Junahavaintoja 2012

Sm5 #15 ei näy N-tunnukset sivuilla, ainoastaan päädyissä

Oliko juna (riittävän nopeassa) liikkeessä? Sivunäyttöjen kuuluukin mennä pimeäksi, kun nopeus ylittää tietyn raja-arvon. Toki jos ne olivat pimeänä paikallaan ollessakin, niin vikaahan niissä silloin oli.
 
Oliko juna (riittävän nopeassa) liikkeessä? Sivunäyttöjen kuuluukin mennä pimeäksi, kun nopeus ylittää tietyn raja-arvon. Toki jos ne olivat pimeänä paikallaan ollessakin, niin vikaahan niissä silloin oli.

Paikallaan oli. Itse tiedän kanssa tuon että pimenevät kun on liikkeessä (joidenkin flirttien kohdalla myös etu ja takakilvet näyttäisivät pimentyvän). Näkyi siis kyllä että onko lipunmyyntiä vai ei ja ruotsiksi sama, mutta linjatunnuksia ei näkynyt. Eli jonkinlainen softa vika ilmeisesti.

---------- Viestit yhdistetty klo 21:11 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 20:25 ----------

7.11.

S57 (Helsinki - Vaasa) ajettiin Helsingin vara-rungolla.
Huomenna S44 (Vaasa - Helsinki) ajetaan todennäköisesti samalla rungolla.
 
Paikallaan oli. Itse tiedän kanssa tuon että pimenevät kun on liikkeessä (joidenkin flirttien kohdalla myös etu ja takakilvet näyttäisivät pimentyvän). Näkyi siis kyllä että onko lipunmyyntiä vai ei ja ruotsiksi sama, mutta linjatunnuksia ei näkynyt. Eli jonkinlainen softa vika ilmeisesti.

---------- Viestit yhdistetty klo 21:11 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 20:25 ----------

7.11.

S57 (Helsinki - Vaasa) ajettiin Helsingin vara-rungolla.
Huomenna S44 (Vaasa - Helsinki) ajetaan todennäköisesti samalla rungolla.

8.11.

Ja kyllä, S44 tulossa" pikajunakalustolla". Kuva tulossa vähän myöhemmin.
S948 ajettiin IC-kalustolla.

---------- Viestit yhdistetty klo 10:43 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 8:20 ----------

8.11.

Ja kyllä, S44 tulossa" pikajunakalustolla". Kuva tulossa vähän myöhemmin.
S948 ajettiin IC-kalustolla.

S44 Helsingin vararungolla: kuva1 kuva2
 
Vanha havainto, mutta todella erikoinen, niin lisätään nyt tänne kun vasta tästä kuulin.

9.11. oli S967 Helsinki - Turku ajettu Sm4 lähijuna-kalustolla.
 
Vanha havainto, mutta todella erikoinen, niin lisätään nyt tänne kun vasta tästä kuulin.

9.11. oli S967 Helsinki - Turku ajettu Sm4 lähijuna-kalustolla.

Tossa joku päivä parin viikon sisällä Espoon asemalla oli Turkuun menossa juna, jossa oli sinisiä vaunuja. Oli siinä kyllä 2-kerrosvaunujakin. Mikähän se mahtoi olla? En olisi muuten kiinnittänyt koko asiaan huomiota, mutta kun täällä silloin keskusteltiin siitä, ettei sarjalipulla voi mennä Turkuun, koska sinne ei kulje pikajunia ja eikös siniset vaunut ole nimenomaan niiden perinteisten pikajunien kalustoa?
 
Tossa joku päivä parin viikon sisällä Espoon asemalla oli Turkuun menossa juna, jossa oli sinisiä vaunuja. Oli siinä kyllä 2-kerrosvaunujakin. Mikähän se mahtoi olla? En olisi muuten kiinnittänyt koko asiaan huomiota, mutta kun täällä silloin keskusteltiin siitä, ettei sarjalipulla voi mennä Turkuun, koska sinne ei kulje pikajunia ja eikös siniset vaunut ole nimenomaan niiden perinteisten pikajunien kalustoa?

Turussa on vaunukorjaamo, joka fiksailee mm. sinisiä vaunuja. Taisi mennä siirtona sinne.
 
12.11.

IC50 Rovaniemi - Helsinki on myöhässä n. 3tuntia osuttuaan poroihin Kemin ja Oulun välillä. Samasta syystä IC54 Rovaniemi - Helsinki on viestin kirjoitus hetkellä myöhässä n. 45minuuttia.
P1050 ajetaan IC50:n aikataululla Seinäjoelta Helsinkiin täysin sinisellä rungolla.

P1050 oli kokoonpanolla Sr2 + Eip + EFit + Ei + Ein + Ein, jos nyt en ihan väärin kirjannu. Kuva1 kuva2
IC 50 saapui lopulta Helsinkiin 19:33, eli 2h41min myöhässä aikataulusta. Kuljettajan mukaan onnettomuusveturi oli vaihdettu Oulussa toiseen. Kuva saapumisen jälkeen, video IC50:n saapumisesta Helsinkiin
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
14.11.

IC 82 Jyväskylästä Helsinkiin törmäsi hirveen Tampereen ja Toijaan välillä. Onnettomuuden vuoksi 82:n veturi hajosi, ja juna jäi Toijalaan. Matkustajat ohjattiin juniin H9662 (Tampere - Helsinki) ja IC2 166.



Ja taas kaksi päivää edellisestä onnettomuudesta. Tällä kertaa valitettavasti uhrina oli ihminen, joka menehtyi.

16.11.

Ihminen jäi junan alle ja menehtyi Valimossa n. klo 19:10. Hätäkeskus antanut hälytyksen klo 19:13. Kaksi raidetta oli onnettomuuden vuoksi suljettuna sekä IC2 965 Helsingistä Turkuun myöhästyi n. 50minuuttia. Ilmeisesti onnettomuusjuna oli IC2 965 (täydellistä varmuutta ei ole).

Metro.fi
Tilannehuone
 
Viimeksi muokattu:
16.11.2012

Vainikkalassa oli Kazakstaniin matkalla oleva Talgo-junarunko odottelemassa rajanylitystä.
 

Liitetiedostot

  • DSC_2536.jpg
    DSC_2536.jpg
    111.7 KB · Lukukerrat: 228
Jännässä paikassa nuo renkaat, vaunujen reunoissa. :eek:

Joku varmaan kohta kuitenkin korjaisi, joten teen sen saman tien: pyörät. :) Ja tuo on ihan normaali paikka pyörille suurnopeusjunissa, jakobinteliksi kutsuttu*. Vaikka sille on monissa eri käyttäkohteissa eri perusteita, suurnopeusjunissa ilmeisesti tärkeimpänä perusteena on, että juna pysyisi raiteilta suistuessaan paremmin suorassa.

http://en.wikipedia.org/wiki/Jakobs_bogie

*) Mikä on hieman hassu nimitys, kun se pitäisi olla keksijänsä mukaan jakobsinteli. Emme puhu diesemoottoristakaan. :)
 
Takaisin
Ylös