rautaa, vaan niissä on erillinen rengasosa. Tämänlaisen renkaan irtoaminenhan aiheutti Saksassa vakavan junaonnettomuuden.

Ja eihän tuossa Talgon vaunustossa ole jaakobintelejä? Eikös niissä ole vain yksi akseli tuossa nivelen kohdalla. Voisiko siis sanoa, että niissän on jaakobinakseli? :p
 
Ilmalaan on on ilmestynyt Sm ykkösten ja kakkosten (no joskus nelosiakin näkyy) seisontaraiteille pitkähkö sinisten vaunujen runko. Ne mitä minä näen taitavat olla makuuvaunuja.
Onkos tämä nyt sellainen "miehitetty varajuna"? Tuskin kai.
 
Ilmalaan on on ilmestynyt Sm ykkösten ja kakkosten (no joskus nelosiakin näkyy) seisontaraiteille pitkähkö sinisten vaunujen runko. Ne mitä minä näen taitavat olla makuuvaunuja.
Onkos tämä nyt sellainen "miehitetty varajuna"? Tuskin kai.

Jos makuuvaunuja tosiaan ovat niin epäilen suuresti. Päivävaunuja noissa vararungoissa on. Ja en oo varma onko Helsingissä muuta kuin se yksi valmis vararunko (Ehft+Ex+Rbkt+Rx+Rx+Ei). Tampereellahan on omansa jne. missäs muualle niitä nyt talven varalta olikaan.
 
On olemassa renkaallisia junanpyöriäkin.

Juu, mutta niitäkin sanotaan pyöriksi, kuten itsekin sanoit. :)

Ja eihän tuossa Talgon vaunustossa ole jaakobintelejä? Eikös niissä ole vain yksi akseli tuossa nivelen kohdalla. Voisiko siis sanoa, että niissän on jaakobinakseli? :p

Olet oikeassa, olinpa huolimaton vilkaisija. Tuossa on tosiaan tuo ainoastaan Talgon käyttämä erikoisuus eli kaksi pyörää, jotka eivät tietääkseni edes ole samalla akselilla. Samanlainenhan piti tulla Transtechin vielä Talgona markkinoimaan Talgo 22 -lähijunaan. Etuna on erityisesti se, että junaan voidaan tehdä matala lattia koko matkalle ja kaksikerroksiseen junaan vieläpä vaunujen välille kulku molemmissa kerroksissa.

Tosin en nyt muista, oliko Variotramin pyöritys vähän vastaava. Mutta rautateillä ei kai muut sitä rakennetta käytä kuin Talgo. Se on Talgon patentoima mielestäni.

---------- Viestit yhdistetty klo 18:04 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 17:56 ----------

Onhan Jacobsin telejä ollut Hesassa jo vuodesta 1973, juoksuteliversiona.

Jakobsin, kun se kerran oli Wilhelm Jakobs. Ja olet oikeassa, nivelratikassa on jakobinteli (käytän nyt sitä silti, kun se kerran on vakiintunut nimi). Ei tullut mieleen, kun ajattelin vain rautatiekalustoa.

Rupesin myös miettimään, että junissa ei taida hirveästi olla moottoroituja jakobintelejä. Ratikoista en osaa sanoa.
 
Sr2 vetureihin on alkanut ilmestymään erikoisia viritelmiä. Tälläinen oli veturissa 3204, kuvattu 12.11. Vastaavat on myös ainakin Sr2 3201 ja 3206. Epäilys että liittyy tulevaan ETCS-kulunvalvontaan ja kuvassa näkyvä näyttö olisi ETCS:n kuljettajapaneeli.

13.10. olen viimeksi 3204:n kuvannut Tampereella seisomassa, eikä silloin otetuissa kuvissa tuota vielä ollut.
 
Sr2 vetureihin on alkanut ilmestymään erikoisia viritelmiä. Tälläinen oli veturissa 3204, kuvattu 12.11. Vastaavat on myös ainakin Sr2 3201 ja 3206. Epäilys että liittyy tulevaan ETCS-kulunvalvontaan ja kuvassa näkyvä näyttö olisi ETCS:n kuljettajapaneeli.

13.10. olen viimeksi 3204:n kuvannut Tampereella seisomassa, eikä silloin otetuissa kuvissa tuota vielä ollut.

Käsitykseni mukaan ei liity ETCS:ään. Asia selvinnee jos ja kun nuo yleistyvät, ja ehkä jopa vakiintuvat käyttöön.
 
Käsitykseni mukaan ei liity ETCS:ään. Asia selvinnee jos ja kun nuo yleistyvät, ja ehkä jopa vakiintuvat käyttöön.

Okei, eli et tiedä itsekkään mitä nuo ovat? Vai onko salaista tietoa? Vasta kolmesta on havainto, ja kuukauden sisällä on noihin kolmeen tuo asennettu.

EDIT: Vorgista luinkin ettet itsekkään tiedä mitä nuo ovat, mutteivat liity ETCS:ään. :smile:
 
Okei, eli et tiedä itsekkään mitä nuo ovat? Vai onko salaista tietoa? Vasta kolmesta on havainto, ja kuukauden sisällä on noihin kolmeen tuo asennettu.

EDIT: Vorgista luinkin ettet itsekkään tiedä mitä nuo ovat, mutteivat liity ETCS:ään. :smile:

Joo en varmaksi tiedä mitä ovat. ETCS-kokeiluja on ollut, mutta se vekotin on ollut eri näköinen. Mulla on vahva fiilis siitä mikä tuo on, mutta mulla ei ole ollut tapana kommentoida mitään testi- ja koehommia. Näkemykseni mukaan ne eivät ole ns. yleistä tietoa.
 
21.11.

Sm1 6x28 on saanut kamalan näköiset isot töhryt (kaikki tietää mitä töhryillä tarkotan) M-junalla.

Lisätään vielä että yksikkö on jätetty tarkoituksella seisomaan Helsingin ratapiha alueelle eikä ole otettu ruuhkaan ajoon. Viedään ilmeisesti ruuhka-yksiköiden kanssa Ilmalaan iltaruuhkan jälkeen.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Takaisin
Ylös