Junaliikenteen lippujärjestelmän kehittäminen

Ainakin Pendolinossa tällä hetkellä periaatteessa olisi vahvistetun matkapuhelinkuuluvuuden ja Digitan @450-verkon avulla mahdollisuus Visa Electronin varmentamiseen. Onko sitten liian kallista vai miksi VR ei halua tätä systeemiä käyttää. Muistaakseni uusien laitteiden vuoksi tämä olisi myös mahdollista.
Digita kuulema haluaa laittaa ton vanhan NMT-taajuuksia käyttävän 450MHz verkon kylmäksi.
 
Uusien junamaattien lippujen lippu"paperi" on myös täysin onnetonta. Nimittäin lähijunien leimauslaitteissa ei meinaa millään saada lippua leimattua, kun "paperi" on niin löysää ja taipuisaa, ettei lippua saa työnnettyä riittävän "terävästi", jotta leimauslaite suostuisi haukkaamaan siitä palan. Eikä lipun lyhyys auta asiaa yhtään. Lisäksi jos junamaattivyöhykelipun leimaa kuten automaatissa opastetaan leimaamaan vanha lippu, (suuren ähellyksen ja hampaiden kiristelyn jälkeen) paukahtaa leima juuri siihen kohtaan, missä lukee Vyöhykelippu. Siten leimasta ei saa mitään selkoa. Selitäppä siinä sitten tarkastajalle leiman oikeellisuutta. .
Tulee jotenkin mieleen eräs nettivideo...
 
Lisäksi jos junamaattivyöhykelipun leimaa kuten automaatissa opastetaan leimaamaan vanha lippu, (suuren ähellyksen ja hampaiden kiristelyn jälkeen) paukahtaa leima juuri siihen kohtaan, missä lukee Vyöhykelippu. Siten leimasta ei saa mitään selkoa. Selitäppä siinä sitten tarkastajalle leiman oikeellisuutta.
Eihän tämä ole millään muotoa matkustajan ongelma. Lippu on voimassa ja leimattu, sillä selvä. Ei missään vaadita leimaamaan selvästi. :) Ja kuten itse sanoit, leiman syntymistä ei juuri voi säädellä. Sehän on täysin tarkastajan ongelma yrittää ottaa leimasta selvää. Matkustaja on oman osuutensa tehnyt. En ottaisi tästä aiheesta mitään paineita.
 
WLAN on/ollaan asentamassa kaikkiin pendolino-junien vaunuihin! Sen lisäksi pendolinossa ja suurimmassa osassa IC2-vaunuista on vahvistettu matkapuhelin kuuluvuus Soneran ja Elisan liittymiin. Pendolino junat taas käyttävät matkapuhelinverkkoa, Digitan @450-verkkoa ja asemien WLAN-yhteyksiä. Kahta ensimmäistä yhdistämällä saattaisi hyvinkin saada toimivan varmennussysteemin. Käyttäväthän esimerkiksi pizzakuskitkin kannettavilla päätteillään matkapuhelinverkkoyhteyksiä, ja kaiken lisäksi GPRS-yhteyttä, eli kaikkein hitainta.

"Vahvistettu kuuluvuus" eli toistimet tarvitaan vaunujen sisälle sen takia, että metallikorinen vaunu on muuten lähes umpinainen Faradayn häkki - siis radioaaltojen kannalta läpäisemätön este. Kuuluvuus vaunun sisällä ei oikein voi olla parempi kuin ulkoilmassa. Suurten kaupunkien keskustoissa ja joillakin vilkkailla väleillä toki matkapuhelinverkko kuuluu, mutta on pitkiä pätkiä, joilla ei kuulu.

Niin Pendolinot kuin muukin VR-junaverkon sisältävä kalusto käyttävät samoja keinoja Internetiin yhdistämiseen, eikä yhteys tosiaankaan aina ole GPRS-yhteyttä nopeampi. Tämä sitten jaettuna useamman asiakkaan kesken, ja kaistanleveys on vähissä. Lisäksi luulisin, että kortinvarmennustapahtumassakin tarvitaan useampi edestakainen viesti tapahtuman onnistuneeseen läpivientiin, mikä lisää latenssin merkitystä. Esimerkiksi sähköpostin lähettäminen, niin yksisuuntaiselta kuin se vaikuttaakin, vaatii todellisuudessa kymmenkunta viestiä edestakaisin asiakaskoneen ja palvelimen välillä. Jos jokaisen paketin perillemenoon menee vaikka vain puoli sekuntia (mikä on kokemukseni mukaan toiveajattelua pahimmilla pätkillä), kestää sähköpostin lähetys kymmenen sekuntia. En usko, että kortinvarmistus juuri nopeampaa olisi.

Enpä kyllä usko että se mitenkään epäluotettavaa on. Mietippä, itselläni Elisan verkossa toimiva liittymä, pendolinossa täydet GSM-palkit (ei 3G) AINA (ei tunneleissa) eli GPRS-yhteys ja jopa EDGE toimisi, ja kuten aikasemmin sanoin, pizzakuskitkin käyttävät maksupäätelaitteissaan GPRS-yhteyttä, eikä 3G. Joten, miksi sitten ei toimisi hyvän operaattorin omaavalla (sonera tai elisa) maksupäätteellä GPRS varmennus junassa, jos verkkoa noilla kahdella liittymällä löytyy täydet, ainakin Pendolinoissa?

Se, että puhelin näyttää "täydet palkit" ei valitettavasti kerro todellisesta signaalinvoimakkuudesta juuri mitään, sen verran eri tavalla eri puhelimet mittausarvonsa raportoivat. Ja kuten mainitsin, paljon riippuu myös sijainnista. Helsingistä Tampereelle on liki yhtenäinen kuuluvuusalue, mutta jo Tampereelta Seinäjoelle mennään pahojen katvealueiden läpi (kokemusta on Soneran ja Elisan verkoista). GPRS muuten ei ole kaistanleveydeltään pienin datayhteys GSM-puhelimesta; periaatteessa on mahdollista käyttäytyä puhelinmodeemin tavoin ja lähettää data puheluna. Joka tapauksessa, kortinvarmennuksessa kaistanleveydellä on vähemmän merkitystä kuin latenssilla, eikä 3G:n latenssi eroa merkittävästi GPRS:n latenssista.
 
Juna ja Visa Electon

Tänään taas Iltalehti kirjoittaa kun matkustaja jäi junasta koska Visa Electronilla ei voinut ostaa junalippua. Nainen oli 21-vuotias ja mahdollisesti miehetkin aikamiehiä ja kenelläkään ei välähtänyt tarkistaa etukäteen että kelpaako junassa Visa Electron.
 
Vs: Juna ja Visa Electon

Tänään taas Iltalehti kirjoittaa kun matkustaja jäi junasta koska Visa Electronilla ei voinut ostaa junalippua. Nainen oli 21-vuotias ja mahdollisesti miehetkin aikamiehiä ja kenelläkään ei välähtänyt tarkistaa etukäteen että kelpaako junassa Visa Electron.

Toinen vähän erilainen tapaus, jossa nuori tyttö ei päässyt junaan koska aseman lipunmyynti oli jo kiinni, ja automaatti rikki, eikä hänellä ollut käteisä mukana.
 
Takaisin
Ylös