Junahavaintoja 2025

Viime yön Sm7-koeajolla (HV 10178) kuljettajan päälaiteen paikannuksen mukaan Sm7-yksikkö ajasi palattuaan Ilmalaan jälkeen ulos varikolta Hakamäentielle, mistä Lahdenväylän ja Helsingintien kautta Hinthaaraan!

Kuvakappaus Juliasta:
 

Liitetiedostot

  • Screenshot_20250724-083951_Chrome~2.png
    Screenshot_20250724-083951_Chrome~2.png
    229.6 KB · Lukukerrat: 63
Viime yön Sm7-koeajolla (HV 10178) kuljettajan päälaiteen paikannuksen mukaan Sm7-yksikkö ajasi palattuaan Ilmalaan jälkeen ulos varikolta Hakamäentielle, mistä Lahdenväylän ja Helsingintien kautta Hinthaaraan!

Kuvakappaus Juliasta:
Varmaan jääny jotain päälle vahingossa ja sitten lähteny ajamaan
 
Varmaan jääny jotain päälle vahingossa ja sitten lähteny ajamaan

Näinhän se on, mutta yllättävää, että junan paikannus perustuu laitteeseen, joka on siirreltävä ja mahtuu kuljettajan taskuun tai laukkuun. Olisin veikannut, että tuo olisi integroitu junaan jotenkin.
 
Näinhän se on, mutta yllättävää, että junan paikannus perustuu laitteeseen, joka on siirreltävä ja mahtuu kuljettajan taskuun tai laukkuun. Olisin veikannut, että tuo olisi integroitu junaan jotenkin.
Jokaisella junakuljetajalla on aina oltava KUPLA-sovellus, joka on saatavilla tabletilla. Siitä se paikannus toimii esimerkiksi Julia-sivustolle, kun tabletti on laitettu ajotilaan. Mutta on silti todella yllättävää, että joku kuljettaja on jäänyt sitä ajotilaan näennäisesti aina hänen talolleen asti...
 
@ttsirkia Voisi olla asianmukaista käydä Juliassa manuaalisesti poistamassa ainakin tuo viimeinen Hinthaaran pätkä. Sieltä saa kuitenkin tällä hetkellä selville kyseisen henkilön kotiosoitteen. Tieto on tietysti avointa dataa, mutta jos tuo toimii suunnilleen HSL:n avoimen datan kaltaisesti, kulkuhistoria tallentuu vain niille, jotka aktiivisesti tallentavat sitä. Julian tietokanta saattaa siis olla yksi harvoista paikoista, joissa tuo on vielä julkisesti saatavilla.
 
GPS-sijaintitiedot eivät ole tallessa Juliassa, vaan ne ladataan Digitrafficista aina, kun niitä pyydetään. Tässä tapauksessa onneton tuuri, että matka on päättynyt noin lähelle rataa, koska riittävän etäällä radasta olevat sijainnit suodattuvat Digitrafficista pois.
 
Jokaisella junakuljetajalla on aina oltava KUPLA-sovellus, joka on saatavilla tabletilla. Siitä se paikannus toimii esimerkiksi Julia-sivustolle, kun tabletti on laitettu ajotilaan. Mutta on silti todella yllättävää, että joku kuljettaja on jäänyt sitä ajotilaan näennäisesti aina hänen talolleen asti...

Ei kai sinänsä ole yllättävää, että näin on käynyt. Jos jossain on inhimillisen virheen mahdollisuus, sellainen tapahtuu aina enemmin tai myöhemmin, ja järjestelmän pitää olla sellainen, ettei virheellä ole liian vakavia seurauksia. Osaatko sanoa, onko tarkoituskin, että kuljettaja vie tabletin mukanaan kotiinsa?
 
Takaisin
Ylös