- Liittynyt
- 24 Syyskuu 2005
- Viestit
- 2,703
Tällaisissa suunnitelmissa täytyy vain säilyttää maltti eikä hullaantua liikaa kalliista tekniikasta kuten älykorteista, joiden edut saataisiin aikaan helposti muutenkin, jos tietojärjestelmä vain on olemassa. 2D-viivakoodi yhdistettynä sopivaan vilpin estävään validointilogiikkaan olisi ainakin teknisesti erittäin halpa, joustava ja suhteellisen low tech -ratkaisu.
Viivakoodi olisi kätevä ajatus. Parhaimmillaan voisi elokuvalippujen tapaan tulostaa netistä itselleen liput ja luetuttaa ne viivakoodilaitteilla. Ainakin Finnkinolla tämä toimii 10 euron elokuvalippujen suhteen, miksei siis 2-4 euron matkalippujen suhteenkin HKL:llä ja YTV:llä.
Pummilla matkustaminen vähenee radikaalisti, jos päätetään siirtyä avorahastuksesta suljettuun rahastukseen. Joka aseman jokaiselle sisäänkäynnille kunnon lippuportit!
Pummilla matkustetaan paljon sen takia, että ei ole rahaa lippuun. Jos pummilla ei voitaisi matkustaa, niin syrjäytyneet jäisivät neljän seinän sisälle nököttämään ja ainoa ajanviete olisi käydä kuppilassa vetämässä huurteisia. Kaupungilla käyminen tuo piristystä elämään, kun voi lähiöstä matkustaa keskustaan nauttimaan ihmisvilinästä ja urbaanista meiningistä, vaikka ei mitään ostaisikaan. Jos sosiaalitoimisto muuttaisi linjauksiaan ja kustantaisi köyhille matkaliput, niin ei olisi enää tarvetta matkustaa pummilla, joten ongelma poistuisi tätä kautta. Nythän eläkeläiset ja opiskelijat saavat lippunsa puoleen hintaan, mutta työttömät maksavat lipustaan saman täyden hinnan, minkä töissäkäyvätkin maksavat. Tai siis eivät maksa, kun ei ole varaa.
Helsingissä tulisi miettiä tätä liikkumisen sosiaalista tasa-arvoisuutta vähän pidemmälle sen takia, että etäisyydet alkavat olla niin pitkiä, että niitä on vaikea pyöräillä tai kävellä. Palveluita keskitetään aluekeskuksiin ja keskustaan, joka tuo säästöjä kaupungille ja yrityksille. Ok, säästöjä näennäisesti tulee, mutta ihmiset joutuvat ostamaan matkalippuja päästäkseen palveluiden pariin, joten onko se sitten säästöä! Kukaan ei näitä matkalippujen hintoja korvaa asukkaille, vaikka palvelut väkisin viedään kauas ihmisten asuinlähiöistä. Jos ihmisiltä edellytetään liikkumista, niin kyllä kunta saisi kustantaa ilmaisen joukkoliikenteenkin, jos kerran ilman joukkoliikenteen käyttämistä ei niitä palveluja saa.
Nuo automaattiportit toimivat ainakin Tukholmassa varsin hyvin paikallisilla magneettikorteilla. Siellä on kahdenlaista porttia. Metallinen tankoportti on ikävämpi, mutta se toinen malli, jossa ovet nousevat vikkelästi kummaltakin puolelta viistoon sivulle ylös läpikulun ajaksi, on näppärämpi.
Viimeksi muokattu: