Junahavaintoja 2015

30.4.

Pääradalla jotain häikkää jälleen kerran jotain häikkää, N 9351 ainakin (11:11 Hki:stä) lähti Tikkurilasta R:n perään ja skippasi kaikki asemat Tikkurilan jälkeen Keravalle asti.

Sama juttu 12.11 Helsingistä lähteneellä N:llä.
 
30.4.

Pääradalla jotain häikkää jälleen kerran jotain häikkää, N 9351 ainakin (11:11 Hki:stä) lähti Tikkurilasta R:n perään ja skippasi kaikki asemat Tikkurilan jälkeen Keravalle asti.

Sama juttu 12.11 Helsingistä lähteneellä N:llä.

Syynä oli Tikkurila-Kerava välille jommalle kummalle kaupunkiradan raiteelle hajonnut ratatyökone. Poikkeustilanne kesti n. 2 tuntia, alkaen joskus yhentoista aikaan.
 
23.5.
Kello 10:10 Tikkurilan raiteella 5 pohjoisen suuntaan menossa 2 × SM5 34+04 tunnuksella KEHÄRATA.
 
Ainakin Flirtissä numero 4 on matkustamon TFT-näytön tiedot saanut uuden ulkoasun. Löytyy HSL:n logot, alariviltä sinisellä pohjalla linjatunnus, kello, päivä, lipunmyynti tai ei lipunmyynti, nopeus ja sää vuorotellen vaihtuvana. Näyttää myös kuten edellinenkin pääteaseman ja pari seuraavaa asemaa.

Uudessa systeemissä seuraavan aseman nimi näyttää vaihtuvan näkyviin kun kuljettaja on painanut ovien lukituksen päälle. Ennen vaihtui kunnes juna oli päässyt vähän matkan päähän asemalta.

Nelos Flirtti on myös ns. väärinpäin eli todennäkösesti ollut Kehäradan koeajoilla. Väärinpäin havainnoilla ei toisaalta kohta ole enään merkitystä kun Flirteillä ei 1.7. alkaen ole "väärinpäin" oloa.
 
Viimeksi muokattu:
Noissa uuden infosoftan saaneissa yksilöissä taitaa päätykilpien fonttikin olla erilainen kuin ennen. Tai ainakin näytti siltä. Lisäksi uusi softa mahdollistaa mm. lentokonesymbolin näyttämisen Kehäradan junissa, mikä ei vanhalla softalla ollut mahdollista.
 
Olikohan myös #4 jossa oli pysäkkiajat pysäkkirivin edessä, muissa ei ole niitä näkynyt.
Eli jotain tähän tyyliin:

Koodi:
17.48 O Tikkurila
      |
17.45 O Puistola
      |
17.43 O Tapanila
      |
 
Olikohan myös #4 jossa oli pysäkkiajat pysäkkirivin edessä, muissa ei ole niitä näkynyt.
Eli jotain tähän tyyliin:

Koodi:
17.48 O Tikkurila
      |
17.45 O Puistola
      |
17.43 O Tapanila
      |

Pysäkkiajat on ollu myös vanhassa softassa. Junalistalta valittuna on pysäkkiajat tullu näkyviin, mutta junannumero käsin naputeltaessa eli ns. manuaalisesti, on tullut ainoastaan reittitiedot. Listalta ei ole saanut valita, ainakaan mun uran aikana, koska Stadler ei ikinä korjannut virheellisiä pysäkkiaikoja oikein.

Uudesta systeemistä en tosin tiedä miten siinä.
 
Uudesta systeemistä en tosin tiedä miten siinä.

Taitaa olla oletusarvoisesti päällä, mutta ne saa "napinpainalluksella" piilotettua, mikäli ne näyttävät väärin.

Ja en usko, että vanhakaan info olisi ollut Stadlerin vastuulla, veikkaan alihankintaa. Uusi systeemi ainakin tulee alihankintana.
 
Tampereelta etelään noin 13:30 liikkui Sm5-yksikkö Tampereen valtatien ylittävällä sillalla. En nähnyt kylkinumeroa yms.
 
Ja en usko, että vanhakaan info olisi ollut Stadlerin vastuulla, veikkaan alihankintaa. Uusi systeemi ainakin tulee alihankintana.

Kiitos infosta. Ja joo sori, meni sekasin junan valmistaja ja infosysteemin valmistaja eli Mitron oli tarkoitus sanoa.
 
Takaisin
Ylös