Junahavaintoja 2019

19.6 klo 17.35
Z-juna 9859 ajettiin kahdella sm5-rungolla. Toinen oli ainakin #58 toista en muista!
Olisiko ollut #34? Ainakin seuraavana päivänä eli 20.6. #58 liikkui #34:n kanssa - silloin ne liikkuivat R-junana. ;)
 
Sm4 on italialainen juna joka on koottu Espanjassa.

Kymmenen ensimmäistä vuodelta 1999 ovat vain espanjalaisia, kaksikymmentä seuraavaa vuosilta 2004-2005 ovat ranskalaisia:

6301–6310 / 6401–6410
Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles S.A., Beasain, Espanja
Sähkölaitteet Fiat Ferroviaria Elettromeccanica Parizzi, Italia

6311–6330 / 6411–6430
Alstom Transport S.A., Reichshoffen, Ranska
Sähkölaitteet Alstom Ferroviaria S.p.A., Italia
 
Kymmenen ensimmäistä vuodelta 1999 ovat vain espanjalaisia, kaksikymmentä seuraavaa vuosilta 2004-2005 ovat ranskalaisia:

6301–6310 / 6401–6410
Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles S.A., Beasain, Espanja
Sähkölaitteet Fiat Ferroviaria Elettromeccanica Parizzi, Italia

6311–6330 / 6411–6430
Alstom Transport S.A., Reichshoffen, Ranska
Sähkölaitteet Alstom Ferroviaria S.p.A., Italia

Onko varmaa faktaa siitä, että yksiköiden 11-30 valmistus olisi _fyysisesti_ siirretty Espanjasta Ranskaan? Vai ehkä sitrn, että Alstomin ostettua Fiatin, se kokoonpani kaluston siellä samalla tehtaalla Espanjassa, mutta omalla nimelllään?
 
Sm4-ongelmat näkyvät jatkuvan. Olen seurannut juliasta R-junia ja todennut, että käytännössä joka arkiaamu on junapari mikä saapuu Hkiin 8.19 korvattu Sm2:illa, 4 yksikköä. Iltaruuhkassa on ajettu vain Sm4:illa mutta Riihimäellä jaettavista junista on puuttunut neljäs yksikkö. Mutta tänään , 26.6. näkyy muistakin vuoroista tämä puuttuvan, samoin kolmirunkoiset vuorot on ajettu vain kahdella. Vaikka onkin kesäaika niin luulen, että tunkua riittä kun eivät D-junatkaan kulje.
 
Nyt kun taajamajunaliikenteen kilpailutushätäily on toistaiseksi peruttu, riittänee nykyisellä operaattorilla paremmin intoa omistamansa kaluston kunnossapitoon. Vaikka niin ei pitäisi olla, on nurkan takana luuraillut idea kaluston siirtämisestä erilliseen yhtiöön saattanut vähentää haluja panostaa kunnossapitoon.
 
Onko varmaa faktaa siitä, että yksiköiden 11-30 valmistus olisi _fyysisesti_ siirretty Espanjasta Ranskaan? Vai ehkä siten, että Alstomin ostettua Fiatin, se kokoonpani kaluston siellä samalla tehtaalla Espanjassa, mutta omalla nimelllään?

Ranskassa tehdyt junat kuljetettiin Suomeen maanteitse autolla Reichhoffenin tehtaalta Reinin varrelle Lauterbourgin satamaan, josta proomulla Zeebruggeen satamaan, josta laivalla Helsinkiin.
 
24.6.
R-junat 9629 ja 9630 ajettiin kokoonpanolla 4×Sm2: 6086+6096+6100+6077.
25.6.
R-junat 9629 ja 9630 ajettiin kokoonpanolla 4×Sm2: 6085+6061+6060+6093.
26.6.
R-junat 9629 ja 9630 ajettiin kokoonpanolla 4×Sm2: 6085+6061+6060+6093.
27.6.
R-junat 9629 ja 9630 ajettiin kokoonpanolla 4×Sm2: 6085+6090+6091+6051.
28.6.
R-junat 9629 ja 9630 ajettiin kokoonpanolla 4×Sm2: 6085+6090+6051+6073. Z-juna 9847 liikennöitiin kalustona 4×Sm2: 6091+6072+6056+6075, joista kulketietojen mukaan kaksi liikennöivät myös Z-junat 9848, 9859 ja 9860, ja toiset kaksi palasivat Helsinkiin Z-junana 9856.
 
Lauantaina 27.7. klo 19.42 U-juna HL 8493 Helsingistä Kirkkonummelle kalustonaan 2 x Sm5 lähti poikkeuksellisesti raiteelta 7. Ei taida tuohon aikaan noin itäisiltä raiteilta rantaradan junia useinkaan lähteä. Ensin laiturille saapui yksi Sm5-runko linjalta ja sitten keulille vielä toinen Sm5 ennen lähtöaikaa.

---------- Viestit yhdistetty klo 03:14 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 03:10 ----------

Tiistaina 23.7. ja keskiviikkona 24.7. oli lähijunilla lisäliikennettä Malmin lentokentällä järjestetyn Ed Sheeranin keikan takia. Ainakin jälkimmäisenä yönä Keravan kaupunkiradalla oli liikkeellä runsaasti lisävuoroja sekä lisäkalustoa normaaleissa vuoroissa. Konsertin jälkeen hieman ennen puoltayötä kulussa oli useampia 3 x Sm5 junia välillä Helsinki - Tikkurila, ne ajettiin ilmeisesti kaikki tunnuksella "K" normaalivuorojen välissä. Olikohan näistä missään listaa?
 
Tiistaina 23.7. ja keskiviikkona 24.7. oli lähijunilla lisäliikennettä Malmin lentokentällä järjestetyn Ed Sheeranin keikan takia. Ainakin jälkimmäisenä yönä Keravan kaupunkiradalla oli liikkeellä runsaasti lisävuoroja sekä lisäkalustoa normaaleissa vuoroissa. Konsertin jälkeen hieman ennen puoltayötä kulussa oli useampia 3 x Sm5 junia välillä Helsinki - Tikkurila, ne ajettiin ilmeisesti kaikki tunnuksella "K" normaalivuorojen välissä. Olikohan näistä missään listaa?
Avoimen datan materiaalissa on nähtävillä nämä lisäjunat ja myös muut junat, joista monissa oli lisäyksiköitä mukana. 24. ja 25.7. vuorokauden ensimmäisien tuntien aikana osa N-junista liikennöi todellakin vain osuuden Helsinki - Tikkurila (tässä suunnassa ainakin yksi juna ennätti lähteä Helsingin päästä jo ennen puolta yötä eli edellisen vuorokauden puolella klo 23.43). Ne kaikki olivat lisäjunia, ja lisälähtöjä oli toki normaalinkin pituisilla reiteillä. Keravankin N-junissa oli noina öinä kolmen Sm5:n mittaisia junia. Kehäradan junissa näytti olleen datan mukaan tuplakalusto koko yöajan.

Esimerkkejä lisäjunista suunnassa Tikkurila - Helsinki yöllä 23. - 24.7, lähtöajat Tikkurilasta (lähde: juliadata.fi):
0.24, 0.54, 1.09, 1.39, 1.54 ja 2.09. Tämän listan lisäjunat liikennöivät N-tunnuksella vain osuuden Tikkurila - Helsinki. Tällä lyhennetyllä N-reitillä oli lähtöjä myös päinvastaisessa suunnassa. Lisälähtöjä oli myös normaalipituisilla reiteillä kattaen koko lähiliikenteen.
 
31.7.
R-junat 9629 ja 9630 ajettiin kalustona 3×Sm2: 6051, 6077 ja 6093.
1.8.
R-junat 9629 ja 9630 ajettiin kalustona 3×Sm2: 6073+6056+6060.
2.8.
R-junat 9629 ja 9630 ajettiin kalustona 3×Sm2: 6065+6090+6077.
 
2.9.
R-junat 9629 ja 9630 ajettiin kalustona 3×Sm2: 6090+6083+6094. Z 9847 ajettiin kolmella Sm2:lla: 6060+6091+6072, Z-junat 9848, 9859 ja 9860:lla kahdella Sm2:lla: 6072 ja 6091 sekä Z 9856 Sm2:lla 6060.
4.9.
R-junat 9629 ja 9630 ajettiin kalustona 3×Sm2: 6096, 6055 ja 6093.
6.9.
R-junat 9629 ja 9630 ajettiin kalustona 3×Sm2: 6091, 6061 ja 6051.
 
9.9.
R-junat 9629 ja 9630 ajettiin kalustona 3×Sm2: 6086+6088+6056.
10.9.
R-junat 9629 ja 9630 ajettiin kalustona 3×Sm2: 6077+6097+6059.
11.9.
R-junat 9629 ja 9630 ajettiin kalustona 3×Sm2: 6061+6087+6067.
12.9.
R-junat 9629 ja 9630 ajettiin kalustona 3×Sm2: 6096+6100+6098.
13.9.
R-junat 9629 ja 9630 ajettiin kalustona 3×Sm2: 6078+6056+6060. Z 9847 ajettiin kahdella Sm5:llä: 79+43, Z-junat 9848, 9859 ja 9860:lla Sm5:llä 43 sekä Z 9856 Sm5:llä 79.
 
Takaisin
Ylös