Junahavaintoja 2019

Olen tehnyt havainnon, että Ic 65 Hki- Kuo- Ol on ilmeisesti myöhästelevin matkustajajuna. Ei ole yhtään viikkoa ettei se olisi ainakin parina päivänä myöhässä, viimeksi tänään. Syyt vaihtelevat, milloin on alennettu nopeus, milloin viivästyneet lähtövalmistelut ja muuta sellaista. Loppukaneetti aina: juna saa aikatauluaan kiinni Kajaanissa.
Sen junaparilla IC 70:llä näyttää olevan vielä enemmän myöhästymisiä.
 
Sm5 malmilla ainakin sisäkilvissä Kultaa tuli!!! Ja kulta juna. 💙

---------- Viestit yhdistetty klo 23:08 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 22:33 ----------

Sm5 malmilla ainakin sisäkilvissä Kultaa tuli!!! Ja kulta juna. 💙

Myös sm5 #57 kilvillä Mörköjuna torille päärautatieasemalla.
 
5.6.
R-junat 9629 ja 9630 ajettiin kalustolla 4×Sm2: 6073, 6083, 6065 ja 6062 ja R-junat 9695 ja 9702 kolmella Sm2:lla: 6078, 6097 ja 6062. (Kalustotiedot HSL:n avoimesta datasta.)
 
6.6.
R-junat 9629 ja 9630 ajettiin poikkeuksellisesti kalustona 3xSm2: 6091, 6098 ja 6051. Lisäksi 9629:ssä oli myös 6078, mutta se siirtyi Riihimäellä G-junaan. R 9695 ajettiin kalustona 3xSm2: 6051, 6098 ja 6091. Paluujunassa oli sen sijaan HSL:n kulkutietojen mukaan yksiköt 6086, 6072, 6087 ja 6051.
 
7.6.
R-junat 9629 ja 9630 ajettiin kokoonpanolla 4xSm2: 6094+6079+6087+6086. R 9689 Helsingistä Tampereelle ajettiin kokoonpanolla 4xSm2: 6056+6055+6093+6073, joista kaksi ensimmäistä yksikköä jatkoivat Tampereelle ja palasivat Helsinkiin R-junana 9706. Jälkimmäiset yksiköt palasivat Riihimäeltä Helsinkiin junana 9690.
 
10.6.
R-junat 9629 ja 9630 ajettiin kokoonpanolla 4xSm2: 6091+6098+6072+6065. R 9695 ja 9702 liikennöitiin kolmella Sm2:lla: 9695:n kalustona olivat 6075, 6086 ja 6087 ja 9702:n 6060, 6077 ja 6079. Z-junat 9847, 9848, 9859 ja 9860 liikennöitiin kahdella Sm2-yksiköllä, jotka olivat 6098 ja 6091. Sm4:iä puuttui iltaruuhkasta peräti kahdeksan kappaletta.
11.6.
R-junat 9629 ja 9630 ajettiin kokoonpanolla 4xSm2: 6060+6069+6096+6098.
12.6.
R-junat 9629 ja 9630 ajettiin kokoonpanolla 3xSm2: 6077+6083+6078.
13.6.
R-junat 9629 ja 9630 ajettiin kokoonpanolla 3xSm2: 6094+6055+6091.
14.6.
R-junat 9629 ja 9630 ajettiin kokoonpanolla 4xSm2: 6083+6079+6066+6062.
 
Mistä tämä Sm4-junien kato johtuu? Eilen, 17.6, oli monia Sm4-vuoroja korvattu Sm2:lla, tänään hieman vähemmän. Mutta tänään moni vuoro on ajettu jopa puolet lyhyempänä kuin pitäisi. Iltaruuhkassa on jopa nelirunkoisia R-junia ajettu kahdella rungolla. Lienee ollut hieman täyttä.
 
Mistä tämä Sm4-junien kato johtuu? Eilen, 17.6, oli monia Sm4-vuoroja korvattu Sm2:lla, tänään hieman vähemmän. Mutta tänään moni vuoro on ajettu jopa puolet lyhyempänä kuin pitäisi. Iltaruuhkassa on jopa nelirunkoisia R-junia ajettu kahdella rungolla. Lienee ollut hieman täyttä.

Koska en ole niiden kanssa tekemisissä, uskallan arvailla.

Arvaan, että kadon syynä on yhdistelmä seuraavista:
- Suunnittelu- ja valmistusmaa
- Yleinen kunnossapitoresurssien niukkuus
- Erityinen kunnossapitoresurssien ehkäpä tarkoituksellinen niukkuus johtuen edellisen hallituksen kaavailemasta uhasta siirtää kalusto erilliseen, mahdollisesti nykyisen omistajayhtiön ulkopuoliseen kalustoyhtiöön.
 
Koska en ole niiden kanssa tekemisissä, uskallan arvailla.

Arvaan, että kadon syynä on yhdistelmä seuraavista:
- Suunnittelu- ja valmistusmaa
- Yleinen kunnossapitoresurssien niukkuus
- Erityinen kunnossapitoresurssien ehkäpä tarkoituksellinen niukkuus johtuen edellisen hallituksen kaavailemasta uhasta siirtää kalusto erilliseen, mahdollisesti nykyisen omistajayhtiön ulkopuoliseen kalustoyhtiöön.

Tuo viimeinen on uskottava selitys. Ensimmäistä epäilen, toimiihan saman valmistajan kalusto ihan hyvin ympäri Ruotsia.
 
Tuo viimeinen on uskottava selitys. Ensimmäistä epäilen, toimiihan saman valmistajan kalusto ihan hyvin ympäri Ruotsia.

Sm4 on italialainen juna joka on koottu Espanjassa. Muutenkin se on täysin ainutlaatuinen junatyyppi ja esimerkiksi Alstomin Ruotsiin valmistamilla junilla ei ole mitään tekemistä sen kanssa.
 
Taas tänään 19.6. aamuruuhkassa ajettu 4 Sm2 voimin jokin vuoro ja iltapäiväruuhkassa nelirunkoisista vuoroista puuttuu iksi yksikkö.
 
19.6 klo 17.35
Z-juna 9859 ajettiin kahdella sm5-rungolla. Toinen oli ainakin #58 toista en muista!
 
17.6.
R-junat 9629 ja 9630 ajettiin kokoonpanolla 4xSm2: 6056+6087+6077+6083
18.6.
R-junat 9629 ja 9630 ajettiin kokoonpanolla 4xSm2: 6093+6060+6069+6096
19.6.
R-junat 9629 ja 9630 ajettiin kokoonpanolla 4xSm2: 6093+6090+6085+6083. Z-junat 9859 ja 9860 liikennöitiin kalustona 2xSm5: 34 ja 58.
20.6.
R-junat 9629 ja 9630 ajettiin kokoonpanolla 4xSm2: 6055+6078+6072+6060. Z-junat 9819, 9820, 9831, 9832, 9843, 9844 sekä R-junat 9703 ja 9702 liikennöitiin kahdella Sm5:llä, jotka olivat 34 ja 58. Sm5:t ovat äärimmäisen harvinaisia Z-junissa aamulla.
 
Takaisin
Ylös