Junahavaintoja 2025

Onko kellään tarkempaa tietoa siitä, miksi liikennekatkon aikana U-junat käyttävät Huopalahdessa raidetta 1 molempiin suuntiin? Mikäli HSL:n aikatauluihin on luottamista, ei raiteella 2 pysähdy yksikään juna koko katkon aikana.
 
Mikäli HSL:n aikatauluihin on luottamista, ei raiteella 2 pysähdy yksikään juna koko katkon aikana.
Myös Julian (eli rautatien avoin datan) mukaan.
Onko kellään tarkempaa tietoa siitä, miksi liikennekatkon aikana U-junat käyttävät Huopalahdessa raidetta 1 molempiin suuntiin?
Ei ole vaihteita Leppävaaran itäpuolella.
 
Junaliikenne pysähtynyt pääradalla tarkemmin Saunakallio-Riihimäki välillä sähköratavaurion vuoksi. R junat kääntyvät Saunakalliossa, muutama Ic riihimäen asemalla ja Ic 89 lähellä palopuroa vetänyt hätäjarrun.
 
Junaliikenne pysähtynyt pääradalla tarkemmin Saunakallio-Riihimäki välillä sähköratavaurion vuoksi. R junat kääntyvät Saunakalliossa, muutama Ic riihimäen asemalla ja Ic 89 lähellä palopuroa vetänyt hätäjarrun.
Korjaustyöarvio oli klo 04, mutta työt jatkuvat vielä aina klo 12 saakka. Tämän kuvan mukaan junan 89 virroitin oli sähköratavaurion aiheuttaja.

Viime yön yöjunat ovat vielä pääkaupunkiseudulla. Juna 89 saapui määränpäähänsä n. 200 minuuttia aikataulun jäljessä veturinvaihdon jälkeen, juna S 183 saapui Vaasaan n. 6,5 tuntia myöhässä.
 
Kyllä nyt tuollaisella aikataululla pitäisi saada irrotettua yksi diesel-veturi vetämään vähintään yöjunat tuon kohdan ohi, tai jos se ei ole mahdollista korjaustöiden vuoksi niin yöjunat Savon radan kautta ja korvaavia istumapaikkoja Tampereelta pohjoiseen, jos vain kuljettaja löytyy. Yöjunat ovat kuitenkin vähän eri asia kuin päiväjunat, joiden matkustajille voi sanoa "Odota tunti ja hyppää seuraavan kyytiin." Yöjunan kohdalla vastaava on nimittäin "Seuraava juna kulkee aamulla. Haluatko nukkua ensiyön asemalaiturilla?" Tuossa mielessä yöjunat kannattaisi enemmin rinnastaa tavarajuniin. Juna pitää saada perille, jos millään mahdollista. Parin tunnin myöhästyminen ei ole iso ongelma.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä nyt tuollaisella aikataululla pitäisi saada irrotettua yksi diesel-veturi vetämään vähintään yöjunat tuon kohdan ohi, tai jos se ei ole mahdollista korjaustöiden vuoksi niin yöjunat Savon radan kautta ja korvaavia istumapaikkoja Tampereelta pohjoiseen, jos vain kuljettaja löytyy. Yöjunat ovat kuitenkin vähän eri asia kuin päiväjunat, joiden matkustajille voi sanoa "Odota tunti ja hyppää seuraavan kyytiin." Yöjunan kohdalla vastaava on nimittäin "Seuraava juna kulkee aamulla. Haluatko nukkua ensiyön asemalaiturilla?"
Ratavaurio oli niin suuri, ettei paikan läpi pääsi. Lisäksi Lahti–Kouvola -radalla on tänä viikonloppuna ratatyöt, mutta yöjunat olisi voitu ajaa silti Tikkurila–Lahti–Riihimäki–Tampere.
 
Takaisin
Ylös