Junahavaintoja - loppuvuosi 2013

18.8.

E-junassa havaittu Sm5-yksikkö (numeroa en nähnyt). Näinhän aikataulun mukaisesti pitää toki ollakin näin sunnuntaisin, mutta on mukavaa havaita matalaa lähijunakalustoa uusilla linjoilla.

Periaateessahan flirttejä riittäisi E-juniin myös arkisin päivällä kun M-junia ajetaan aamuruuhkan jälkeen vain yhdellä yksiköllä. Eikö siis E-junissa voisi olla vaikka joka toinen lähtö matalalattiainen Sm5 arkisin klo 9-14 välillä?
 
Periaateessahan flirttejä riittäisi E-juniin myös arkisin päivällä kun M-junia ajetaan aamuruuhkan jälkeen vain yhdellä yksiköllä. Eikö siis E-junissa voisi olla vaikka joka toinen lähtö matalalattiainen Sm5 arkisin klo 9-14 välillä?

HSL:n hallituksen käsittelyssä on juuri VR:n kanssa tehdyn sopimuksen muuttaminen. Ilmeisesti kaluston käytöstä ja korvauksista on ollut aika isokin tulkintaerimielisyys (2 miljoonaa euroa vuodessa), joten tämä lienee jarruttanut asiaa. Nyt näyttäisi siltä, että HSL ensinnäkin pääsee tilaamaan myös Keravan ja Kirkkonummen liikenteen bruttoperiaatteella eli maksaa per juna eikä per matkustaja. Ja toiseksi näyttäisi siltä, että Sm5-junien maksimaalinen käyttö onnistuisi paremmin (joskin tekstissä ei näin suoraan sanota, vaan enemmän oma johtopäätös tuosta). Eli tosiaan voi olla, että jatkossa Sm5-junia ajetaan niin paljon kuin pystytään ja Sm1-junia niin vähän kuin pystytään, jolloin nuo päivällä seisovat Flirtit siis saavat käyttöä.

Negatiivisena asiana kylläkin HSL:n korvaus VR:lle nousee 2 miljoonaa euroa vuodessa, mikä aiotaan säästää pois karsimalla tarjontaa. Toivotaan siis, että lipputulot jatkossa nousevat (koska hyöty siitä tulee nyt yksin HSL:lle), jotta liikennettä voidaan lisätä takaisin.
 
Vs: Junavideoita

Lauantai 17.8.

E-junissa on tänään pyörinyt Sm5-kalustosta ainakin #04, #22, #23, #24, #27.

Ainakin tuo #27 näkyi myös M-reitillä la, eli E:llä ja M:llä lienee viikonloppuisin yhteinen kalustokierto ainakin jossain määrin? Jos näin on, niin miksikäs tämä ei voisi toimia myöskin arkisin 9-14 välillä kuten aiemin oli puhetta? M:stä kun seisotetaan päivän ajaksi kuusi(?) runkoa pois aamuruuhkan jälkeen. Tuossa ajassa ehtisi ajamaan tämän ns. joka toisen lähdön periaatteella ainakin teoriassa neljä E-lähtöä..

Tosin kun E:n runkoja kasataan iltapäiväruuhkaan jälleen M:lle, niin se on sitten asia erikseen, onko vapaita raiteita Hki:ssä, oma järjenjuoksu ei juuri nyt riitä laskemaan sitä :D
 
Vs: Junavideoita

Varmaan myös A:lla on yhteistä kiertoa E:n ja M:n kanssa?

Todennäköisesti, mutta suoraan E:stä A:han saattaa olla vähän hankalampaa, sillä saattaisi tulla aikamoista risteävää raiteenvaihtelua Hki:n päässä.. Eikös A lähde aika usein raiteilta 18-19 ja E 15-
 
Vs: Junavideoita

Todennäköisesti, mutta suoraan E:stä A:han saattaa olla vähän hankalampaa, sillä saattaisi tulla aikamoista risteävää raiteenvaihtelua Hki:n päässä.. Eikös A lähde aika usein raiteilta 18-19 ja E 15-

Yhtä hankalaa, sillä siellä missä raiteiden 16-19 liikenteellä on vaihtomahdollisuus Rantaradan kaukoliikenneraiteille ja toisin päin, on nämä neljä raidetta yhdistynyt jo kahdeksi.

M- ja A- junilla taitaa olla yhteinen kierto ruuhka-ajan ulkopuolella, mutta erillinen ruuhka-aikoina.
 
Kävin vilkasemassa ton museojunan joka meni kait nurmekseen. Kontiomäen asemalta sitä katselin. Hv3 955. Tapani Laaksomies tai joku sellainen tyyppi sen on kunnostanut ajokuntoon. Min itse näin Tapanin ja aika vanha mies kyllä oli. Siinä ne kävi kääntö pöydällä veturin kääntämässä kun oli tullut kajaanista päin ja oli lähtemässä vuokattiin päin. Siinä sitte kuski piippaili pillillä ja kertoi juttuja junasta. Kun tulin taas kotiin oli aika mainio savun haju. No, aika hieno kokemus nähdä arkisten sähkö junien keskellä vanha höyryveturi.:smile:
 
22.8.

Sm5 29 ilmeisesti testiajoissa, Mäntsälän kohdalla juuri nyt. Pysähtyi raiteelle 3 (ohittava raide pohjoiseen).
 
Ei ole noita sm4:sia näkynyt Leppävaaran ja Vantaankosken kaupunkiradoilla enään vuosiin (edes poikkeustilanteissa), eli nuo sm4:t jääneet A/M-reiteillä jo historiaan?

Itse olen käsittänyt, että niiden kaikki varsinainen kierto on enää linjoilla R, H ja Z (ja aina Tampereelle ja Kouvolaan asti sekä Riihimäeltä Lahteen). Niille ne myös parhaiten soveltuvatkin, koska ovat 160 km/h kalustoa (ja Sm5:sia ei HSL-alueen ulkopuolella käytetä, kun ovat Junakaluston junia ja HSL-tunnuksissakin). Jos niitä K-linjalla vielä jossain vakiona on, poistunevat kunhan Sm5:sia saadaan vähän lisää. (Kuinkahan monta niitä on nyt toimitettu?)
 
Takaisin
Ylös